جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر از شناسایی بیش از 24هزار معلول در استان خبر داد و گفت: از ۵۱۱ نفر مددجوی بهزیستی که در مراکز اقامت دارند تنها ۷۳ نفر به‌صورت خفیف مبتلابه کرونا شدند و تنها دو مورد منجر به مرگ داشتیم.

نادیا شبانکاره- به گزارش دیارجنوب، سه‌شنبه صبح ۱۸ آذرماه ۹۹ به مناسبت هفته معلولین، نشست مطبوعاتی معاونت توان‌بخشی و مشارکت کل بهزیستی استان با حضور معاونین تخصصی برگزار شد:
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر با تشکر از حضور اصحاب رسانه گفت: یکی از دلایل نام‌گذاری روز معلولین بالا رفتن اطلاعات مردم از این قشر است.
وی اضافه کرد: دولت، سازمان‌ها، مؤسسات و شهروندان باید بدانند چه‌کاری در حق یک معلول انجام دهند تا بتوانیم در جامعه حمایت از حقوق معلولین را رواج دهیم تا حق‌وحقوق جامعه معلولین تمام و کمال به آنان داده شود.
وی تصریح کرد: اصحاب رسانه می‌توانند به سازمان‌های در ارتباط با معلولین آحاد مردم صدای این قشر را برسانند و خواستار رعایت و اجرای حقوق و حمایت دیگر سازمان‌ها به این قشر شوند.

nashast behzixti 1


دهقانی در تشریح گزارشی افراد معلول در استان بیان داشت: در کشور بیش از یک‌میلیون افراد دارای معلولیت داریم که در استان بوشهر ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر وجود دارند که از این تعداد، ۱۰ هزار نفر معلولین جسمی-حرکتی وجود دارند که شامل ۴۱ درصد از افراد معلول در این گروه هستند.
وی با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با 34 ماده تصریح کرد: در اواخر سال ۹۶ به دلیل توجه ویژه به کسب حقوق بشری و حقوق شهروندی به مسائل افراد دارای معلولیت این قوانین اصلاح شد.
وی تأکید کرد: اگر این قوانین با ۳۴ ماده به نحو احسنت اجرایی شوند و وظایف هر دستگاه که به‌صورت شفاف مشخص‌شده است انجام گیرد خیلی از دغدغه‌ها کاهش می‌یابد زیرا تمامی مشکلات و مسئولیت دستگاه‌های مربوطه در این بندها گفته‌شده هرچند تنها بهزیستی را متولی این کار نام‌برده‌اند چون این افراد را تحت پوشش قرار داده‌اند.
وی در خصوص خدمات بهزیستی به معلولین بیان داشت: ازجمله خدمات بهزیستی حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی است که هم‌اکنون در استان به ۳۴۹ نفر به مبلغ ۵۵۴ هزار تومان ماهیانه پرداخت می‌شود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از خدمات پرداختی بهزیستی، کمک‌هزینهٔ حق پرستاری است که به ۳۰۹ نفر و به ازای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کنیم.

