چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: ترخیص ۸۰۰ تن برنج خارجی که حدود پنج ماه پیش وارد گمرک این بندر شده معطل تخصیص ارز نیمایی توسط بانک مرکزی است.

به گزارش دیارجنوب، ابوالقاسم محمدزاده روز چهارشنبه در این ارتباط افزود: در صورتی که این برنج ها از گمرک‌ ترخیص و توزیع شود، امکان کاهش قیمت این کالای اساسی در بازار وجود دارد.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت برنج در بازار تابعی از شرایط ایجاد شده در کشور بر اثر ممنوعیت واردات، برنج‌‏های معطل کد تخصیص ارز در گمرک‌ها و نرخ ارز در سامانه نیما است که اگر این مشکلات برطرف و نرخ ارز در این سامانه تعدیل شود با توجه به اینکه خبرهایی مبنی بر کاهش قیمت برنج در کشورهای مبدا شامل هند و پاکستان منتشر شده‌است، این موضوع به کاهش نرخ آن در بازارهای داخلی کمک می‎کند.

mohamadzadeh samt
محمدزاده ادامه داد: قیمت برنج تابعی از شرایط بازار است و این رویه باعث شده تا به دلیل نوسان نرخ ارز نتوان قیمت ثابتی برای عرضه این کالا تعیین کرد.
وی اظهارداشت: گفت: برنج‌های خارجی که از طریق گمرک و بندر بوشهر وارد کشور می شود مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران است و قیمت آن براساس نرخ سامانه نیما تعیین می‌شود که با افزایش نرخ دلار در این سامانه این موضوع باعث بالارفتن قیمت آن در بازار شده‌است.
وی ادامه داد: علاوه براین وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای شهریورماه تا آخر مهرماه که فصل برداشت محصول برنج در داخل کشور است واردات این کالا را از خارج ممنوع کرده بود که بخشی از گرانی قیمت به این دلیل است.
محمدزاده در پاسخ به اینکه با حل مشکل محدودیت‌‏های ارزی امکان تخصیص ارز دولتی به کالاهای اساسی مانند برنج وجود دارد؟ پاسخ داد: در این زمینه برنامه ریزی شده ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی به کالای اساسی اختصاص پیدا نکند و اعتبار خرید کالای اساسی به صورت مستقیم تحویل مردم شود./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group