پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

لاله نیکنام قهرمان پاورلیفتینگ کشور گفت: از وسایل خانه برای تمرین استفاده کردم و توانستم قهرمان کشور شوم به خانم‌ها توصیه می‌کنم در کنار تناسب‌اندام به فکر توانایی‌هایشان باشند.

نادیا شبانکاره-به گزارش دیارجنوب، لاله نیکنام بانوی دشتستانی قهرمان پاورلیفتینگ کشور با حضور در دفتر پایگاه خبری دیارجنوب از مشکلاتی یک بانوی ورزشی قهرمان کشور و توصیه‌هایش به بانوان صحبت کرد.
دیارجنوب: به‌طور مختصر خود را معرفی نمایید.
لاله نیکنام هستم متولد سال ۱۳۶۲، متأهل، دارای یک فرزند پسر و دو مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی و ادبیات انگلیسی، پدرم برازجانی و مادرم اهل شهر کازرون است.
قبل از شروع تخصصی ورزش، کارهای هنری زیادی انجام دادم که رسمی‌ترین کاری که سال‌ها پیگیرش بودم و رهایش نکردم بازیگری تئاتر بود ولی الان دو سال و نیم هست که فقط یک تئاتر بازی کردم و بقیه وقتم را به ورزش پرداختم.

دیارجنوب: پاورلیفتینگ چه ورزشی است؟
بسیاری از افراد چه در صفحهٔ مجازی و چه به‌صورت حضوری از من می‌پرسند پاورلیفتینگ یا پرس سینه چیست؟ آیا چنین رشته‌های ورزشی برای خانم‌ها هست؟ پاورلیفتینگ یک ورزش قدرتی است که سه‌شاخه دارد: اسکوات، لیفت و پرس سینه

niknam poverlifting 1

دیارجنوب: چرا پرس سینه را به‌عنوان رشتهٔ تخصصی خودتان انتخاب کردید؟
رشتهٔ تخصصی در پاورلیفتینگ را پرس سینه انتخاب کردم چون از دو رشتهٔ دیگر سخت‌تر بود و شخصاً دوست دارم همیشه به چالش کشیده شوم. اسکوات و لیفت را به کمک تمام بدن انجام میدهید ولی پرس سینه فشار روی دستان شماست در نتیجه سخت تر از دو رشته دیگر است.

دیارجنوب: چطور با پاورلیفتینگ آشنا شدید و دیدگاهتان نسبت به بدن‌سازی چیست؟
اوایل اطلاعات کاملی در خصوص این رشته ورزشی نداشتم حتی نمی‌دانستم این مسابقات این رشته برای بانوان برگزار می‌شود درواقع بدن‌سازی را همیشه یک‌رشته مردانه دیده بودم و به هر شخصی در خصوص علاقه‌ام به بدن‌سازی صحبت می‌کردم در خصوص حرف‌هایم می‌گفت بدن‌سازی هیکلت را مردانه می‌کند و ماهیچه‌هایت بزرگ می‌شوند و به همین دلیل تا مدت‌ها نگاهم به این رشته همین‌گونه بود و باعث شد دنبال آن نروم که با واقعیت روبرو شوم.
در کل هیچ‌وقت بدن‌سازی را دوست که نداشتم بلکه از آن متنفر هم بودم چون ازنظر خودم یک‌رشته کاملاً خشک بود که فقط با آهن سروکار دارید. برخلاف ظاهرم روحیه خیلی لطیفی دارم و اصلاً آدم خشک و خشنی نیستم و بسیاری از من می‌پرسیدند با این روحیه چطور به دنبال چنین ورزشی رفتید و همیشه در پاسخ می‌گفتم: من‌بعدها در خودم کشف کردم که چه اندازه قدرت را دوست دارم.
درکل وقتی وارد یک ورزش قدرتی می‌شوید باعث ایجاد یک اعتمادبه‌نفس زیاد در شما می‌شود.
اولین بار فقط برای تناسب‌اندام به ورزش روی آوردم چون بعد از بارداری وزنم خیلی بالا رفته بود و همچنین دیسک کمر خفیف داشتم و شنیده بودم آقای مجتبی انگالی ورزش را مثل حالت فیزیوتراپی کار می‌کند و باعث می‌شود کارهایی را انجام دهید که قبلاً قادر به انجامشان نبوده‌اید.

