جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

هر چند "شاه پسرمرد" روستایی بر فراز کوه با راهی پر پیچ و خم است اما از نحسی کرونا در امان نمانده و شیوع این ویروس باعث شده تا کلاس‌های درس این روستا نیز از طالبان علم خالی شود و آنها تحقق آرزوهای آینده خود را در پستوی خانه‌‎ها با وعده مسئولان برای اتصال به اینترنت انتظار بکشند.

به گزارش دیارجنوب، ۲۱ دانش آموز روستای شاه پسرمرد شهرستان دشتستان استان بوشهر به دلیل تعطیلی کلاس‌‏های حضوری ناشی از محدودیت‎های کرونایی و نبود اینترنت برای آموزش مجازی از طریق شبکه شاد از فراگیری دانش محروم هستند که براساس قول مدیرکل فناوری اطلاعات استان بوشهر بزودی اینترنت این روستا راه‌اندازی و مشکل ادامه تحصیل این دانش آموزان برطرف خواهد شد.

net shahpesarmard
این روستا در رشته کوه‎های جنوبی زاگرس و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شرق بوشهر قرار دارد و دلیل نام‌گذاری این روستا به شاه پسرمرد نیز وجود امامزاده‎ شاه محمد فیروز (ع) معروف به شاه پسر مرد است که سالانه زائران زیادی از جنوب کشور و بویژه استان‌های بوشهر و فارس به بارگاه آن آن برفراز کوه مشرف می‌شوند.
مسیر دسترسی به این امامزاده از مرکز استان بوشهر به سمت شهر اهرم و سپس بخش بوشکان است، وجود خانه‌هایی سنگی و منظره‌های طبیعی کوه و پلنگ سنگی از دیگر عواملی است که علاوه بر جنبه معنوی به ظرفیت گردشگری این بقعه افزوده‌است.
همچنین مقبره غضنفر السلطنه برازجانی از مبارزان ضد استعماری جنوب نیز در فاصله‌ای چند متری و با ارتفاعی پایین تر نسبت به مقبره امامزاده شاه محمد فیروز (ع) واقع شده‌است.
به دلیل کوهستانی بودن روستا و نبود زمین صاف و هموار برای کشاورزی، شغل بیشتر ۵۲ خانوار ساکن آن دامداری است و از طریق فروش فرآورده‎های دامی تهیه گیاهان دارویی و فروش آن تامین معیشت می کنند.
دانش‌آموزان این روستا تا پیش از همه‌گیری ویروس کرونا با شوق و آرزوی پزشک، پرستار و خلبان شدن در آینده، سخت نلاش می‌کردند و درس می‌خوانند اما اکنون که کلاس‌ها تعطیل شده به شدت نگران آینده تحصیل خود هستند.

معلم و دهیار روستای شاه‎پسرمرد گفت: دانش آموزان مدرسه ما به دلیل محدودیت کرونا قادر به حضور در مدرسه نیستند و به دلیل نداشتن اینترنت امکان آموزش مجازی نیز در روستا وجود ندارد.
مهدی زارعی افزود: در مقطعی دکل اینترنت در روستا نصب شد اما تنها بخش اندکی از روستا را پوشش می‌دهد که آن هم به دلیل کندی بیش از حد سرعت، دانش‌آموزان قادر به استفاده از آموزش مجازی نیستند.
وی یادآور شد: در آغاز سال تحصیلی نیز با حضور هیاتی از آموزش و پرورش اینترنت روستای روی خطوط ایرانسل و همراه اول بررسی شد ولی ظرفیت هیچکدام از آنها جوابگوی آموزش مجازی نبود.

net shahpesarmard
آرزوهای عبدالله و لیلا
عبدالله خلیفه دانش‌آموز مدرسه امام خمینی (ره) روستای شاه پسرمرد نیز در حالی که ناامیدانه از درخواستش برای حل مشکلات آموزشی می‎گوید، می‌پرسد شما بگویید تکلیف من و همکلاسی‎هایم چه می‎شود؟
وی ادامه داد: شاید حالا حالاها داروی ویروس کرونا کشف نشود و محدودیت‌ها ادامه یابد آرزوهای من و دوستم برای پرستار و خلبان شدن به کجا می‎رسد؟
خلیفه اظهار داشت: مگر هزینه تامین اینترنت روستای ما چقدر است که این روزهای تعطیلی آموزش باید به نگرانی‌‏های تمام روستا تبدیل شود؟
لیلا زارعی دیگر دانش آموز این مدرسه است که با روح لطیف و دخترانه‌‏اش از روز ورود به مدرسه آرزو و آمال زیادی را در سر پرورانده‌است تا روزی پزشک این روستا شود و بتواند هم ولایتی‌های محروم و دورافتاده خود را درمان کند اکنون نگران آینده خویش است.
پیگیری بخشدار بوشکان
بخشدار بوشکان گفت: به محض دریافت گزارش نبود اینترنت و مشکل دانش آموزان روستای شاه‎پسرمرد با فرمانداری دشتستان رایزنی لازم انجام گرفت.
حسین طهماسبی افزود: فرماندار با نگاه مثبت و امیدبخشی که همواره نسبته به حوزه آموزش و پروش دارد در کمتر از یک هفته در روستا حاضر شد و از نزدیک مشکلات دانش‌آموزان را پیگیری کرد و قول داد آن را حل کند.
وی ادامه داد: دانش آموزان روستای امامزاده بخش بوشکان نیز مشکل مشابهی برای تحصل دارند که انتظار است با نگاه مثبتی که وجود دارد مشکل دسترسی آنها به اینترنت و آموزش مجازی برطرف شود.

net shahpesarmard
حل مشکلات اینترنت روستای شاه پسرد در روزهای آینده
مدیرکل ارتباطات و فناوری ارتباطات استان بوشهر گفت: به دنبال طرح موضوع از سوی بخشدار بوشکان حل مشکل اینترنت روستای شاه پسرد در اولویت اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان بوشهر قرار گرفته است.
علی سملیان افزود: در این زمینه یک نشست نیز با مدیرکل روستایی استانداری بوشهر برگزار شده و مقرر شده بزودی با مساعدت وی و فرماندار دشتستان اعتبار این طرح و برخورداری دانش‌آموزان از اینترنت موردنیاز آموزش مجازی فراهم شود.
وی یادآور شد: پیش از این یکی از شرکت‌‏های خصوصی زیرساخت‎هایی را در منطقه نصب کرده‌است که با تامین اعتبار و توسعه شبکه مشکل اینترنت روستای شاه پسرمرد به طور کامل برطرف می‏‌شود.
سملیان اظهار داشت: تامین اینترنت پایدار بویژه در حوزه‌ نیاز دانش‌آموزان همواره به عنوان یک موضوع اولویت دار دنبال می‎شود تا اختلالی در روند تحصیل آینده‏‎سازان این مرز و بوم رخ ندهد.
این روزها لیلا و عبدالله با این وعده‌های مسئولان دوباره امیدوار شده‌اند تا با برقراری اینترنت این روستا و امکان فراگیری دانش از طریق فضای مجازی و شبکه آموزشی شاد گامی در رسیدن به آرزوهایشان برای طبابت و خلبانی نزدیکتر شوند./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group