چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

عادل احمدی زاده بمناسبت فرارسیدن هفته بسیج یادداشتی با عنوان "جایگاه و حقیقت بسیج در جامعه" منتشر کرد.

به گزارش دیارجنوب، در این یادداشت آمده است:

پنجم آذرماه یاد آور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفین است. به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و قطع دست استکبار جهانی و منافع آنها در ایران، توطئه‌ها و فتنه‌های شیاطین علیه ایران روز به روز گسترش یافت. در چنین شرایطی امام خمینی در پنجم آذر 1358، فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند و فرمودند: مملکتی که 20 میلیون جوان دارد، باید بیست میلیون ارتش داشته باشد.

adel ahmadizadeh

سابقه بسیج مردمی در اسلام

سـابـقـه تـشـکـیل بسیج مردمی در اسلام به تشکیل اوّلین حکومت اسلامی توسّط پیامبر(ص) درمدینه بازمی گردد. پـیـامـبر(ص)، ارتش خاصّی که کارش فقط نظامی گری باشد، نداشت، بلکه تنها نیروهای دفـاعـی و رزمـی در غـزوات و سـریـّه هـا، نـیـروهـای بـسـیـج مـردمـی بـودنـد کـه هر کدام دارای شـغـل خـاصّ خـود (کـشـاورز، دامدار، کـاسـب و...) بـودنـد و در هـنـگـام هـجوم دشمن به فرمان پیامبر(ص) بسیج می شدند و به جبهه های نبرد می شتافتند.

جایگاه بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری

بسیج مستضعفان، یادآور خاطره پرشکوه مجاهداتی است که در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی، زیباترین تابلوهای ایثار و فداکاری همراه با نجابت و فروتنی و توأم با شجاعت و رشادت را ترسیم کرده است. خاطره جوانمردان پاکدامن و غیوری که شیران روز و زاهدان شب بودند و صحنه نبرد با شیطان زر و زور را با عرصه جهاد با نفس اماره به هم آمیختند و جبهه جنگ را محراب عبادت ساختند. جوانانی که از لذات و هوسهای جوانی برای خدا گذشتند و پیرانی که محنت میدان جنگ را بر راحت پیرانه سر ترجیح دادند و مردانی که محبت زن و فرزند و یار و دیار را در قربانگاه عشق الهی فدا کردند؛ خاطره انسانهای بزرگ و کم ادعایی که کمر به دفاع از ارزشهای الهی بستند و از هیبت دروغین قدرتهایی که برای حفظ فرهنگ و ارزشهای جاهلی غرب به مصاف ارزشهای الهی آمده بودند، نهراسیدند.

بسیج یعنی حضور بهترین و بانشاط ترین و باایمان ترین نیروهای عظیم ملت در میدان هایی که برای منافع ملی، برای اهداف بالا، کشورشان به آنها نیاز دارد، همیشه بهترین و خالص ترین و شرافتمندترین و پرافتخارترین انسانها این خصوصیات را دارند. بسیج در یک کشور، معنایش آن زمره‌ای است که حاضرند این پرچم افتخار را بر دوش بکشند و برایش سرمایه گذاری کنند.

ظرفیت بسیج در مقابله با جنگ نرم دشمن/ هراس دشمن از جایگاه بسیج در جامعه

اكنون كه كشور با جنگ نرم روبرو است و آسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد و طلاق به داخل منازل خيلي از مردم راه پيدا كرده، نقش و دخالت بسيج در اين عرصه مهم و اثر گذار تلقي مي شود.
عمده فعاليت هاي بسيجيان بايد در اين عرصه مقابله با جنگ نرم باشد، و بحث هاي اجتماعي جزو ماموريت هاي بسيج باشد و بايد از ظرفيت آنان در رفع و كاهش معضلات اجتماعي استفاده نمود.

دشمن در زمان های مختلف برای بسیج خواب آشفته دیده بوده و دشمن در تلاش است که مردم نسبت به این نهاد دلسرد شوند.

