جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

نخستین برنامه گلگشت زیست بوم در تنگه تکاب روستای راهدار دشتستان برگزار شد.

داریوش محبی- به گزارش دیارجنوب، انجمن دیده بان زیست بوم برازجان در راستای طبیعت گردی و گردشگری مسئولانه و شناسایی مناطق زیبا و بکر منطقه دشتستان، بامداد آدینه پنجم دی ماه ۱۳۹۹ خورشیدی با همکاری و همراهی گروه کوهنوردی سهند برازجان و راهنمایی محیط بان افتخاری روستای راهدار دشتستان، جناب محسن اسفندیاری برنامه کوه پیمایی در طبیعت زیبای روستای راهدار را برگزار کرد.

محل گردهمایی اولیه، در جوار قبور مطهر شهدای گمنام بود که بنا بر هماهنگی و برنامه ریزی که گروه کوهنوردی سهند برازجان زحمت ان را کشیده بود، ساعت هفت صبح اعضای گروه با ماشین به سمت منطقه مورد نظر حرکت کردند. ایستگاه دوم، منطقه زیبای تنگ سبز روستای راهدار بود که هر چند طبیعتی زیبا و دل انگیز دارد ولی برای طبیعت دوستان و حامیان محیط زیست و منابع طبیعی، بسیار جانکاه و دردناک بود!!

zistboom anjoman 1
مشاهده تخریب بخشی از منطقه تنگ سبز که توسط پیمانکار استخراج مصالح معدنی مارل مربوط به شرکت سیمان دشتستان صورت گرفته دل و روان همنوردان را سخت آزرد و همراه با ناراحتی و ابراز نگرانی از وضعیت موجود بود. هر چند این گستره به عنوان منطقه معدنی کارخانه سیمان دشتستان با عنوان معدن مارن ثبت گردیده است و پیمانکار نیز با استفاده از دستگاه های معدنی و روش انفجاری اقدام به استخراج، تفکیک و بارگیری و حمل مصالح مورد نیاز میکند و کسی با آن مخالفتی ندارد ولی رها کردن باطله های معدنی به بدترین شکل ممکن در طبیعت و احیا نکردن مناطق بردشت شده، دل هر طبیعت دوستی را می گدازد و این روش برداشت آزمندانه و غیر اصولی را طبیعت ستیزانه است...
باری! حاضرین با توضیحات فنی و کارشناسی حاج احمد خادم زاده از گروه کوهنوردی سهند برازجان و با راهنمایی و هدایت محیط بان افتخاری روستای راهدار، محسن اسفندیاری به سمت تنگه تکاب که در قسمت شرقی تنگه سبز واقع است حرکت کردند. از محل حرکت تا پایان مسیر در انتهای تنگه تکاب که بصورت کوه پیمایی خانوادگی بود یک ساعت زمان برد. از آغاز حرکت تا پایان مسیر، جلوه هایی بی مانند از شکوه آفرینش و اعجاز خداوندی را می توان تماشا کرد و به هر سویی بنگری سرسبزی، چین و برش های منظم و موزون دیواره های سنگی بسیار زیبا و چشم نواز و شگفت انگیز همراه با نوای پرندگان در این هوای نیمه ابری که گهگاهی نورافشانی خورشید و پراکنش تابش آن بر ستیغ دیواره های سنگی سر به آسمان کشیده تنگه تکاب، همراه با خنکای نسیم کوه به دشت، چنان چشم انداز و جلوه هایی به نمایش گذاشته بود که همنوردان مسحور این دل انگیزی طبیعت، بیش از آنکه کوه پیمایی کنند، کوه نگری کردند و بهره مند از این طبیعت بیتا و بی همتا بودند. درختان کُنار که با میوه های زرد و دو مزه و گاهی شیرینش کام همنوردان را خوش می نمود همراه با پوشش سرسبز مراتع کوهستانی چنان بود که اگر مرده بر این صحنه وارد می شد، زنده می شد تا چه رسد به زنده گان!

