پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

دانشمندان ناسا طی هفته های گذشته به گمانه زنی در مورد یک شیء شناسایی شده در فضا که وارد مدار زمین خواهد شد پرداخته اند.

به گزارش دیارجنوب، به گفته محققان ناسا این شیء که «سیارک ۲۰۲۰ اس او» (Asteroid 2020 SO) نام گرفته ممکن است به جای «سیارک» زباله ای فضایی باشد که به سوی زمین در حال حرکت است.
پل چوداس، مدیر مرکز تحقیقاتی اشیاء نزدیک زمین در ناسا بر این باور است که آنچه «سیارک ۲۰۲۰ اس او» نام گرفته در واقع یک موشک قدیمی است. به گفته وی این شیء احتمالا یک موشک پرتابگر به جا مانده از دهه ۱۹۶۰ میلادی است.

sayarak1
دانشمندان امیدوار هستند تا با مشاهده پیگیرانه و دقیق تر بتوانند این شیء را شناسایی کنند.
پل چوداس و همکارانش در ناسا احتمال می دهند که «سیارک ۲۰۲۰ اس او» موشک پرتابگری باشد که ۵۴ سال پیش در یک عملیات اکتشافی بر روی کره ماه از آن استفاده شد. این عملیات فضایی در آن زمان با شکست مواجه شد.
موشک پرتابگر ماموریت اکتشافی بر روی کره ماه در سال ۱۹۶۶
یک تلسکوپ در ایالت هاوایی آمریکا ماه گذشته این شیء مرموز را که به سوی زمین در حال حرکت است شناسایی کرد. این شیء به سرعت در فهرست سیارک ها و شهاب سنگ های کشف شده در منظومه شمسی به ثبت رسید.

sayarak1
دانشمندان براساس میزان درخشش این شیء مرموز تخمین می زنند که طول آن حدود هشت متر است. این رقم به این معنا است که اندازه شیء کشف شده به طور تقریبی مشابه موشک پرتابگر مورد استفاده در ماموریت اکتشافی بر روی کره ماه در سپتامبر سال ۱۹۶۶ است. طول موشک پرتابگر مورد استفاده در آن ماموریت فضایی کمتر از ۱۰ متر بود.
این شیء مرموز با سرعت ۲۴۰۰ کیلومتر در ساعت به سوی زمین در حرکت است. سرعتی که کمتر از سرعت معمول حرکت «سیارک ها» محسوب می شود. انتظار می رود که «سیارک ۲۰۲۰ اس او» اواخر ماه نوامبر (اوایل آذر) وارد مدار زمین شود.
دانشمندان احتمال می دهند که اواخر ماه اکتبر (اوایل آبان) بتوانند با بررسی بیشتر با قطعیت درباره اینکه این شیء مرموز زباله فضایی است یا خیر اظهارنظر کنند./خبر فوری

استان بوشهر

Template Design:Dima Group