پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: با انجام پایش هوایی و زمینی علت و منشا آلودگی نفتی دره بهون این شهرستان ناشی از شکستگی لوله‌های هشت اینچی منطقه نفتی گلخاری بوده است.

به گزارش دیارجنوب، کامبیز عبدالهی روز جمعه در این ارتباط افزود: جهت شناسایی منشا آلودگی، پایش هوایی با استفاده از یک بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران به همراه رئیس اچ اس ای آن شرکت انجام شد و مشاهدات صورت گرفته مشخص کرد، شکستگی و نشت یکی از لوله‌های نفتی در ۱۱ دی امسال در منطقه گلخاری علت آن بوده است.
وی گفت: باتوجه به تلاش کارشناسان مربوطه شرکت نفتی در رفع شکستگی لوله در ۱۱ دی ماه، نشتی ادامه داشته و در بارندگی‌های اخیر، مواد نفتی از منطقه گلخاری همراه با آب مخلوط و از بالادست به سمت پایین در دره فصلی نزدیکی روستاهای چم شهاب و محمدصالحی در بستر رودخانه جاری شده است.
وی افزود: براساس پایش صورت گرفته لکه‌های نفتی به اراضی کشاورزی مجاور و دریا سرایتی نکرده و تنها در بستر دره فصلی وجود دارد که در حال پاکسازی و جمع آوری است.

lake nafti genaveh 1
عبدالهی ادامه داد: در پی ارسال تصاویر و گزارش های مردمی از آلودگی نفتی دره‌های فصلی شهرستان، به همراه کارشناسان این اداره در هنگام شب به محل عزیمت و پس از سرکشی از چند نقطه مواد نفتی در دره بهون حدفاصل روستای چم شهاب و محمدصالحی بخش مرکزی مشاهده شد و منشایابی در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه اظهارکرد: باتوجه به تاریکی شب در تماسی با معاون امورعمرانی فرمانداری درخواست تشکیل جلسه مدیریت بحران شد و از شرکت نفت و گاز گچساران نیز خواسته شد تا اکیپ‌های کارشناسی به همراه تجهیزات لازم به منطقه عزیمت کنند که پس از ساعاتی حضور یافتند.
وی گفت: بمحض حضور کارشناسان شرکت نفت و گاز گچساران، بوم‌گذاری و مسدود شدن در ۲ نقطه بالادست پل چم شهاب و یک نقطه پایین دست در زیر پل جاده کمربندی در جوار سیدرضا جهت جلوگیری از ورود به دریا انجام شد و این عملیات ساعت چهار بامداد به پایان رسید.

lake nafti genaveh 1
عبدالهی افزود: با انجام این عملیات در صبح ، پایش زمینی با نیروهای شرکت نفت و گاز گچساران در مناطق بوم گذاری شده صورت گرفت که خوشبختانه مواد نفتی وارد دریا نشده بود.
وی اظهارکرد: نیروهای شرکت نفت و گاز گچساران با رفع نشت لوله شکسته شده در منطقه هنوز مستقرند و در حال پاکسازی و جمع آوری موادنفتی پشت بوم‌ها و انتقال به تلمبه خانه گوره هستند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: بعد از اتمام جمع آوری مواد نفتی در دره فصلی، خاک آلوده شده نیز پاکسازی و به تلمبه خانه گوره انتقال خواهد شد.
میدان نفتی گلخاری از میدان‌های نفتی ایران واقع در استان بوشهر است، که در فاصله ۲۰ کیلومتری از شمال‌شرقی بندر گناوه و در حوزه عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران مستقر است.
میدان گلخاری از میدان‌ها تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بشمار می‌آید./ایرنا

lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1lake nafti genaveh 1

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group