جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از راه‌اندازی 32 مرکز مثبت زندگی در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ثبت‌نام متقاضیان در سامانه و با پیگیری درخواست‌ها توسط سازمان بهزیستی 32 مرکز مثبت زندگی در استان راه‌اندازی و فعال شود.

به گزارش دیارجنوب به مناسبت هفته بهزیستی نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان بوشهر برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در توصیف شعار هفته بهزیستی اظهار داشت: عملکرد بهزیستی در دو بعد کمی و کیفی است که امسال با شعار شفافیت تحول خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده است.

وی اضافه کرد: در بهزیستی طیف گسترده‌ای از خدمات را از حیث سنی قبل از تولد تا مشاوره‌های پیش از ازدواج به گروه هدف ارائه می‌شود که باهدف تولد نوزاد سالم و کم کردن معلولین جامعه انجام می‌شود.

علیرضا حاجیونی در تشریح خدمات به گروه آسیب‌دیده در بهزیستی ابراز داشت: اولین گروه آسیب‌دیده ازلحاظ سنی در بهزیستی شیرخوارگان سنین صفرتا 3 سال هستند و دومین گروه بچه‌های فاقد سرپرست که در گروه‌های سنی مختلف تقسیم‌بندی شده و در مراکز تحت پوشش خدمات دریافت می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: آموزش به کودکان در مهدکودک‌ها و خدمات به سالمندان بر عهده بهزیستی است.

nashast behzisti 1

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در خصوص دیگر وظایف بهزیستی گفت: بحث ارائه خدمات به معلولین حسی و جسمی از ابتدای تشخیص تا نوع معلولیت در تقسیم‌بندی مختلف ارائه می‌شود.

وی در خصوص کودکان کار و خدمات ارائه‌شده به آن‌ها اذعان داشت: طبیعتاً بحث‌های آموزشی و مهارت آموزشی به کودکان خیابانی یا کودکان کار همواره وجود داشته و شامل خود کودک و خانواده‌اش می‌شود.

حاجیونی در خصوص خدمات ارائه‌شده به زنان سرپرست خانوار گفت: امور مربوط به زنان آسیب‌دیده یا بی‌سرپرست یا سرپرست خانوار در بهزیستی از شیرخوار تا سالمند خدمات مشاوره از قبل ازدواج ارائه می‌شود که می‌توان مشاوره‌های طلاق را باهدف پیشگیرانه و کاهش طلاق را نام برد.

وی در خصوص مناسب‌سازی فضاهای شهری وادارات بیان داشت: مناسب‌سازی فضاها و مبلمان شهری وادارات دولتی به‌عنوان یکی از بندهای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین است که شرایط را برای جهت حضور در شهر و استفاده از خدمات میسر می‌سازد.

وی یکی از مهم‌ترین شعارهای امسال بهزیستی است را شفافیت عنوان کرد و ابراز داشت: بهزیستی به سمت شیشه‌ای کردن دیوارها و سلامت اداری پیش می‌رود و بیشتر خدمات را به‌صورت سامانه‌ای ارائه داده تا مردم به شیوه‌های مختلفی با ارکان سازمان در تماس باشند ازجمله این سامانه‌ها می‌توان به سامانه مشارکت‌های الکترونیکی مردم، سامانه شفافیت، سامانه وضعیت دانشجویان تحت پوشش، سامانه دیده‌بان، سامانه تصمیم و مهم‌ترین سامانه که سال گذشته رونمایی شد سامانه فرزندخواندگی هست که متقاضیان می‌توانند با توجه به شرایط در این سامانه ثبت‌نام کنند.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی را راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی توصیف کرد و بیان داشت: مراکز مثبت زندگی با 22 فعالیت سطح یک راه‌اندازی و به بخش‌های غیردولتی که شامل افراد حقوقی و حقیقی است واگذار می‌شود.

nashast behzisti 1

حاجیونی از راه‌اندازی 32 مرکز مثبت زندگی در استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به ثبت‌نام متقاضیان در سامانه و با پیگیری درخواست‌ها توسط سازمان بهزیستی 32 مرکز مثبت زندگی در استان راه‌اندازی و فعال شود.

وی در خصوص فعالیت‌های حوزه امور اجتماعی باوجود 225 مهدکودک و آمار 10 هزار کودک در مهدها بیان داشت: در مهدکودک‌ها بخصوص روستا مهدها به 4 هزار نفر یک وعده‌غذای گرم تعلق گرفت و شهریه کودکان خانواده‌های نیازمند، کودکان معلول خانواده‌های نیازمند و کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.

وی در خصوص افزایش سرانه معلولین بیان داشت: یارانه سرانه فرزندان تحت مراقبت از 425 به 750 تومان و یارانه سرانه امداد ماهیانه فرزندان از 350 به 650 تومان افزایش یافت.

