شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در هفته اخیر عملیات پایش پرندگان جوجه‌آور تابستان‌گذران در جزایر این استان اجرا شد.

به گزارش دیارجنوب، فرهاد قلی نژاد روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: جزایر استان بویژه شامل پارک ملی دیر- نخیلو و منطقه حفاظت مند هر ساله و بویژه پذیرای گونه‌های متعددی از پرندگان است که این تنوع زیستی در تابستان شامل گونه‌های شاخص مهاجر زادآور می‌شود.
وی بیان کرد: نخیلو، ام‌الگرم و خان مهمترین جزایر میزبان پرندگان جوجه آور تابستان گذران شامل پرستوهای دریایی کاکلی بزرگ و کوچک، پشت تیره، سلیم خرچنگخوار، اگرت ساحلی و در ابعاد کمتر پرستو دریایی خزری و نوک کلفت است.

payesh parandegan
قلی نژاد ادامه داد: حفاظت از این جزایر از اولویت‌های این اداره کل است و از گردشگران، صیادان، عکاسان و دوستداران حوزه محیط طبیعی درخواست می‎شود با توجه به حساسیت بالای این زیستگاه‌ها در ماه‌های جاری و بر اساس قوانین حاکم برمناطق تحت مدیریت، قبل از هر گونه ورود و فعالیت در این جزایر مجوز لازم را از این اداره کل دریافت کنند.
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در تشریح چگونگی انجام آمار برداری از این پرندگان گفت: تعیین محدوده کلونی‌های هر یک و تراکم آنها در هر کلونی در واحد متر مربع و تعمیم محاسبات انجام شده به کل محدوده پراکنش پرندگان مورد مطالعه از مراحل سرشماری این پرندگان است.
خسرو درویشی افزود: با وجود شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های مرتبط، تلاش شد پایش و آماربرداری از این تنوع زیستی مهم استان بوشهر همانند سنوات قبل اجرایی شود.
وی یادآدور شد: در جزیره خان با توجه به شرایط زیستگاهی آن زادآوری با ارجحیت زمانی بیشتری نسبت به جزایر نخیلو همراه بود و پرندگان مشترک بین این دوجزیره (جمعیت‌های پرستو دریایی کاکلی بزرگ و کوچک) در جزیره خان چند هفته زودتر نسبت به جزیره نخیلو اقدام به تخم‌گذاری و جوجه‌آوری دارند.
درویشی گفت: در این ۲ جزیره نیز این پرندگان از اسفند ماه مهاجرت خود را به این زیستگاه‌ها آغاز و پس از پایان زادآوری در اواخر تابستان از این منطقه خارج می‌شوند.
وی اضافه کرد: مشکل عمده در زادآوری موفق در جزیره خان، وقوع جزر و مدهای شدید است که تخم‌گذاری پرندگان را در ساحل جزیره تحت تأثیر بیشتری نسبت به سایر جزایر قرار می دهد.
درویشی گفت: جزیره نخیلو همچنان بیشترین آمار لانه گزینی توسط پرندگان را دارد و بواسطه کمبود زیستگاه، همپوشانی لانه‌گزینی بین پرندگان بویژه پرستوهای کاکلی و سلیم‌های خرچنگ‌خوار دیده می‌شود.
وی افزود: در سال جاری نیز همانند سال قبل علاوه بر زادآوری پرستوهای دریایی کاکلی، جمعیت مناسبی از سلیم‌های خرچنگ‌خوار پس از چند سال که بواسطه ناامنی حادث شده توسط حضور شغال در جزیره امکان زادآوری نداشتند، در این جزیره لانه گزینی کرده بودند./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group