جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

شب یَلدا یا شب چلّه یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی با قدمت هفت هزار ساله است که امسال رنگ و بویی متفاوت تر از هرسال به خود گرفته و با چاشنی تلخ کرونا عجین شده است.

به گزارش دیارجنوب، "ندا قاسمیان پور" خبرنگار این پایگاه خبری بمناسب فرارسیدن شب یلدا، یادداشتی با عنوان «یلدایی با چاشنی تلخ کرونا» را منتشر کرد که به شرح ذیل است:
یلدا آیینی است که از دیرباز در کشور ایران مرسوم بوده و مردم در واپسین شب پائیز، یعنی آخرین شب ماه آذر با جمع شدن در کنار خانواده و بزرگان با صمیمیت و شادی بلندترین شب سال را جشن می گرفتند.
همیشه قبل از فرا رسیدن یلدا در دلهای مردم شور و شوق خاصی برپا بود و با شادی، پاییز را به اتمام می رسانند و دل به سایه سرد زمستان می دادند.
امسال یلدا رنگ و بویی متفاوت تر از هرسال دارد و با چاشنی تلخ کرونا عجین شده است.چاشنی تلخی که کام مردم را از شیرینی، تکاپوی خرید مرسومات یلدا و در کنارهم بودن دور کرده است.

yaldaa yaddasht ghasemiyan
هر سال بزرگتر ها ما را به توصیه های جمع شدن و رفع کدورت ها دلخوش و به زمستانی سرد با دلهای گرم وعده می دادند؛ اما امسال همه می خواهند از هم دور باشیم و دلهایمان را با حریم فضای مجازی به هم پیوند بزنیم تا شاید روزهای شاد گذشته را بتوانیم پس بگیریم و طعم تلخ این روزهای کرونایی را دفن کنیم.
یاد دارم در چنین شبی وقتی پدرم کتاب حافظ را در دست می گرفت تا برایمان از غزل هایش بخواند و در نهایت فالی گرفته و مارا به روزهای خوش در راه مانده وعده می داد.
دلخوش به روزهای خوبِ در راه مانده بودیم که کرونا گریبان گیرمان شد و تمام دلخوشی هایمان را یک شبه بر باد داد.
این روزها برایمان سخت تر از چیزی است که شاید در تصوراتمان نمیگنجد و ما با کمال ناباوری در حال گذراندنش هستیم.
شاید دور شاید دیر ولی آسوده خاطرم که با دل سپردن به خدای باری تعالی، روشنایی نصیب قلب هایمان خواهد شد و زندگی باری دیگر رنگ و لعابی نو را تجربه خواهد کرد.
بیایید امسال را به احترام کادر درمان از هم دوری کنیم تا شاید بتوانیم فردایی روشن را نظاره گر باشیم.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group