وی از 577 دانش‌آموز و 15 دانشجوی تحت مراقبت و نگهداری 112 فرزند در مراکز شبانه‌روزی خبر داد و اذعان داشت: امروزه یکی از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم حضور 150 متقاضیان فرزندخواندگی و تعداد کم کودکان است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در ادامه بیان داشت: سامانه فرزندخواندگی متناسب باسن زوجین، تاریخ ازدواجشان، میزان اقتصادی خانواده و تحصیلاتشان در انتخاب سن کودک مؤثر است درواقع هرچه سن والدین بالا برود کودکان باسن کمتر به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد چون نیازهای روحی و روانی کودک باید متناسب باشد.

وی تأکید کرد: در کنار بحث کودکان و خانواده دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی با سامانه تلفنی 1480 است که به‌عنوان مرکز مداخله در بحران محسوب شده و با به وجود آمدن مشکلات کرونا ساعت پاسخگویی آن افزایش پیدا کرد که در یک سال گذشته 3100 نفر از طریق همین سامانه راهنمایی شدند.

nashast behzisti 1

وی در خصوص خدمات سامانه اورژانس اجتماعی در یک سال گذشته گفت: در حوزه پیشگیری و پاسخ به حوزه آسیب‌دیده‌ها سامانه اورژانس اجتماعی با شماره تماس 123 به‌صورت شبانه‌روزی در کل استان به‌صورت تخصصی فعال بوده و هر موردی از انواع خشونت، کودک‌آزاری، فرار و هرجایی که آسیبی باشد این کارشناسان حضور پیدا می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: بالغ‌بر 3800 مورد در سال گذشته از طریق سامانه اورژانس اجتماعی پیگیری شده‌اند.

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده در توانمندسازی کودکان کار گفت: با محوریت خانواده برنامه آموزشی برگزار شد که سعی بر توانایی خانواده و والدین بوده است.

وی یکی از معضلات کودکان کار را تعریف آن در جامعه عنوان کرد و بیان داشت: کسی که در سنین کودکی به‌عنوان درامد زایی مشغول کار می‌شود کودک کار است.

وی در خصوص پرداخت‌های مستمری خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی گفت: پرداخت مستمری 5 هزار نفر زنان سرپرست خانوار، پرداخت معیشت 308 خانوار دوقلو و 55 خانوار سه‌قلو و همچنین 31 زن سرپرست خانوار با توانمندسازی از چرخه حمایتی خارج شدند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از پرداخت بیمه اجتماعی 1031 نفر زن سرپرست خانواری ساکن شهر خبر داد و ابراز داشت: این خانوارها بعد از 20 سال حقوق بازنشستگی می‌گیرند که 1256 نفر زن هم در عشایر و مناطقی روستایی سرپرست خانوار هستند.

وی در خصوص اقدامات غربالگری در سال گذشته بیان داشت: 14600 مورد غربالگری شنوایی برای متولدین و 35800 مورد غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و 596 مورد مشاوره ژنتیکی شده‌اند.

وی از فعالیت 32 مرکز درمان و باز توانی اعتیاد در استان خبر داد و گفت: 384 هزار نفر در قالب طرح‌های اجتماع‌محور برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد داشتند که خوشبختانه 161 نفر از معضل اعتیاد بهبود پیدا کردند و بعداً از طریق مهارت‌آموزی و وام‌های کم‌بهره شاغل شدند.

وی در تشریح اقدامات حوزه توان‌بخشی اذعان داشت: در حوزه توانمندسازی معلولین کمک‌هزینه و شهریه به 29 دانشجو معلول و حق پرستاری به 338 نفر ضایع نخایی حق پرستاری پرداخت شد.

وی در ادامه گفت: توزیع وسایل کمک توان‌بخشی به 3 هزار نفر شامل ویلچر، عینک، سمعک و دو مورد کاشت حلزون در سال گذشته بوده است.

حاجیونی در خصوص ساخت مسکن برای معلولین بیان داشت: کمک به ساخت 319 واحد مسکونی بااعتبار بالغ‌بر 3 میلیارد و هفت‌صد میلیون تومان کمک بلاعوض انجام شد.

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده در بحث کرونا اذعان داشت: هم‌زمان با کشور در بحث پیشگیری از بیماری کرونا پذیرش‌های جدید کلاً ممنوع شد و از خانوارهای دارای معلول خواستیم که در خانه خودشان تا حدی که می‌توانند مراقبت داشته باشند و در عوض آن به سرانه مقداری اضافه شد.

وی تصریح کرد: همچنین نظارت‌ها و بازدیدها را از راه دور و به حداقل رساندیم و تا هفته گذشته استان سفید بودیم.

مدیرکل بهزیستی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیارجنوب در خصوص عدم شناسایی معلولین جدید در روستای تنگ فاریاب دشتستان و وضعیت بد زندگی آن‌ها گفت: طبیعی است که برخی از معلولیت‌ها قابل پیش‌بینی نیستند چون باگذشت زمان و برخی اتفاق‌ها مشکل ایجاد خواهد شد و معلولیت‌های جدید بر همین موضوع تأکید دارد همچنین در دشتستان به‌زودی مرکز مثبت زندگی راه‌اندازی می‌شود که کارشناسان معلولین جدید را شناسایی و به آن‌ها خدمات ارائه می‌کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group