zistboom anjoman 1
مسیر را از نیمه که گذشتیم به تنگه رسیدیم و هر چه پیشتر می رفتیم بیشتر شگفت زده می گشتیم. آرایش و مهندسی طبیعت با این دیواره های سنگی سترگ و بلند با تنگه ای باریک که در برخی جاها کمتر از ۲ می شد با آدمی سخن می گوید!
سخن از طبیعت
سخن از راز و رمز طبیعت و سخن از دیرینگی و سخت افزار و ساختار طبیعت.
سخن از درد دل هایی که انسان نابخرد، زیاده خواه و آزمند با جان طبیعت روا داشته است...
اگر با طبیعت آشنا باشی گوش ات شنوای نوای مظلومانه دادخواهی طبیعت خواهد بود و چه جانکاه و درناک است که مادر طبیعت به فغان آید و چه زجر آور تر آنکه ندای این مادر دلسوخته و رنج دیده را بشنوی و نتوانی به فریادش برسی!!!
بگذریم...
در آغاز تنگه آثار روزگار پر آبی و آبادانی تنگه هنوز بر پیکره ی تنگه خودنمایی می کرد. رسوباتی که همچون قندیل هایی کوچک بر بدنه سنگی و بسیار زیبا و سترگ تنگه به شکلی بسیار زیبا با هر رهگذر و دلداده طبیعت سخن می گفت را به تماشا ایستادیم و محسن اسفندیاری از گذشته این تنگه تا به امروز برای همنوردان سخن گفت. از روزگاری که این تنگه، پر آب بود و یکی از مهمترین زیستگاه های جانوری منطقه بود و گونه هایی مانند کبک، تیهو، دراج، کبوتر چاهی، بلبل، کل و بز و... در این زیستگاه در شمارگان زیاد می زیستند تا اینکه دراز دستی های بشر بر پیکر این کوهستان و انفجاراتی که در منطقه برای معدن کارخانه سیمان صورت گرفت، سیستم و ساختار طبیعی منطقه را بر هم زد و در پی خشکیدن چشمه ها، این زیستگاه ارزشمند جانوری از بین رفت و امروز دیگر اثری از آن شکوه و زیبایی و تنوع زیستی جانوری در این منطقه را نمی بینیم...
مسیر را تا انتهای تنگه تکاب پیش رفتیم تا به جایی رسیدیم که پهنای تنگه به حدود نیم متر و به هم پیوسته بود و چشمه ای کوچک از بالای تنگه سرازیر و اینجا پایان تنگه بود. پس از قدری درنگ و لذت از زیبایی های تنگه و توضیحات محسن اسفندیاری درباره تنگه تکاب، برگشتیم و در جایی که در گذشته آب چشمه از بالای دیواره سنگی به صورت بارانی به کف دره می ریخت، نشستیم و بساط صبحانه را مهیا کردیم. پس از خوردن صبحانه و قدری درنگ و استراحت، هرچند تمایلی به برگشت نداشتیم ولی ناگزیر بودیم و راهی شدیم. مسیر برگشت با وجود دمیدن آفتاب بر فراز تنگه و کوهستان و تابیدن آن بر گستره کوه و دره، بر جلوه های زیبای آن افزوده بود و آهسته و با درنگ مسیر را ادامه دادیم و در حالی که ساعت از ۱٠/۳٠ گذشته بود به محل اولیه حرکت و توقف گاه ماشین ها در تنگه سبز رسیدیم و بار دیگر کام همنوردان از دیدن تخریب طبیعت در تنگه سبز بسیار اندوهگین گشته و خواستند که انجمن دیده بان زیست بوم برازجان نسبت به این موضوع ورود کند که در این و اقداماتی که صورت گرفته نیز توضیحاتی داده شد و ایشان نیز ضمن ابراز خرسندی از روند کار، اعلام همراهی و حمایت همه جانبه تا حصول نتیجه کردند.
دوستان بدرود گفتند و راهی برازجان شدند و چندتا از خانواده ها در آنجا ماندیم و پس از خوردن ناهار و استراحت، راهی برازجان شدیم.
روزی بسیار خوش و فرحناک در کنار دوستداران محیط زیست و دلدادگان طبیعت داشتیم و در هفته های پیش رو در دیگر مناطق شهرستان و استان این برنامه را ادامه خواهیم داد.

zistboom anjoman 1zistboom anjoman 1zistboom anjoman 1zistboom anjoman 1zistboom anjoman 1zistboom anjoman 1zistboom anjoman 1zistboom anjoman 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group