جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر گفت: عمارت تاریخی مبارکی با هدف ایجاد بازارچه صنایع دستی به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش دیارجنوب، محمدحسین ارسطوزاده روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: دلیل انتخاب عمارت مبارکی برای این کاربری، نوع معماری بنا با فضای مناسب محیطی، قرار گیری در بافت تاریخی و همجواری با ساحل، دریا و موزه مردم شناسی است که همه این قابلیت ها امکان توسعه همزمان صنعت گردشگری و صنایع دستی در کنار یکدیگر را فراهم کرده است.
وی بیان کرد: واگذاری بناهای ارزشمند تاریخی با کاربری مشخص و متناسب به بخش خصوصی، در کنار توسعه فرهنگ و هنر، به حفظ و احیای آن بنا نیز کمک می کند.

emarat mobaraki b
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر یادآورشد: هدف از این اقدام افزایش تولید، کارآفرینی و حمایت از نوآوری، کمک به اقتصاد محلی مبتنی بر خلاقیت، رشد واحدهای کوچک صنایع دستی، توسعه محصولات تولیدی کاربردی و قابل عرضه در بازار و ایجاد روحیه مشارکت و تعامل است.
ارسطوزاده گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های شهر پایدار، نحوه برخورد با بناهای تاریخی آن است که می تواند به شهر هویت ببخشد.
عمارت مبارکی یکی از عمارت‌های بافت تاریخی شهر بوشهر است که در محله بهبهانی قرار دارد و در تاریخ ٢٧ دی ماه ١٣٧٩ به شماره ثبت ٢٩۴٧ به ثبت آثار ملی ایران در آمده است .
این عمارت جزو نادرترین بناهایی است که اندرونی و بیرونی دارد و از مصالح بوم‌آور (سنگ‌های مرجانی، ملاط ساروج و رویه گچ استفاده شده است) و دارای حیاطی هیلانی است.
در این بنا که دو طبقه ساخته شده، در طبقه دوم قسمت رو به دریای آن ساخت نشده است تا در فصل تابستان پس از آب‌پاشی کردن سقف که از کاه‌گل است برای نشست تابستان‌نشینشان مورد استفاده قرار گیرد که این خود یک نوع ایده معماری منحصر بفرد است که در بناهای بافت استفاده می‌شده.
این بنا قدمت قاجاریه که حدوداً ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال دارد که مالک فعلی آن اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر است./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group