niknam poverlifting 10

دیارجنوب: در چه مدت و با چه امکاناتی برای مسابقهٔ کشوری پاورلیفتینگ آماده شدید؟
پس‌ازاینکه دو سال مربی‌ام آقای مجتبی انگالی آموزش‌های لازم را به من داد و بدنم را برای مسابقات روی فرم آورد در تیرماه سال ۹۸ بود که پیشنهاد شرکت در مسابقه پاورلیفتینگ را مطرح کرد. درصورتی‌که من هیچ نوع تصمیمی قبل از این برای شرکت در مسابقات نداشتم و باوجوداینکه آمادگی بدن برای شرکت در مسابقه خیلی زمان‌بر بود ولی تقریباً در اواخر مرداد یا اوایل شهریورِ همان سال تصمیم گرفتم که در مسابقه شرکت کنیم.
در تمام این مدت با وسایل کاملاً مبتدی موجود در خانه برای تمریناتم کار می‌کردم مثلاً برای پرس سینه بالشت روی‌هم می‌گذاشتم و برای بالا بردن وزنه از مربی کمک می‌گرفتم و همچنین عدم توانایی خرید وسایل و تجهیزات و نبود فضای کافی مشکلاتم را برای تمرین دوچندان کرده بود.
مجبور شدم وسیله‌ای را طراحی و توسط جوشکار تهیه کنم که چند کارورزشی را انجام می‌داد و روزهای آخر قبل از مسابقات چون می‌خواستم حرفه‌ای تمرین کنم یک میز پرس خریداری کردم و در عرض ۴ یا ۵ ماه با همین امکانات برای مسابقات تمرین کردم و درواقع از تمرین پرس سینه روی بالشت به قهرمانی کشوری رسیدم.

niknam poverlifting 1

دیارجنوب: مربی‌های ورزشی شما چه کسانی بودند و داشتن مربی چقدر در این رشته کمک می‌کند؟
طی تقریباً دو سال و نیمی که شروع به بدن‌سازی کردم مربی‌ام فقط آقای مجتبی انگالی بود و بدن‌سازی را با ایشان یاد گرفتم و همین مربی علاقه و استعدادم در پرس سینه را کشف کرد.
همیشه حضور یک مربی آگاه که هم مربی انگیزشی و هم مربی رشتهٔ تخصصی باشد برای یک فرد ورزشکار الزامی است حتی زمانی که مدال آوردم به مربی‌ام آقای مجتبی انگالی تقدیمش کردم چون فقط خودش باعث قهرمانی من شد.
بحث قدرت خیلی با بقیه رشته‌های ورزشی متفاوت است و متناسب باروح و روان و موقعیت جسمی شما متزلزل می‌شود، اگر مربی استرس ورزشکارش را حین مسابقه کنترل و انگیزه‌اش را حفظ کند کمک بزرگی کرده چون‌که باروحیه ورزشکار میزان کاهش و افزایش وزنه زدن تغییر می‌کند.

niknam poverlifting 1

دیارجنوب: زمانی که به مسابقات رفتید فضای مسابقات را چطور دیدید؟
فضا برایم کاملاً رؤیایی بود و از دیدن این‌چنین امکانات و وسایل مجهزی خیلی هیجان‌زده شده بودم، یکی از استرس‌ها و ترس‌هایی که در بین دیگر ورزشکاران خانم به من واردشده بود دیدن ورزشکاران باسابقه و باتجربه که زمان زیادی برای این مسابقات وقت صرف کرده بودند و از تمرین چندماهه خودم با آن کمبود امکانات و فضا ترس بیشتری بر من وارد کرده بود.
از طرف دیگر همگی ورزشکاران شرکت‌کننده در مسابقه کشوری مکمل‌ها و هورمون استفاده کرده بودند درصورتی‌که من هیچ نوع مکملی هم استفاده نکرده بودم.
درواقع تنها نکته پنهان قدرت بدنی من با آن‌ها همین بود که آن‌ها از روز اول مکمل و هورمون استفاده کرده بودند و قدرت بدنشان به استفاده از این‌ها بستگی داشت ولی چون من از روز اول استفاده‌ای از این موارد نداشتم قدرت بدنم همواره حفظ بود و آماده مسابقه دادن در هرلحظه‌ای بودم.

