شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهرگفت: باتوجه به نبود زیرساخت ‏های مورد نیاز سامانه جامع تجارت این سامانه در شرایط کنونی پاسخگوی فرایند تمدید کارت‏های بازرگانان بوشهری نیست.

به گزارش دیارجنوب، خورشید گزدرازی روز چهارشنبه دراین ارتباط افزود: سامانه جامع تجارت قبل از اینکه به سازمان‎های صمت و اتاق‏های بازرگانی استان‏ها به عنوان اجرا کننده این دستور ابلاغ شود نیاز به یک سری زیرساخت‏ها داشت که این مهم به طور کامل محقق نشده است.
وی بیان کرد: این نبود زیرساخت مشکلات فراوانی ایجاد کرد و ابتدا ابلاغ شد که تا ۱۵ مرداد امسال براساس رویه پیشین قابلیت تمدید کارت‎های بازرگانی وجود دارد اما با اتمام این مهلت چالش‎ها نیز بهتر شد و امکانی برای صدور و تمدید کارت بازرگانی وجود نداشت.

kart bazarganii
گزدرازی اظهارداشت: با این وجود در چند روز گذشته باتوجه به پیگیری‌هایی که اتاق‏های بازرگانی شهرستان‏ها با اتاق ایران داشتند مقرر شد تا ۲ ماه دیگر تمدید کارت بازرگانی براساس رویه سابق صورت گیرد.
وی افزود: باتوجه به اینکه صادرکنندگان هر استان نیاز به کارت بازرگانی جهت صادرات کالاهای خود دارند اکنون مشکل بزرگی در حوزه صادرات ایجاد شده است.
گزدرازی یادآورشد:در فرصت ۲ ماه تمدیدی نیز که به اتاق‏های بازرگانی ابلاغ شد سامانه جامع تجارت تنها در یک روز کاری باز بود و به طور مجدد سیستم قطع شده است.
وی افزود: در استان بوشهر نیز تا پنج شنبه هفته گذشته تنها ۲ کارت بازرگانی تمدید شده که این مهم نیز تنها در سایه پیگیری‏‌های مجدانه اتاق بازرگانی و سازمان صمت استان بوشهر صورت گرفته است.
گزدرازی گفت: اکنون اتاق بازرگانی با انبوهی از کارتهای متقاضی تمدید مواجه است که این موضوع حتی به انجام نشدن تعهد ارزی صادرات کنندگان نیز دامن می‌زند.
وی افزود: با توجه به مهلت سازمان صمت ارتباط با سامانه جامع تجارت آنها اکنون تعلیق یک سری کارت‏ها دنبال می‎کنند از این رو باید هر چه سریع‎تر وضعیت تمدید کارت ها مشخص شود.
گزدرازی ادامه داد: با این روند از امروز ابتدا مهر ماه موضوع تعهدات ارزی دامن آنها را خواهد گرفت با این شرایط نیاز است بانک مرکزی و سازمان صمت مهلتی دهند تا فعالان اقتصادی تعهدهای ارزی خود را برطرف کنند.
وی تاکید کرد: اکنون اوج صادرات محصولات کشاورزی استان بوشهر بویژه در حوزه نخیلات و آبزی پروری است و همچنین با توجه به اینکه بوشهر ۵۰ درصد صادرات آبزیان کشور را در دست دارد نیاز است کارت بازرگانی و تمدید آنها هر چه زودتر صورت گیرد تا اختلالی در این صنعت صورت نگیرد.
گزدرازی افزود: باتوجه به وجود محدودیت‎های بین المللی انتظار است محدودیت‌های ملی و استانی فراروی تجار و بازرگانان به حداقل برسد./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group