جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی "آبپخش" دشتستان را به عنوان شهر حصیر و کپو بافی ثبت ملی کرد.

به گزارش دیارجنوب، لیلا رحیمی روز سه‌شنبه در این ارتباط اظهار داشت: مرغوبت‌ترین مواد اولیه حصیر از نخلستان‌های سرسبز آبپخش به دست می‌آید و هر شهروند در این منطقه یک بافنده حصیر است.
وی افزود: در زمان حاضر بیش از ۱۰۰ کارگاه رسمی و بافنده شناخته شده حصیر و کپو در این شهر فعال است و در صورتی که مجوز بدون شرط سنی اعطا شود باید برای همه جوانان و سالمندان آبپخشی کارت صادر کرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به آشنایی دیرینه مردم این شهر با بافتن حصیر و کپو، آموزش‌های ارائه شده در سال‌های اخیر بر مبنای طرح‌های جدید و خلاقانه صورت گرفته است.

abpakhsh hasirbafi
رحیمی اظهار کرد: رونق گرفتن حصیر بافی، فلسفه مقلد بودن را در آبپخش به مولد بودن تغییر داده‌است طوریکه دست‌بافته‌های این هنر صنعت بسیار کاربردی است و جای خود را در زندگی مردم بازیافته است.
وی گفت: همه این موارد به همراه جایگاه تاریخی و توریست پذیر بودن آبپخش، سبب شد که پرونده این شهر مورد پذیرش شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی قرار گیرد و این شهر بحق شهر ملی حصیر و کپو لقب گیرد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر افزود: آثار ارئه شده حصیری در جلسه دفاع از پرونده آبپخش بسیار مورد توجه هیات داوران قرار گرفت و سبب شگفتی این گروه شد.
رحیمی یادآور شد: پیش از این صنعتگران این شهر ۲ بار موفق به کسب نشان ملی در این رشته‌ شدند و آثار آنها در کاخ موزه سعدآباد به نمایش گذاشته شده‌است.
آبپخش شهری در شهرستان دشتستان است و ۲۰ کیلومتر با برازجان به عنوان مرکز شهرستان و ۶۰ کیلومتر با بوشهر فاصله دارد./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group