جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: متخصصان این قرارگاه روش hdd یا حفاری جهت دار افقی را برای اولین بار در خاورمیانه برای انتقال گاز مایع از پارسیان به عسلویه را طراحی و اجرا کردند.

به گزارش دیارجنوب، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با حضور در مناطق سخت گذر استان بوشهر روند اجرایی اولین حفاری افقی جهت دار hdd کوهستان را در کشور و خاورمیانه بررسی کرد.
سردار سعید محمد بیان کرد: این حفاری در امتداد ساخت خط لوله ۱۸ اینچی به طول ۶۳ کیلو متر با هدف انتقال روزانه ۱۳۵ هزار بشکه گاز مایع از مجتمع پارسیان مهر به مجتمع عسلویه ساخته می‌شود.

motekhasesan irani
وی افزود: متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با توجه به شرایط سخت منطقه کوهستانی محل ساخت این لوله‌ها، در روشی خلاقانه روش hdd یا حفاری جهت دار افقی را نخستین بار در خاورمیانه طراحی و اجرا کرده‌اند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ادامه داد: اجرای این روش باعث شده عملیات خاکبرداری یک میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب کاهش یابد و صرفه جویی زیادی در هزینه ساخت حاصل شود.
نخستین بندر تخصصی صنعتی معدنی و تجاری ایران در پارسیان عملیاتی شد
همچنین با حضور فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا فاز نخست اولین و بزرگ‌ترین بندر تخصصی صنعتی معدنی و تجاری ایران در بندر پارسیان عملیاتی شد.
سردار محمد با اشاره به اینکه متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به فناوری روز دنیا در ساخت پست اسکله‌ها دست یافته‌اند، بیان کرد: اسکله‌های کشور به صورت تمام ایرانی ساخته می‌شود.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بندر پارسیان را بندری استراتژیک برای کشور خواند و افزود: در این بندر با ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ۴۰ میلیون تن کالا در سال، ۱۹ پست اسکله اجرا می‌شود.
در خیلی از حوزه‌ها به سرمایه‌گذار تبدیل شده‌ایم
محمد، گفت: در خیلی از حوزه‌ها به سرمایه‌گذار تبدیل شده‌ایم و دولت را در سرمایه‌گذاری طرح‌ها و ایجاد اشتغال و کارآفرینی کمک می‌کنیم. در اجرای طرح بندر پارسیان نیز ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری را قرارگاه انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد از اسکله‌های فعال کشور به دست قرارگاه ساخته شده است، افزود: بندر پارسیان به عنوان دروازه اصلی واردات مواد خام و صادرات محصولات تولیدی محصول مشترک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و سازمان ایمیدرو زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
شهرستان پارسیان در غرب استان هرمزگان و ۳۰ کیلومتری عسلویه قرار دارد و منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان در محدوده‌ای افزون بر ۱۰ هزار هکتار در این شهرستان واقع شده است.
بررسی روند طرح مرکاپتان زدایی از میعانات گازی و پتروشیمی دماوند
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا همچنین روند تکمیل طرح مرکاپتان زدایی از میعانات گازی را بررسی کرد.
با اجرای این طرح چهار دلار ارزش افزوده به هر بشکه میعانات گازی اضافه می‌شود.
وی گفت: این طرح با سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیون دلار، توان مرکاپتان زدایی روزانه ۸۰ هزار بشکه میعانات گازی را دارد و پیش بینی می‌شود فاز اول آن دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا از طرح ساخت پتروشیمی دماوند یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی خاورمیانه که اکنون فاز اول آن بیش از ۷۶ درصد پیشرفت دارد هم بازدید کرد.
محمد، ارزش این طرح را ۲/۶ میلیارد یورو عنوان کرد و افزود: فاز اول این طرح با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورو تا شهریور ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد.
وی هدف از اجرای طرح پتروشیمی دماوند را تامین خوراک و سرویس‌های جانبی ۲۹ مجتمع پتروشیمی‌های فاز ۲ عسلویه دانست.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بیان کرد: اکنون هشت طرح پتروشیمی تکمیل شده و در حال بهره برداری است و تمام خوراک و سرویس‌های جانبی را دماوند تامین کرده است./ باشگاه خبرنگاران جوان

استان بوشهر

Template Design:Dima Group