nashast behzixti 1


دهقانی در خصوص خدمات نگهداری افراد ازجمله سالمندان، بیماران اعصاب و روان، معلولان ذهنی یا کم‌توان ذهنی گفت: این افراد در ۱۱ مرکز بهزیستی به حدود ۵۱۱ نفر در حال ارائه خدمات پزشکی، نگهداری و توان‌بخشی را از طریق پزشک، مددکاران و روان شناسان دریافت می‌کنند.
بهزیستی به مراکز بر اساس درجه‌بندی مرکز و به ازای هر معلول مبلغی پرداخت می‌کند که افراد بی‌سرپرست و مجهول‌الهویه جز افراد مرکز درجه‌یک قرار می‌گیرند و بیشترین مبلغ یعنی یک‌میلیون و ۱۱۰ هزار تومان شامل آن‌ها می‌شود و افراد عادی نیز شامل مراکز درجه‌دو هستند که کمترین مبلغ یعنی ۸۴۰ هزار تومان به ازای هر فرد به مرکز پرداخت می‌شود.
دهقانی در خصوص گسترش خانواده محوری برای ابراز داشت: طرح مراقبین در منزل_ویزیت در منزل که خانواده‌ها دیگر دغدغهٔ سپردن بچه‌های خود را به مراکز شبانه‌روزی نداشته باشند ازجمله خدمات خانواده محوری است.
وی در مورد پرداخت کمک‌هزینهٔ دانشجویان معلول اذعان داشت: این کمک‌هزینه جدیداً به‌حساب معلول واریز می‌شود که حتماً باید در سامانهٔ دانش‌آموز ثبت‌نام کنند و مدارک لازم را بارگذاری کنند و با ارائه شماره‌حساب به سامانه مبلغ به حسابشان واریز شود.
وی تأکید کرد: این کمک‌هزینه‌ها حتی به دانشجویان دانشگاه‌های دولتی که شهریه پرداخت نمی‌کنند نیز به‌عنوان کمک‌هزینهٔ تشویقی پرداخت می‌شود که علاوه بر ۹۲۰ هزار تومان کمک‌هزینهٔ تحصیلی به دانشجویان دولتی به‌صورت سالیانه پرداخت می‌شود کمک‌هزینهٔ تشویقی نیز به ۲۳ نفر دانشجوی دولتی در سال جاری پرداخت شد.
معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر از تصویب بیمه اجتماعی معلولین در کشور خبر داد و گفت: افراد بدون شغل در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال ساکن روستاها و عشایر علاوه بر بیمهٔ درمانی از بیمهٔ بازنشستگی برخوردار می‌شوند که حدود ۳۰۰ هزار نفر معلول با این شرایط شامل بیمه تأمین اجتماعی شده‌اند.
وی در خصوص توانمندی معلولین گفت: تعداد ۱۰ هزار نفر مستمری‌بگیر به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان از بین ۲۴ هزار و ۶۰۰ نفر معلول در استان توانمندی می‌شوند.
وی ادامه داد: در سال جاری به ۳۲۵ معلول کمک‌هزینه مناسب‌سازی خودرو و منزل تعلق‌گرفته است تا راحت‌تر از این خدمات استفاده کنند.
وی از ابتلای 73 معلول به کرونا در استان بوشهر خبر داد و بیان داشت: از ۵۱۱ نفر مددجوی بهزیستی که در مراکز اقامت دارند تنها ۷۳ نفر به‌صورت خفیف مبتلابه کرونا شدند و تنها دو مورد منجر به مرگ داشتیم که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و ریوی شدید داشتند.
دهقانی از وجود 82 نفر تسهیل گر در سطح استان خبر داد و ابراز داشت: خدمات این تسهیل گران رساندن وسایل کمک توان‌بخشی، کمک‌هزینه‌های اشتغال روستایی به‌صورت بلاعوض با مبلغ ۴ میلیون ۴۰۰ هزار تومان به روستاییان، کمک‌هزینه مثل ایاب و ذهاب، درمان، آموزش و اشتغال به‌صورت هرساله، کمک‌هزینه اندام‌های مصنوعی و کاشت حلزون که در سال جاری به ۵۰ نفر پرداخت‌شده است و آمادگی پذیرش افراد بیشتر هم وجود دارد.
معاون مشارکت‌های اداره کل بهزیستی استان بوشهر اظهار داشت: اصحاب رسانه به ترویج معرفی حقوق معلولین و ترویج خودباوری و دیده شدن توانمندی‌های این گروه به جامعه و مسئولین بپردازید.
وی در خصوص مسکن معلولین بیان داشت: در سال ۹۸ حدود ۳۱۶ مسکن جز تعهدات ما بود که ۳۱۰ مسکن بالغ‌بر ۳۶ میلیون تومان کمک‌هزینهٔ بلاعوض عملیاتی شد.
وی در ادامه بیان داشت: ۲۱۰۰ مسکن از طریق مساعدت بهزیستی به مددجویان در حال تحویل است که ۳۲۷ واحد از این مسکن‌ها به مددجویان دو معلولیتی تحویل داده‌شده است.
هوشیار در ادامه بیان داشت: کمک‌هزینه ساخت مسکن در سال جاری از ۳۶ میلیون تومان در حوزهٔ روستاها به ۸۴ میلیون تومان ابلاغ‌شده است.
وی تصریح کرد: در حوزه شهری کمک‌هزینه بلاعوض به دو معلولیت‌ها از ۶۰ میلیون تومان به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیداکرده است.
هوشیار از استاندار بوشهر خواست تا در خصوص حل مشکل زمین‌ساخت مسکن معلولین فکری کند و اضافه کرد: مشکل عمده ما نبودن زمین برای ساخت مسکن است و مشکل دیگرمان بحث مالی است که نیازمند کمک خیرین هستیم.

nashast behzixti 1


وی در تشریح میزان اشتغال معلولین با توجه با نام‌گذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری ابراز داشت: ۷۰۰ طرح اشتغال‌زایی معادل ۳۰ میلیارد تومان به بانک‌های عامل معرفی‌شده که ۴۰۰ طرح پرداخت‌شده و ۲۰۰ طرح آن برای معلولین بوده است.
وی در تشریح عملکرد مشارکت‌های مردمی سال ۹۸ گفت: این عملکرد در قالب‌های نقدی، غیر نقدی و خدماتی ۱۰ میلیارد و پانصد میلیون تومان در مراکز دولتی و غیردولتی مشارکت شده است.
معاون مشارکت‌های اداره کل بهزیستی استان بوشهر در پایان با اشاره به اینکه بهزیستی با انبوه مشکلاتی که دارد دست‌تنهاست و تنها با توان ظرفیت‌های دولتی برطرف نخواهد شد بیان داشت: تنها اگر قانون حمایت از معلولین به‌طور کامل اجرا شود هم‌بسترها برای معلولین مناسب‌سازی می‌شود هم مشکلات کمتر خواهد شد.

 nashast behzixti 1nashast behzixti 1nashast behzixti 1nashast behzixti 1nashast behzixti 1nashast behzixti 1nashast behzixti 1nashast behzixti 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group