دیارجنوب: آیا قصد دارید در آینده از مکمل غذایی یا هورمون استفاده کنید؟
به‌هیچ‌وجه قصد استفاده از هورمون را ندارم و تا الان صد درصد طبیعی ورزش کرده‌ام و حتی از مکمل‌های غذایی هم استفاده نکرده‌ام.

دیارجنوب: در صحبت‌هایتان گفتید برای تناسب‌اندام و رفع دیسک کمر به آقای مجتبی انگالی مراجعه کردید، آیا برای مداوای دیسک کمرتان قبل از آن به پزشک مراجعه نکرده بودید؟
نه اصلاً برای این مشکل به پزشک مراجعه نکردم چون افرادی را دیدم که با مراجعه به پزشک و حتی انجام فیزیوتراپی به نتیجه مطلوبی نرسیده بودند.
در کل با تمریناتی که توسط مربی دیدم مشکل دیسک کمرم کاملاً برطرف شد و حتی افرادی را دیدم که به‌واسطه تمرینات با مربی‌ام مشکلات دیسک کمرشان برطرف شد و از قبل بهتر شدند.

niknam poverlifting 1

دیارجنوب: چه مقامات و عناوینی در این زمینه کسب کردید؟
با توجه به زمان کوتاه‌مدت دو سال و نیمی که به این ورزش پرداختم، طی پنج ای شش ماهی که تخصصی کارکردم تنها یک مسابقه برگزار شد که در آن شرکت کردم و برای اولین بار در استان بوشهر، عنوان قهرمانی مسابقات کشوری پاورلیفتینگ بانوان انتخابی آسیا را دریافت کردم.
قبل از این اتفاق خانم پاور کار در استان بوشهر نداشتیم و همچنین هیچ مقام رسمی کشوری هم در استان نبود، خوشحالم که من پیش‌قدم شدم و اینکه راهنمایی برای بقیهٔ علاقه‌مندان خانم به این رشته ورزشی باشم.

دیارجنوب: آیا قصد دارید به‌عنوان مربی در این رشته فعالیت کنید؟
بسیاری از افراد در ابتدا به دلیل پیشرفتم و به دست آوردن اطلاعات در این رشته پیشنهاد مربی شدن را دادند ولی من همیشه دوست داشتم یک ورزشکار موفق باشم و سپس مربی بشوم می‌توانم در حال حاضر با گرفتن مدرک مربی‌گری این رشته راهنمایی برای بانوان استانم در این رشته باشم.

دیارجنوب: آینده‌ای برای این رشتهٔ ورزشی در برازجان می‌بینید؟
بله افراد علاقه‌مند زیادی به این رشته در شهرم دیده‌ام که باید برای موفق شدن در این رشته به آن‌ها کمک کنم و همچنین افرادی هستند که باید این رشته ورزشی در آن‌ها کشف شود و آینده خوبی برای این رشته در شهر برازجان می‌بینم.
یکی از دلایل دیگر آینده دار بودن این رشته در شهر برازجان، ویژگی‌های بدنی مردم شهرهای جنوبی است که برای این رشته مناسب است.

niknam poverlifting 1

دیارجنوب: آیا در شهرهای دیگر جایی برای آموزش تخصصی و حرفه‌ای بدن وجود دارد؟
بله در شهرهای دیگر وجود دارد و حتی انجمن پاورلیفتینگ بانوان در حال حاضر به شهرهای مختلف نمایندگی داده می‌شود و یکی از اهدافم شروع تخصصی این رشته در شهر برازجان است.

دیارجنوب: آیا بدن‌سازی می‌تواند برای بدن خطرساز شود؟
بله اگر مربی آگاه با ورزشکار تمرین نکند می‌تواند خطراتی برای بدن در نحوه رژیم غذایی و نوع تمرینات داشته باشد.

