جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نارضایتی باغداران و کشاورزان از وضعیت فعلی بازار خرما، گفت: باید همه ظرفیت‌ها برای صادرات خرما به کار گرفته شود.

به گزارش دیارجنوب، دکتر ابراهیم رضایی در نشست میز صادرات خرما که در وزارت امور خارجه برگزار شد، با انتقاد شدید از وضعیت نامطلوب قیمت و بازار خرما اظهار داشت: کشاورزان و باغداران به شدت از این وضعیت ناراضی هستند و در بازدیدی که در روزهای گذشته از باغات خرما داشتم از نزدیک دیدم مشکلات آنها همچنان حل نشده باقی مانده است.
وی اضافه کرد: سوال اساسی این است که چرا وقتی خرما گران می‌شود همه تلاش دارند تا قیمت آن را کاهش دهند و حال که قیمت پائین آمده است، کسی خود را مسئول نمی‌داند.

namayande dashtestan saderat 1
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: رفع مشکلات خرما راه حل دارد؛ در این شرایط که اقتصاد نفتی ضربه دیده است، محصولات کشاورزی بهترین جایگزین برای نفت است و باید صادرات این محصولات را گسترش دهیم.
وی با تاکید بر اینکه خرما کالای اساسی نیست و کسی نباید نگران گران‌شدن آن باشد، افزود: خرما یک فرصت است اما با بی‌تدبیری برخی مسئولان و سیاستگذاران در حال تبدیل شدن به تهدید است.
رضایی خاطرنشان کرد: توقع ما از وزارت خارجه، ایجاد بازارهای جدید برای خرما است که تقاضای خارجی هم برای آن وجود دارد.

namayande dashtestan saderat 1
وی خواستار فعال شدن رایزنان بازرگانی برای فروش محصولات کشاورزی خصوصا خرما شد و تصریح کرد: صادرات خرما از طریق ریل هزینه کمتری دارد و باید مد نظر قرار گیرد.
نماینده دشتستان با تاکید بر اعزام هیئت‌های تجاری ایران به خارج از کشور و دعوت از تجار خارجی برای حضور در ایران، افزود: بسته بودن برخی از مرزها از دیگر مشکلاتی است که باید برای رفع آن تلاش شود.
وی خواستار تسهیل در بازگشت ارز و ارائه بسته‌های حمایتی برای صادرات خرما شد و افزود: عوارض سال قبل برای خرما ضربات بزرگی به صادرات آن زد که امیدواریم امسال تکرار نشود.

namayande dashtestan saderat 1
رضایی با تاکید بر حمایت از صادرکنندگان، اظهار داشت: وزارت خارجه باید مسیر صادرات را هموار کند تا مشکلات حمل و نقل و بازاریابی مرتفع شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اتاق بازرگانی نباید فقط اتاق واردات باشد بلکه باید بر صادرات متمرکز شود.
وی با تقدیر از تلاش صادرکنندگان خرما، گفت: صادرکنندگان خرما نیز مراعات حال کشاورزان و باغداران را کنند و فقط دنبال منفعت خود نباشند.

namayande dashtestan saderat 1

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group