سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت: این وزارتخانه به منظور توسعه صادرات و کنترل واردات، اصرار بر جلوگیری از ورود کالاهایی دارد که مشابه تولید داخلی دارند.

به گزارش دیارجنوب، حسین مدرس‌خیابانی با بیان اینکه اجازه واردات کالاهای غیر اساسی به کشور داده نمی‌شود، افزود: در این راستا تاکنون دو هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالایی مربوط به اقلام غیرضروری و لوکس یا اقلامی که مشابه داخلی داشتند مسدود شده است.
به گفته این مقام مسوول، اقلام یاد شده در سال ۹۷ افزون بر ۳.۵ میلیارد دلار و در سال گذشته ۲۹۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج کردند و در تلاشیم تا امسال ارزبری در این حوزه به صفر برسد و فقط به مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی و ماشین‌آلات و تجهیزات محدود شود.

sarparast samt keshvar
وی بیان‌داشت:‌ پارسال در مجموع ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات انجام شد که ۸۵ درصد آن را کالاهای سرمایه‌ای، واسطه‌ای و مواد اولیه تولید تشکیل می‌داد و ۱۵ درصد دیگر مربوط به کالاهای مصرفی ضروری بود.
مدرس‌خیابانی تاکیدکرد: این وزارتخانه اجازه ورود کالاهای غیرضروری از مسیر تجارت رسمی را نخواهد داد، زیرا از یک طرف پول نداریم و از طرف دیگر مشابه آنها به وفور در کشور تولید می‌شود.
سهم ۲ درصدی ایران از واردات کشورهای همسایه
وی در ادامه درخصوص برنامه‌های توسعه صادرات وزارتخانه توضیح‌داد: نقطه قوت کشورمان که تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، تجارت مرزی با همسایگان است و باید از این پتانسیل صادراتی استفاده کرد.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: ایران با ۱۵ کشور همسایه مرز مشترک دارد که ۶۰ درصد صادرات ما به این کشورها انجام می‌شود، این کشورها سالیانه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند که سهم ما از آن فقط دو درصد (حدود ۲۴ میلیارد دلار) است.
وی بیان‌داشت: اگر بتوانیم این دو درصد را به دو برابر افزایش دهیم و میزان تجارت را به ۴۸ میلیارد دلار برسانیم، بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت، این مهم وقتی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم مرزهای زمینی ما قابل تعقیب و رصد از سوی دشمنان نیستند.
رشد ۶۳ درصدی صادرات به اوراسیا
مدرس‌خیابانی اضافه‌کرد: ‌با امضای موافقتنامه همکاری با کشورهای حوزه اوراسیا در پنجم آبان ماه پارسال، ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای ایرانی صفر شده و از آن زمان تا ۳۰ خرداد ماه گذشته در همسنجی با پارسال، حجم صادرات ما به این کشورها ۶۳ درصد رشد داشته است.
وی همچنین درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت و تنظیم بازار، یادآوری‌کرد:‌ تداوم تحریم‌ها و شیوع کرونا تنظیم بازار را بیش از پیش دشوار کرده و مردم به ویژه اقشار ضعیف به شدت تحت فشارند، هرچند قرار نیست معجزه بشود اما تلاش کردیم تا از شدت این دشواری ها بکاهیم.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با همه سختی‌ها و مشکلات، اکنون وفور کالا را در سطح جامعه شاهدیم و فقط چهار میلیون تن کالای اساسی و ضروری در بنادر و گمرکات کشور وجود است.
وی اظهارداشت: از خردادماه گذشته روند تخصیص گشایش ارز نیز بهبود یافته که در ادامه شرایط بهتری را برای تامین کالاها رقم خواهد زد./ اقتصادآنلاین

استان بوشهر

Template Design:Dima Group