پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان در مورد کمبود بذر گندم و قیمت بالای آن توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش دیارجنوب، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: این موضوع امروزه دغدغه خیلی از کشاورزان است وطبق دستورالعمل های وزارت جهاد کشاورزی ما موظف هستیم 65 درصد بذر آبی و 45 درصد بذر دیم را تامین کنیم و مابقی به صورت خودمصرفی توسط خود کشاورزان تامین می شود و همیشه این مرسوم بوده است.
منصور نوذری درادامه افزود: بسیاری از کشاورزان که محصولاتشان برداشت می شود بخشی را به عنوان بذر خودشان در نظر می گیرند و پیش خود نگهداری می کنند ولی ما تلاش کردیم بیش از آن درصدهایی که اعلام کردم بذر تامین بکنیم و سعی کنیم از یارانه تولید بذر بیشتر استفاده کنیم.
وی یاد آور شد: دولت برای تامین بذر به شرکت های تولید کننده بذر یارانه پرداخت می کند و برای هر استانی یک سهمی در نظر می گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان بیان داشت: با توجه به شرایطی که استان ما داشته و توجیهاتی که کردیم؛ توانسته ایم سهم بیشتری از یارانه دولتی در خصوص بذر دریافت کنیم.

 

gandom
وی ادادمه داد: ما در سال جاری چیزی در حدود 10 هزار و 600 تن بذر گواهی شده؛ بذری که کشاورزان زیر نظر کارشناسان مرکز تخقیقات تولید کردند و به شرکت های بوجاری تحویل دادند و زیر نظر کارشناسان تحقیقات بوجاری می شود، ضدعفونی، کیسه گیری می شود و اتکت گذاری می شود و به عنوان بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته که البته کشاورزان باید این را مد نظر داشته باشند که ما سه شرکت فعال و عمده شرکت های اصلی استان در تولید بذر دو شرکت اصلی صدف دانه لیان و خوشه طلایی هستند و یک شرکت در شبانکاره داریم.
نوذری در ادامه افزود: این شرکت ها باید بذر استان را تامین کنند. بخشی از تولید این شرکت ها سهم شهرستان دشتستان است و باید بذر سایر شهرستان ها را نیز بدهند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتستان گفت: از این 10 هزار و 600 تن که سهم استان بوده؛ 12هزار تن بخاطر کمبود بذری که اتفاق افتاد به صورت بذری که از سیلو خارج شد در اختیار کشاورزان قرار گرفت اما سهم شهرستان دشتستان در سال گذشته دو هزار و 950 تن بذر گواهی شده بود که امسال دو هزار و 880 تن سهمیه دادند که تفاوت چندانی با سال گذشته ندارد اما با توجه به کمبود بذر حدود 600 تن بذر اضافه هم در اختیار کشاورزان قرار دادیم که به شکل مخلوط بود و از سیلو دریافت کردیم.
وی ادادمه داد: همان سهمیه هم با تلاش و فشاری که ما روی شرکت های تولید بذر چون در شهرستان دشتستان بودند و توانستیم ارتباط بیشتری با آن ها برقرار بکنیم سهم بیشتری از بذر سهمیه شهرستان گرفتیم. یعنی از دو هزار و 880 تن رسیدیم به سه هزار و 300 تن بذر گواهی شده و 600 تن بذر سیلویی. هزار و 200 تن بذر مادری است که به صورت قرارداد بین این شرکت های بوجاری مثل آقای آذرباد و بهادری که در بوشکان هستند که با کشاورزان پیشرو منعقد می شود برای تولید بذری که زیر نظر مرکز تحقیقات برای سال آینده گواهی شود.
نوذری بیان داشت: مزارع شهرستان توانسته هزار و 200 تن از این بذر استفاده کنند. مجموعا پنج هزار و 100 تن از استان سهمیه بذر گرفتیم که رقم بسیار بالایی است اما چرا کمبود احساس می شود؟ واقعیت امر نیاز واقعی شهرستان به هیچ عنوان بیش از این پنج هزار تن نیست. علل کمبود بذر واقعیت این است که در استان خوزستان و استان گلستان سال قبل سیل اتفاق افتاد چیزی در حدود 20 هزار تن بذری که باید در خوزستان تولید می شد به سبب سیل از بین رفت و همچنین در گلستان به همین شکل بود.
منصور نوذری افزود: در سال قبل تر شرکت های تولید در سطح کشور در استان های فارس، خوزستان، گلستان جاهایی که بیش ترین سهم تولید گندم را دارند به واسطه اینکه بذرشان را بوجاری کردند و کشاورزان از آن ها خریداری نکردند چون بعد آن ضدعفونی می شود و برای مصرف دام، پرنده و خوراک انسان سمی است که نمی توانند استفاده کنندو مجبور شدند این بذر را از بین ببرند حتی برای کشت سال بعد بدرد نمی خورد. این شرکت ها در سایر استان ها ریسک نکردند که بخواهند بذر خریداری کنند که این امر باعث شد ما نتوانیم بذر گواهی شده را از سایر استان ها خریداری کنیم و مجبور شدیم از بذر گندمی که در سیلو بود خارج کنیم و به عنوان بذر در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
وی با ابراز تاسف بیان کرد: بعضی از افرادی که کشاورز نما هستند بذر را از ما خریداری می کنند، البته زمینی دارند و بر اساس مستنداتی که وجود دارد بذر را خریداری می کنند اما کشت نمی کنند و در بازار آزاد می فروشند و این باعث شده که اختلاف قیمتی در بازار ایجاد شود و همچنین قیمت خوراک دام نسبت به گندمی که در اختیار کشاورزان به صورت خودمصرفی بود بالاتر رفت خیلی از کشاورزان نتوانستند خوراک دامشان را تامین بکنند یا بذری که برای خودمصرفی برای خود نگه داشته بودند مجبور شدند به عنوان خوراک دام استفاده کنند یا با توجه به اختلاف قیمت به دامداران فروختند و الان همان افراد نیز به سراغ بذر آمده اند.

منصور نوذری تصریح کرد: یکی از معضلاتی که در بخش کشاورزی است و مدیریت کار را سخت می کند اینکه تابع شرایط آب و هوایی است و اگر امسال بارندگی اتفاق نمی افتاد چه کسی می خواست ضرر و زیان این شرکت های بوجاری را
بدهد؛ قطعا کشاورزان خرید نمی کردند و هیچ توجه ای به این شرکت ها که احتمال دارد ضرر بکنند نداشتند.
وی بیان کرد: سعی کشاورزان بر این است که صبر بکنند تا بارندگی اتفاق بیفتدو همه کشاورزان همزمان هجوم می آورند به سمت این شرکت های بوجاری و طلب بذر می کنندو قطعا هر خط تولیدی که در هر صنعتی در نظر بگیرید در یک مقطع زمانی نمی تواند در خط تولید جوابگوی نیاز های جامعه باشد باید با صبر و حوصله انشاالله تلاش بکنیم که کمبود این نیازها را برطرف بکنیم.

وی در پایان گفت: از نیروی انتظامی درخواست کردم در گلوگاه هایی که امکان دارد بذر به عنوان قاچاق خارج از شهرستان به ویژه خارج از استان بروند جلوی آن ها را بگیرند. مواردی نیز داشته ایم که زحمت کشیده اند و جلوی آن ها را گرفته اند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group