پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

شایعاتی چند روز اخیر مبنی بر دریافت خودرو توسط نمایندگان مجلس در فضای مجازی منتشر شد اما بمب خبری درباره این موضوع زمانی ترکید که نماینده تهران پس از پشیمانی خود از دریافت خودرو دنا پلاس در صفحه شخصی خود به این موضوع رسمیت بخشید. 

به گزارش دیارجنوب، حاشیه انگار دست بردار مجلس یازدهم و نمایندگان آن نیست. بعد از تشکیل مجلس یازدهم از همان ابتدا از بیرون و درون مجلس برای نمایندگان تازه وارد مجلس یازدهم حواشی زیادی به وجود آمد اما این بار نیز تخصیص خودرو به هر نماینده بر حواشی گذشته این مجلس صحه گذاشت و دوباره حاشیه را در راس قرار داده است.

majles jadid khodro 1

شرح ماجرا بدین صورت بوده که طی روز‌های گذشته به هر نماینده مجلس که متقاضی دریافت ماشین بوده است یک ماشین دنا پلاس توربو دنده اتومات تحویل داده شده است. این درحالی است که هنوز از عمر ماشین‌های مجلس ۵ سال هم نمی‌گذرد.

majles jadid khodro 1
در این باره احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: در دوره‌های قبل ۲۵۰ خودرو در مجلس وجود داشت که به تعداد آن‌ها راننده استخدام شده بودند که این ماشین‌ها به صورت ماهیانه ۱۲ میلیون تومان هزینه داشتند، بنابراین تصمیم گرفته شد اتومبیل‌ها در اختیار نمایندگان قرار گیرد و نهایتا مجلس ماهیانه ۴میلیون تومان به آن‌ها بدهد تا بتوانند برای خود راننده استخدام کنند و این امر حدود ۱۱۱ میلیارد تومان در هزینه‌های مجلس نسبت به مجالس هشتم و نهم صرفه‌جویی ایجاد کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید داشت: نمایندگان برای دوره یازدهم مجلس نیازمند خودرو بودند که شرکت سایپا اعلام کرد. اتومبیل ایرانی موجود ندارد و هیئت رئیسه حاضر نبود برای وکلای ملت خودروی خارجی تهیه کند. به همین دلیل مجلس وارد مذاکره با ایران خودرو شد و این شرکت اعلام کرد که به تعداد نیاز نمایندگان پژو پارس و دنا در اختیار می‌گذارد، بنابراین هیئت رئیسه انتخاب خودرو را به اختیار نمایندگان گذاشت که عده‌ای دنا را انتخاب کرده و تعدادی دیگر پژو پارس را برگزیدند.

وی افزود: مجلس برای نمایندگان خودروی ایرانی انتخاب کرد در حالی که شخص بنده بار‌ها در اتوبان تهران_قم به دلیل خرابی ماشین در جاده مانده‌ام، بسیاری از اتومبیل‌ها چپ کرده و حتی برخی نمایندگان همسر و فرزندان خود را در سانحه جاده‌ای از دست داده‌اند.

majles jadid khodro 1

اما عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس نظری مخالف دارد. حسینعلی حاجی دلیگانی در این باره بیان دارد: به نظر بنده تحویل خودروی دنا پلاس اتومات به نمایندگان متقاضی مناسب نبود. باید خودروی معمولی‌تری به نمایندگان داده می‌شد. نوع خودرو نباید به گونه‌ای باشد که هزینه بالایی داشته باشد.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌که مجلس چه نوع خودرویی برای نمایندگان تهیه کند قابل تامل است. باید خودرویی مطابق با شئونات باشد و به نحوی حداقل کار‌های نماینده انجام شود. از سوی دیگر اگر کسی یکی دو دوره نماینده شد نباید حتما این را حق بداند که هر بار خودرو بگیرد. در خصوص خانه هم همین طور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان داشت: حتی نمایندگانی که در تهران خانه و امکان اسکان در حد شئونات دارند نباید این را حق بدانند که حتما هزینه منزل نیز دریافت کنند؛ کسانی هم هستند که در دوره‌های قبلی خودرو گرفتند و می‌توانند از آن هنوز استفاده کنند؛ کما این‌که برخی همکاران همین‌طور هستند و شاید خیلی نیاز نباشد مجددا خودرو دریافت کنند که در این صورت تعداد خودرو‌ها پایین می‌آید.

این درحالی است که در گفتگویی که خبرنگار خبرگزاری دانشجو با یک نماینده مجلس داشته تا ماجرا را پیگیری کند این فرد که خواسته نامش فاش نشود، بیان داشته که تحویل خودرو به هر نماینده باز می‌گردد به رای اعتماد وزیر پیشنهادی دولت در وزارت صمت، آن شخص پیشنهاد شده از سوی دولت برای جلب نظر نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به خود، نامه تحویل یک دستگاه خودرو ایرانی به هر نماینده را که از سوی مجلس ارسال شده بود را تایید کرد اما این اتفاق باعث نشد که نمایندگان مجلس بر وی اعتماد کنند.

