شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

کانالهای که قرار بود بلافاصله بعد از احداث کانالهای اصلی که ساخت آنها در سال ۸۸ به پایان رسید شروع شود اما به دلیل کمبود اعتبارات و نارضایتی برخی از کشاورزان ساخت این کانالها به دست فراموشی سپرده شد.

عادل شبانکاری- به گزارش دیارجنوب در این مقوله در خصوص وضعیت ساخت سد رییسعلی دلواری و اهداف آن بحث میکنیم و اینکه آیا ساخت این سد موجب رضایتمندی کشاورزان این منطقه شده است؟

مقدمه
سد رئیسعلی دلواری در بخش شبانکاره استان بوشهر از نوع بتنی دو قوسی با حجم ۶۸۵ میلیون متر مکعب که ساخت آن در سال ۷۵ آغاز و در سال ۸۶ به پایان رسید که مهم ترین اهداف آن آبیاری ۲۴ هزار هکتار از زمینهای کشاورزی بخش شبانکاره تولید سالانه۹۶هزار مگاوات انرژی برق آبی کنترل سیلاب ایجاد اشتغال جلوگیری از بروز خسارات سیل به زمینهای کشاورزی و نخلستان ها بوده است.

sad 1

هدف اصلی
مهمترین و اصلی ترین هدف احداث آن آبیاری زمینهای کشاورزی بخش شبانکاره از طریق کانالهای اصلی و فرعی بوده است زمینهای کشاورزی که از روستای که از روستای گلدشت به عنوان نزدیکترین روستا به سد تا روستای سمیعا در آخرین نقطه از این بخش را شامل می شود.

sad 1

کانالهای اصلی

ساخت این کانالها با طول ۱۵۰ کیلومتر که از روستای گلدشت و پلنگی شروع و تا روستای چهل زرعی عجم و سمیعا امتداد دارد در سال ۸۸ به پایان رسید کانالهای که به دلیل گستردگی زمینهای کشاورزی و عرض زیاد و در آخر حجم زیاد آب ورودی به این کانالها برای کشاورزان و آبدهی زمینهای گندم مناسب نمی باشند و حکم اتصال بین سد و کانالهای فرعی را بازی کنند اکنون این کانالها فقط چند ماه از سال برای کسانی که در کشت صیفی جات مشغول هستند آب دارند از آنجا که کشت صیفی جات هزینه زیاد دارد کشاورزان از آن استقبال نمی کنند.

sad 1

هدف نهایی: کانالهای فرعی مطالبه کشاورزان
کانالهای که قرار بود بلافاصله بعد از احداث کانالهای اصلی که ساخت آنها در سال ۸۸ به پایان رسید شروع شود اما به دلیل کمبود اعتبارات و نارضایتی برخی از کشاورزان ساخت این کانالها به دست فراموشی سپرده شد کانالهای فرعی به طول ۱۴۰ کیلومتر که میتوانست با تبدیل اراضی دیم به آبی باعث اشتغال زایی، تولید بیشتر گندم و درآمد مناسبت تر برای کشاورزان این منطقه و همچنین جلوگیری از هدر رفت آب را در پی داشته باشد که تاکنون اقدام و پاسخی در این زمینه از طرف شرکت آب منطقه ای استان بوشهر و همچنین شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی استان بوشهر داده نشده است.
کشاورزان بخش شبانکاره از استاندار محترم نماینده محترم دشتستان در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر خواستار رسیدگی به این موضوع و تعیین تکلیف این کانالها می باشند.

sad 1

sad 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group