دیارجنوب: اهداف شما برای موفقیت بیشتر در آینده در چه سطحی است؟
یکی از اهدافم گرفتن نمایندگی در رشته ورزشی من است و یکی از مسابقاتی که خیلی دوست دارم شرکت کنم مسابقات قوی‌ترین زنان ایران است اما این مسابقه مثل مسابقهٔ قبل نیست وزنانی که در این مسابقه شرکت می‌کنند خودشان یک‌پا مرد هستند و من مثل قبل امکان تمرین در خانه برای این مسابقات را ندارم چون آیتم‌هایی مثل دویدن با وزنه و غلطاندن لاستیک را در خانه نمی‌شود تمرین کرد. برای موفقیت در این مسابقات باید حتماً تمریناتم حرفه‌ای و حداقل تجربه دو بار شرکت در این مسابقات را داشته باشم.

niknam poverlifting 1

دیارجنوب: از فعالیتتان درزمینهٔ تئاتر برایمان تعریف کنید؟
زمانی که بوشهر بودم تئاترهای خوبی بازی کردم ازجمله آن‌ها در نقش ملکه در تئاتر کایوس و نقش مرجانه در تئاتر عزا در فضا به کارگردانی آقای رامتین بالف می‌توان نام برد.
بعد از بوشهر برای زندگی به برازجان آمدم و در این شهر در نقش آلا در تئاتر خشک‌سالی و دروغ و نقش طبال در تئاتر ویتسک با کارگردانی قاسم تنگسیر نژاد در اجرای کرمان حضور داشتم که تئاتر ویتسک چون پروژه طولانی شد به خاطر مسابقات پاورلیفتینگ از گروه جدا شدم و همین‌طور تئاتر متولد ۶۶ با کارگردانی آقای میثم گزی بازی داشتم.

niknam poverlifting 1

دیارجنوب: آیا شما برای حمایت مسئولین تلاشی هم کرده بودید؟
بله آقای مجتبی انگالی به هیئت بدن‌سازی خبر حضور من در مسابقات سطح کشوری را دادند و حتی پس از قهرمانی هم چندین بار مراجعه کرده بودند و پاسخ آن‌ها نداشتن بودجه بود این درصورتی‌که بود که ما خودمان هزینهٔ ورودی مسابقه و خرج رفت‌وآمدمان را تأمین کرده بودیم و من فقط راضی به این بودم که علاوه بر حکم قهرمانی که از طرف تهران در دست داشتم از شهر خودم هم یک تقدیرنامه حتی اگر شده با هزینهٔ خودم و با مهر و امضای مسئولین شهرم برای ثبت حکم ورزشیم داشته باشم که نصیبم نشد.
واقعاً هیئت بدن‌سازی فقط مختص آقایان است و خانم‌ها هیچ حقی از آن ندارند؟

دیارجنوب: چه پیامی برای بانوان علاقه‌مند به این رشته دارید؟
خانم‌ها اصلاً از بدن‌سازی نترسند چون‌که اندامتان مردانه و درشت نخواهد شد حتی قبلاً گفته می‌شد برای چربی سوزی تمرینات هوازی انجام بدهید اما الان برای لاغری گفته می‌شود. تمرینات با وزنه را انجام بدهید چراکه متابولیسم بدن تا ۲۴ ساعت بعد از تمرین هم بالا و نتیجهٔ بهتری می‌دهد.
از خانم‌ها می‌خواهم از مدگرایی‌هایی که فقط ظاهر عام‌پسند دارد پرهیز کنند و به فکر سلامتی و بدن خودشان باشند و در کنار تناسب‌اندامشان روی توانایی‌هایشان و تأخیر در پیر شدنشان تمرکز کنند.
همیشه در صفحه مجازیم سعی بر نمایش دادن توانایی‌هایم دارم و با پوشیدن لباس پوشیده سعی می‌کنم توجه را از روی جنسیت و بدنم بردارم و فقط روی توانایی‌هایم متمرکز کنم. دوست دارم بانوان از نمایشی بودن و در ویترین نگه‌داشتن بدن خودشان به سمت بالا بردن توانایی و سلامتی‌شان گام مفید بردارند.
ساختن سیکس پک و خشک‌کردن بدن شاید برای مردان عوارضی نداشته باشد اما برای زنان مشکلات هورمونی و نازایی به همراه خواهد داشت پس از مدگرایی و نمایش زیبایی و اندام یک زن به سمت توانایی‌های یک زن قدم برداریم.

در پایان از مجموعه پایگاه خبری تحلیلی دیارجنوب که از من دعوت کردند و همیشه حامی ورزشکاران هستند، تقدیر و تشکر می‌نمایم.

 niknam poverlifting 1

niknam poverlifting 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group