حال جنجال بر سر چیست؟
شایعاتی چند روز اخیر مبنی بر دریافت خودرو توسط نمایندگان مجلس در فضای مجازی منتشر می‌شد، اما بمب خبری درباره این موضوع لحظه‌ای ترکید که نماینده تهران بعد از پشیمانی خود از دریافت خودرو دنا پلاس اتومات در صفحه شخصی خود به این موضوع رسمیت داد. و اعلام داشته که چند روز پیش خودروی دنا پلاس اتومات توسط مجلس به نمایندگان متقاضی تحویل داده شد.

روح الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اضافه می‌کند: در ابتدای شروع مجلس، فرمی برای خودرو به نمایندگان داده شد تا نوع استفاده از خودرو را انتخاب کنند که سه گزینه داشت:

١. استفاده از خودروی مجلس با راننده، که در اینصورت، هزینه‌ها حسب میزان کاربرد و طبق تعرفه (ساعتی ٣٠ هزار و روزانه ۵٠٠ هزار تومان) از دریافتی ماهانه نماینده کسر می‌شود.

٢. تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی، که در اینصورت پرداخت مبلغ مربوط به حمل و نقل (حدود ۵ میلیون)، از هزینه‌های دفتری ماهانه حذف می‌شود.

٣. فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دنا یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود.

وی بیان داشت: بنده، چون خودرو نداشتم (همسرم یک خودروی ام وی ام ١١٠ به ارزش فعلی ۵٠ میلیون تومان دارد) گزینه سوم و نوع خودروی دنا پلاس اتومات را انتخاب کردم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قیمت تحویل این خودرو به نماینده، ٣٠٢ میلیون تومان و اقساط آن ٣ ساله است. سند آن هم حداقل تا یک سال بنام مجلس است و امکان فروش به غیر ندارد.

اما جالب ماجرا آنجاست که وی بعد از چند روز با انتشار پست دیگری در اینستاگرام که تصویر آن را در زیر مشاهده میکنید از انصراف خود خبر داد و نوشت: باهاش کنار نیومدم!

majles jadid khodro 1

نکته مهم این است که مجلس یازدهم با شعار شفافیت و انقلابی عمل کردن بر سرکار آمد و به نوعی امید‌های مردمی را بعد از ناکارآمدی مجلس دهم و دولت فعلی زنده نگه داشت، اما رفته رفته دست به اقداماتی زد که در حال ناامید کردن مردم و افکار عمومی نسبت به خود هست که این مورد حتی صدای برخی افراد را هم در آورده است.

وحید یامبن پور در صفحه شخصی خود اینگونه به این موضوع واکنش نشان می‌دهد:«سرعت دناپلاس رانتی از طرح شفافیت بیشتر بوده و زودتر به مجلس رسیده. مجلسی که قرار بود بار از دوش مردم برداره هربار با حاشیه‌ای زمین‌گیر میشه، تاجگردون، بذرپاش، وام ۲۰۰میلیونی و... ما به نمایندگان انقلابی برای مراقبت از حیثیت مجلس در برابر این حواشی امید داریم.»

majles jadid khodro 1
سید احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ذیل توییتی تحویل خودرو دنا پلاس به برخی از نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و نوشت: «کم نیستند نمایندگانی مثل حقیر که نه دناپلاس و نه رهن ۲۰۰ میلیونی منزل گرفته اند. بیش از این لطفا به مدیون شدن سیاستگذاران به خانه و خودروی پیشنهادی صاحبان ثروت، حساس باشید تا مصوبات دولت و مجلس سوگیری نداشته باشد. با تشکر از واکنش اصلاحی ایزدخواه.»

majles jadid khodro 1

سوال اینجاست که در شایعات فضای مجازی بیان شده است که مجلس حدود ۳۵۰ ماشین دریافت کرده است این درحالی است که اعضای مجلس ۲۹۰ نفر است و همانطوری که احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرده بود که این خودرو‌ها برای نمایندگان مجلس است مابقی خودرو‌ها برای چه کسانی گرفته شده است؟

majles jadid khodro 7
در نهایت همانطور که در بالا به آن اشاره شد از عمر ماشین‌های مجلس ۵ سال هم نمی‌گذرد چه کسی یا چه کسانی پشت پرده تعویض خودرو‌های مجلس بوده و هستند؟ و چه سود‌هایی از این اتفاق خواهند برد؟ از این رو از تک تک نمایندگان مجلس و همچنین هیئت رئیسه مجلس این مطالبه وجود دارد که نسبت به این موضوعات مطرح شده شفاف سازی کنند و همچنین برای مردم و افکار عمومی بیان کنند که پشت پرده این اتفاقات کجاست./خبرگزاری دانشجو

 

استان بوشهر

Template Design:Dima Group