پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیرمنابع آب شهرستان دشتستان گفت: در سالجاری 12 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها و آبراه های شهری شناسایی و تخریب شد که منجر به آزادسازی 2هزار و 600 مترمربع از این اراضی شد.

به گزارش دیارجنوب، مدیرمنابع آب شهرستان دشتستان در این ارتباط اظهار داشت: رودﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻫﺮﮔﻬﺎی ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ در ﻣﻮاﻗﻊ ﺳﯿﻼﺑﯽ ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ در ﻫﺪاﯾﺖ و اﻧﺘﻘﺎل آب داﺷـﺘﻪ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺪﻟﯿﻞ داﻧﻪ درﺷﺖ ﺑﻮدن، ﺑﺴﺘﺮ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﺟﻬﺖ ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺳﻔﺮه آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ است.

najati ab

مهندس نعمت اله نجاتی افزود: احداث بنا و ساختمان، تخلیه نخاله های ساختمانی و کشت و زرع از مهم ترین موارد تجاوز کننده به حریم و بستر رودخانه ها هستند و این مهم محدوده شهرها می تواند باعث بروز فجایع جبران ناپذیری شود.

وی گفت: نمونه های فراوانی از خسارات ناشی از تجاوز و تصرف حریم و بستر رودخانه ها و آبراهه ها وجود دارد که از آن جمله می توان به سیلاب سال 1395 برازجان یا سیلاب های فروردین ماه 1398 در شیراز و پلدختر اشاره کرد.

نجاتی خاطرنشان کرد: تصرفات غیرقانونی و تغییرات در ساختار بستر و حریم رودخانه، باعث کاهش ضریب آبگذری و افزایش شدت سیلاب می گردد و منجر به بروز خسارات مالی و جانی به همه ی شهروندان خواهد شد.

azadsazi harim 1

وی افزود: ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻓﺰاﯾﺶ روز اﻓﺰون ﻗﯿﻤﺖ زﻣﯿﻦ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﻓﺮاد ﺳﻮدﺟﻮ، ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﭘﺮﮐﺮدن ﺑﺴﺘﺮ رودخانه و ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز در ﺣﺮﯾﻢ و ﺑﺴﺘﺮ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ به ویژه در مناطق شهری اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿـﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان تصریح کرد: صیانت از اراضی حریم و بستر رودخانه ها و جلوگیری از دخل تصرف در این محدوده در استان بر عهده شرکت آب منطقه ای است و در مفاد قانونی متفاوتی از جمله تبصره 3 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب بر این موضوع تاکید شده است.

نعمت اله نجاتی خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب شهرستان دشتستان نیز در سال جاری با پایش مستمر رودخانه ها، آبراهه ها و مسیل ها، موفق به 30 مورد جلوگیری از دخل و تصرف، پر کردن و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه های شهرستان شده است.

نجاتی اضافه کرد: در این راستا یک دستگاه لودر و 4 دستگاه کمپرسی نیز توقیف و به مراجع قضایی و انتظامی ارجاع داده شده اند.

وی بیان کرد: همچنین 12 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه ها و آبراه های شهری شناسایی و تخریب شد که منجر به آزادسازی 2هزار و 600 مترمربع از این اراضی شد./روابط عمومی آب منطقه ای بوشهر

azadsazi harim 1azadsazi harim 1azadsazi harim 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group