استکبار جهانی به خصوص آمریکا و اسرائیل این را به خوبی دریافته‌اند که برای از بین بردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران راه ‌حل نظامی ندارد زیرا که توان نظامی کشورمان در سطح بالای منطقه ای و جهانی قرار دارد و بنابراین برای دستیابی به نقشه شوم خود، ترویج فساد و از بین بردن قبح در جامعه ایران اسلامی را در پیش گرفته‌اند .

حفط قداست و جایگاه بسیج در جامعه امروزی

بسیج نوعی سازماندهی نیروهای اجتماعی است که به هنگام بروز وقایعی که برخورد با آن فراتر از ظرفیت نهادهای رسمی است انجام می شود. بسیج فاقد مضمون ارزشی است و ارزشمندی بسیج به آرمانهای آن است آرمان های سیاسی و فرهنگی، ایدئولوژی و اجتماعی بدون داشتن پشتوانه مردمی دوام ندارد و هر انقلاب ، مسبوق به نظامی از اندیشه ها و تفکرات است که مبنای نظری و مکتب فکری آن را تشکیل می دهد.

امروز اصل کار در بسیج بر اساس مسئولیت پذیری و عمل به موقع است و این یعنی این که نسبت به جامعه بی تفاوت نباشیم و سعی کنیم وظیفه مان را به نحو احسن انجام دهیم.
هرکس دغدغه نظام و انقلاب را داشته باشد بسیجی واقعی است.
بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می دهد.

بسیجی در هر زمان و مکان بر اساس آیه قرآن《 آماده فداکاری و جهاد در راه خدا》می باشد.

بسیجی تابع ولایت و هیچ گاه نه از ولایت عقب می ماند و نه هیچ گاه از ولایت جلو می افتد. در این زمینه قرآن می فرماید: کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند.
اقدامات بسیج در کاهش آسیب های اجتماعی

پایگاه های بسبج به عنوان مردمی ترین و معنوی ترین سازمانهای مردم نهاد از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه های مختلف اجتماعی فرهنگی در محله و در سطح منطقه و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی برخوردارند.

طبق پژوهش های خبری صدا وسیما؛

دولت ها عموما یکی از وظایف خود را پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی می دانند و نهادهای متعدد و بودجه و هزینه های زیادی معمولا صرف این مهم می کنند اما آنچه به تجربه آشکار شده است و در چند سال اخیر نیز در تدوین برنامه های توسعه مورد توجه بوده است اجتماعی کردن پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی است. به این معنا که هرچه بیشتر مردم در این امر مشارکت داشته باشند موفقیت بیشتری حاصل می شود. گسترش انجمن های مددکاری اجتماعی و سازمان های مردم نهاد و خیریه های مختلفی که روز به روز بر تعدادشان افزوده می شود مبین این نکته است. و به زعم مسئولان و کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی موفقیت و بازدهی این نهادهای مردمی بیش از اقدامات دولتی بوده است. در این میان بسیج به عنوان مردمی ترین و معنوی ترین سازمانهای مردم نهاد از ظرفیت بالایی برای جلب مشارکت مردمی در عرصه های مختلف فعالیت های اجتماعی فرهنگی در محله و حتی در سطح منطقه ای و ملی با هدف پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی برخوردارند.

در آخر این یادداشت لازم دانستم یادی کنم از جمله گهربار سردار رشید اسلام بسیجی واقعی شهید حاج قاسم سلیمانی...

شهید‌حاج‌قاسم‌سلیمانی درباره اهمیت جایگاه بسیج فرموده‌اند:

گرامی داشت بسیج یک وظیفه ملی و یک ضرورت دینی است و جا دارد در این دوران پر از فتنه و آن هم در زمان رسیدن به نقطه پیروزی، ما دست آورد های خودمان یعنی بسیج را تضعیف نکنیم؛ چرا که یک ظلم است.

درود به روح پرفتوح جمیع شهدا... بسیجیان واقعی...

وچه خوش گفت: حاج ابراهیم آقای همت: پایان ماموریت بسیجی شهادت است.

راهشان پر رهرو باد...

استان بوشهر

Template Design:Dima Group