پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را به مدت سه ماه دیگر تمدید کرده و به این کشور اجازه داده است به واردات انرژی ایران ادامه دهد.

به گزارش دیارجنوب، یک مقام عراقی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را به این اقدام مایه آسودگی خاطر عراق است که برای تامین نیرو به واردات برق و گاز از ایران متکی است. عراق که از سالها جنگ به شدت آسیب دیده و نیروی تولید این کشور برای پوشش ۴۰ میلیون جمعیتش کافی نیست، برای تامین یک سوم از بخش نیروی این کشور، گاز و برق از ایران خریداری می کند.
آمریکا در سال ۲۰۱۸ بخش انرژی ایران را هدف تحریم قرار داد اما با صدور معافیت‌های پی در پی، به عراق اجازه داد به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.
تمدید اخیر معافیت عراق با آغاز دوران ریاست جمهوری جو بایدن مصادف شده است. دولت ترامپ ۲۰ ژانویه قدرت را به وی تحویل می دهد.
این مقام عراقی که مایل نبود نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: تمدید جدید معافیت که طولانیتر از معافیتهای قبلی است، پس از مذاکرات طولانی حاصل شد.
با این حال این معافیتها مشکلات انرژی بغداد را به طور کامل حل نکرده است. اگرچه معافیتهای آمریکا به عراق اجازه داده از همسایه اش انرژی وارد کند اما مانع از پرداخت هزینه واردات شده و در نتیجه این کشور نزدیک به شش میلیارد دلار بدهی گازی دارد./ایسنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group