جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

عبدالرضا میگلی نژاد به بهانه در گذشت مرحوم سید مهدی علوی یادداشتی با عنوان "تاریخ چاپ و نشر در بوشهر با نام علوی ها آمیخته شده است" منتشر کرد.

به گزارش دیارجنوب، در این یادداشت آمده است:
در مقطعی همه نشریات بوشهر در چاپخانه علوی بوشهر که قدیمیترین چاپخانه استان و دومین چاپخانه کشور بود چاپ میشد. و به واسطه چاپ هفته نامه صدای بوشهر افتخار آشنایی با سید ابوالقاسم علوی نصیبم شد.
با نظم و مقرراتی که بر چاپخانه حاکم کرده بود ما باید طوری نشریه را آماده میکردیم که حتما در ساعتی که ایشان مقرر کرده بودند نشریه به چاپخانه می رسید در غیر اینصورت از نوبت چاپ خارج و آخرین نوبت چاپ به ما می رسید.

meygoli
به همین خاطر با جمعی چند نفره متشکل از مدیر مسئول(حاج عبدالرسول میگلی نژاد) و سایر دست اندرکاران مثل حاج خلیل مرادزاده، حاج محمد دمشقی، عباس حمزوی (مسئول فنی و چاپ ) و بنده تا صبح بیدار میماندیم تا نشریه را ببندیم و بموقع به نوبت چاپ برسانیم.
هفته نامه صدای بوشهر اولین نشریه استان بود که برای اماده سازی و چاپ از گرافیک کامپیوتری بهره میبرد و بوسیله کامپیوتر و نرم افزار طراحی می شد که در بالا بردن کیفیت چاپ تاثیر بسزائی داشت.
تا قبل از آن نشریات موجود از ماکت استفاده میکردند و به جای فایل، ماکت روزنامه را به چاپخانه تحویل میدادند.

yadashte meygoli 1
مرحوم عباس میگلی عموی پدر بنده که سالها در چاپخانه علوی مشغول فعالیت بود و بنحوی جزئی از این خانواده شده بود نقل میکرد که: چاپخانه علوی،بعد از چاپخانه مظفری دومین چاپخانه در بوشهر بود که چاپخانه مظفری یکی دو سال قبل از علوی شروع به کار کرد اما تعطیل شد. این چاپخانه سال ١٢٨٦ هجری شمسی به همت مرحوم سید عبداله علوی بهبهانی با ورود چاپ سنگی از هند بنا نهاده شد.
بعدها چاپخانه‌های احودیه و خلیج فارس هم در بوشهر شروع به کار کردند، که تعطیل شدند.

yadashte meygoli 1
علاقه به چاپ در علوی ها موروثی شده بود و پس از جدشان راهش را ادامه داده‌اند و نگذاشتند مرکب چاپخانه خشک شود و نزدیک به 5 نسل عهده دار کار چاپ بوده اند.
سیدعبدالله علوی بهبهانی ماشین‎آلات چاپ سنگی را به همراه چهار کارگر هندی از هندوستان به بوشهر آورد و شروع به کار کرد و کارگران هندی به آموزش کارگران ما پرداختند اوایل، خود خانواده علوی آموزش دیدند و بعد‌ها افرادی مثل من به همت این خانواده آموزش دیدند و چاپچی شدند.

این چاپخانه علاوه بر چاپ کتاب، یک روزنامه به نام «نور افشان» هم چاپ می‌کرد که مدیر مسئول و صاحب امتیاز آن مرحوم علوی بود و سردبیری آن روزنامه را خانم سلامی بر عهده داشت.

این روزنامه تا دهه‎ ۲۰ با همین عنوان فعالیت می کرد و بعد از آن به ندای جنوب تغییر عنوان داد. این روزنامه تا کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در چاپخانه علوی منتشر می‌شد و بعد از آن تعطیل شد.

yadashte meygoli 1
برادران علوی برای گسترش کارشان سالها پیش یک چاپخانه را در تهران تاسیس کردند که تا قبل از فوت مرحوم سید مهدی علوی تحت مدیریت ایشان بود.
وی تا همین اواخر در بوشهر پیگیر راه اندازی موزه چاپ و نشر و مطبوعات در منزل پدریشان بود که کرونا به ایشان مهلت اتمام کار را نداد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group