شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیرکل گمرک استان بوشهر با اشاره به اینکه سهمیه کالای هر ملوان در سفر 15 میلیون تومان است گفت: از سال 92 تاکنون 220 پرونده قاچاق به ارزش 1533 میلیارد ریال در گمرکات استان بوشهر تشکیل‌شده است.

به گزارش دیارجنوب، بهروز قره‌بیگی روز شنبه 15 شهریورماه در نشست خبری اظهار داشت: رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند.
وی در ادامه ضمن تبریک هفته دولت اضافه کرد: شهیدان هفته دولت (رجایی و باهنر) با فداکاری‌ها و اخلاصشان در خدمت‌رسانی به مردم و با شهادتشان در تاریخ ایران ثبت شدند.
مدیرکل گمرک بوشهر با اشاره به اینکه در حوزه واحدهای نظارت سطح استان 3 واحد وجود دارد، بیان داشت: واحدهای نظارت‌های گمرک در استان بوشهر در شهرستان‌های گناوه، بوشهر و پارس جنوبی مستقر هستند.

neshast khabari gomrok 1
وی در تشریح وظایف گمرک ابراز داشت: صیانت از حقوق دولت، حمایت از صنایع تولیدی و تولیدکنندگان، جلوگیری از کالای تقلبی و ممنوعه، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بررسی و شناخت موانع و مشکلات گمرکی و ارجاع به مسئولین، تسهیل فرآیندهای گمرکی و غیره ازجمله وظایف گمرک است.
ناظر گمرکات استان بوشهر بابیان اینکه از گمرک به‌عنوان مرزبان اقتصادی نام‌برده شده، افزود: گمرک استان بوشهر با 25 تا 30 دستگاه به‌عنوان دستگاه‌های هم‌خانواده در ارتباط است و با 45 قانون اجرایی ارتباط مستقیم دارد.
وی بابیان اینکه گمرک استان بوشهر جزو 10 گمرک کشور است، افزود: استان بوشهر در بحث صادرات جزو اولین‌ها در کشور بوده که اکنون نیز در رتبه دوم قرار دارد.
بهروز قره بیگی بیان داشت: در سال 98 حدود 24 میلیون و 800 هزار تن کالا معادل 8 میلیارد و 500 میلیون دلار از استان بوشهر صادر شد که در مقایسه با سال 92 حدود 18 درصد در بحث صادرات در مقطعی با افزایش مواجه شدیم.
وی در خصوص بحث واردات در سال 98 گفت: معادل 1 میلیارد و 250 میلیون دلار واردات داشتیم که نسبت به سال 92 با کاهش روبرو شدیم.
مدیرکل گمرک بوشهر در توصیف دلایل کاهش واردات بیان داشت: در سال گذشته 1400 قلم کالا از طرف دولت ممنوع شد و در سال جاری به 2500 ردیف کالا رسید که در همین راستا با کاهش واردات در سال‌های 92 و 93 مواجه شدیم.

neshast khabari gomrok 1
قره بیگی در خصوص برخورد با کالاهای قاچاق تصریح کرد: تعداد 16،37 و 47 فقره پرونده قاچاق به ترتیب در سال‌های 93،92 و 98 تشکیل‌شده که درمجموع از سال 92 تاکنون 220 پرونده قاچاق به ارزش 1533 میلیارد ریال در گمرکات استان بوشهر تشکیل‌شده است.
وی در خصوص نوع کالاهای قاچاق این پرونده‌ها بیان داشت: رسیور، ماهواره، گوشی موبایل، مشروبات الکلی، لوازم پزشکی و آرایشی، پوشاک بچه، باطری خودرو و تجهیزات خودرو ازجمله این کالاها است.
مدیرکل گمرک بوشهر در تشریح اقدامات گمرک استان در دولت یازدهم گفت: استان بوشهر اولین گمرک مکانیزاسیون کشور بود که در سال‌های 93 و 94 محقق شد.
وی کاهش ایستگاه کاری، حذف اسناد کاغذی و کاهش مؤاخذ تعرفه‌های دولتی را از دیگر اقدامات در دولت یازدهم عنوان کرد و افزود: گمرک استان بوشهر در سال 92 با دو دستگاه هم‌خانواده ارتباط سیستمی داشت که در حال حاضر با 30 دستگاه ارتباط مستقیم دارد.
بهروز قره بیگی به پیگیری‌های 7 ساله استاندار برای پهلو گرفتن کشتی اختصاصی اشاره کرد و گفت: ششمین کشتی کالای اختصاصی که 15 هزار تنی و حامل برنج است هم‌اکنون وارد استان بوشهر شده و در حال تخلیه هست و در خصوص ترخیص و تخلیه این کشتی‌ها هیچ‌گونه توقف و تعللی رخ نداده است.

