شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

عملیات بتن ریزی بدنه اصلی سد باغان روز یکشنبه با حضور استاندار بوشهر آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، استاندار بوشهر در این آیین گفت: پیشرفت فیزیکی سد باغان اکنون ۳۵ درصد است و با آغاز به کار بتن ریزی بدنه اصلی سد امیدواریم با پی‌گیری لازم پروژه بموقع مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه پروژه سد باغان فاینانس خارجی (کشور چین) را دارد اضافه کرد: یکهزارو ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای پروژه سد باغان و خط انتقال آب آن به پالایشگاه فجر جم است که از این میزان یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای سد و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه خط انتقال آب از سد باغان به سمت پالایشگاه است که در این مسیر شهرهای انارستان و ریز نیز از این آب بهره‌مند می‌شوند.

sad baghan boushehr
استاندار بوشهر گفت: با اجرای پروژه سد باغان مردم شهرستان‌های دشتی و جم نیز از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.
وی با اشاره به فاینانس خارجی پروژه سد دشت پلنگ اضافه کرد: پروژه‌های سد دشت پلنگ و باغان از سال ۹۲ فاینانس شده‌است ولی یک ریال در بحث ۱۵ درصد سهم اعتبار ریالی تامین نشده بود که با پیگیری انجام شده این سهم تامین اعتبار شد و فاینانس خارجی سد باغان به میزان ۳۳۵ میلیون یوآن چین تامین اعتبار شده‌است.
وی اظهار کرد: گشایش اعتبار اسنادی این دو سد انجام شده و همکاری خوبی بین پیمانکار و طرف چینی برقرار است و نگرانی در زمینه تحویل بموقع آنها وجود ندارد.
گراوند در باره مشارکت وزارت نفت در پروژه سد باغان گفت: نفت در زمینه خط انتقال آب این سد که باید از سد آب را به پالایشگاه فجر جم انتقال دهد، همکاری داشته و انتظار می‌رود شرکت گاز کشور و پالایشگاه فجر جم نیز برای اجرای باقیمانده خط انتقال آب همکاری لازم را داشته تا زودتر این پروژه مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی یادآور شد: در زمان حاضر آب را می‌توان از فرازبند سد تحویل گرفت و مشکلی وجود ندارد و در صورت همکاری می‌توان خط انتقال را حتی قبل از بهره‌برداری از سد عملیاتی کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: برای اجرای پروژه سد باغان از محل فاینانس خارجی ۳۳۵ میلیون یوآن چین تامین اعتبار شده‌است.
علی محمدی افزود: سد باغان روی رودخانه باغان با حجم ۳۲ میلیون مترمکعب و تنظیم ۱۶ میلیون مترمکعب با هدف تامین آب آشامیدنی منطقه ریز شهرستان جم و کشاورزی شهرستان دشتی اجرایی شده‌است.
وی هدف اصلی احداث سد باغان را کنترل سیلاب‌های مخرب و تبدیل آن به جریان پایدار به‌منظور استفاده در بخش‌های مختلف از جمله آشامیدنی، کشاورزی، زیست محیطی و صنعت عنوان کرد.
محمدی گفت: با بهره‌برداری از سد باغان امکان تخصیص آب این سد برای ۷۰۰ هکتار از زمین‌های پایین دست شهرستان دشتی فراهم می‌شود.
وی یادآور شد: ساخت بدنه سد طبق برنامه‌ریزی در مدت ۲۰ ماه تکمیل می‌شود.
محمدی تاکید کرد: بهره برداری از سد باغان سبب رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال مستقیم در بخش کشاورزی و توسعه صنایع گوناگون می‌شود./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group