neshast khabari gomrok 1
وی در خصوص دیگر اقدامات دولت یازدهم به واردات خاک فسفات به استان اشاره کرد و افزود: خاک فسفات مواد اولیه کود شیمیایی است که توسط دو کشتی 20 هزار تنی وارد استان بوشهر شد.
مدیرکل گمرک بوشهر بابیان اینکه در سال 92 فقط یک انبار اختصاصی در استان داشتیم، گفت: دولت با ارائه مجوز برای مشارکت بخش‌های خصوصی باعث شد که در نیمه دوم سال 98 تاکنون مجوز 2 انبار اختصاصی صادر شود که در چغادک و بندر دیر هستند و به تمام سیستم جامع متصل هستند.
قره بیگی در خصوص وضعیت ته لنجی ها بیان داشت: در راستای هیئت مرزنشینان و رونق شناورها در حال حاضر یک سفر توسط ملوانان انجام‌گرفته که بر اساس قانون در هر سفر ملوان می‌تواند 15 میلیون کالا با خود حمل نماید.
وی در ادامه به سیستمی شدن کنترل کالاهای ترانزیتی اشاره کرد و افزود: در حوزه بحث مبارزه با قاچاق کالاهای ترانزیتی تمام کامیون‌ها به نصب GPS مجهز شده‌اند که از این طریق تمام کالاها ردیابی می‌شوند.
مدیرکل گمرک بوشهر در خصوص مشکلات ایجادشده توسط بیماری کرونا گفت: ازجمله لطمه‌های بیماری کرونا مشکلات جدی برای شناورها بود که باعث بیکار شدن بسیاری از ملوان‌ها شد.
قره بیگی بابیان اینکه کارت بازرگانی فقط خاص استان بوشهر نیست، افزود: در گمرک بوشهر کمیته‌ای وجود دارد که به‌صورت ویژه تمامی کارت‌های بازرگانی را بررسی و اگر کارتی در سامانه اتاق بازرگانی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر تائید شود مورد تأیید ما نیز خواهد بود و سازمان صمت در صورت لزوم وظیفه ابطال را بر عهده دارد.
وی عامل توقیف شناورهای استان بوشهر در امارات را بیماری کرونا توصیف کرد و بیان داشت: با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیگیری‌های استاندار بوشهر مشکل توقیف شناورها برطرف شد.

neshast khabari gomrok 1
ناظر گمرکات استان بوشهر در خصوص صادرات با احتساب میعانت گازی در 5 ماه سال جاری گفت: حدود 9 میلیون و 627 هزار تن کالا به ارزش 1 میلیارد و 979 میلیون 598 هزار دلار صادرات کلی با احتساب میعانت گازی بوده است.
وی در ادامه اضافه کرد: صادرات بدون احتساب میعانت گازی از گمرکات استان بوشهر در این 5 ماه سال جاری نیز حدود 9 میلیون 620 هزار تن کالا به ارزش حدود 1 میلیارد و 975 میلیون و 816 هزار دلار بوده است.
قره بیگی عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان بوشهر را برشمرد و عنوان کرد: محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی، انواع آبزیان، سبزیجات و صیفی‌جات ازجمله این کالاها است که به کشورهای چین، امارت متحده عربی، ترکیه، پاکستان، برزیل، قطر، عراق، هند و افغانستان صادرشده است.
وی در خصوص واردات 5 ماه ابتدای سال جاری گفت: 209 هزار و 94 تن کالا به ارزش 428 میلیون و 133 هزار و 522 دلار از گمرکات استان بوشهر به کشور واردشده است.
مدیرکل گمرک بوشهر عمده کالاهای وارداتی استان را برشمرد و گفت: موز، برنج، قطعات خودرو، لاستیک موتور، شیرآلات صنعتی، بلبرینگ خودرو، قطعات متصله موتورسیکلت و قطعات خودرو ازجمله این کالاها است که به کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، فیلیپین، کره، ایتالیا، روسیه و ژاپن مبادلات انجام‌شده است.
معاون امور گمرکی ستاد نظارت گمرکات استان بوشهر در این نشست اظهار داشت: 1058 خودرو در گمرک استان بوشهر وجود دارد که 42 خودرو بالای 500 هزار سی‌سی و غیرقابل ترخیص هستند، 852 خودرو بحث حقوقی دارند و مابقی که 206 خودرو است 115 خودرو آن ترخیص شده است.
رضا مهرجویی دیگر کالاهای رسوب شده در گمرک بوشهر را کالاهای انباری فله، کانتینری و خودرویی دانست و افزود: در حال حاضر ۷۵۰ کانتینر کالای رسوبی و یا متروکه در انبار گمرک بوشهر وجود دارد که مشکلات متفاوتی ازجمله فقدان مجوز استاندارد و بهداشت و یا مسائل قضایی دارند.
وی اظهار کرد: تاکنون ۲ کشتی حامل مواد اولیه کود فسفات هرکدام به ظرفیت ۲۰ هزار تن در بندر بوشهر پهلوگرفته است.
معاون گمرکات استان بوشهر تأکید کرد: تمام گمرکات استان بوشهر به سامانه جامع گمرکی مجهز هستند که این سامانه علاوه بر تسریع درروند خدمات گمرکی نقش مهمی در جلوگیری از قاچاق کالا ایفا می‌کند.

“تصاویر نشست خبری مدیرکل گمرک استان بوشهر”

neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1neshast khabari gomrok 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group