پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر گفت: هنرمندان و بنگاه‌های هنری این استان که فاقد بیمه هستند در مرحله دوم حمایت از مشاغل هنری آسیب‌دیده از کرونا، تسهیلات دریافت می‌کنند و در این زمینه به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

به گزارش دیارجنوب، فاطمه کرمپور روز سه‌شنبه دراین رابطه گفت: در مرحله اول طرح پرداخت تسهیلات به مشاغل هنری آسیب دیده، بنگاه های دارای کدکارگاهی می‌توانند در سامانه کارا ثبت‌نام کنند که تاکنون تنها ۲۷ نفر برای دریافت این تسهیلات تقاضای خود را ثبت کرده‌اند.
وی افزود: باتوجه به اینکه بیشتر بنگاه‌های هنری استان بوشهر فاقد کدکارگاهی تامین اجتماعی بوده و اکثر هنرمندان دارای بیمه خویش فرما و تحت پوشش بیمه هنرمندان هستند، در مرحله اول اجرای این طرح امکان ثبت نام را نداشتند.

karampour ershad
کرمپور اضافه کرد: با هماهنگی های انجام شده بین وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرحله دوم به افراد و اماکن فاقد بیمه تسهیلات داده می‌شود و باتوجه به یارانه ای که دولت جهت بازپرداخت اقساط این وام ها درنظر گرفته است امیدواریم که گشایشی در مشکلات اهالی فرهنگ و هنر انجام شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر گفت: بیشترین آسیب در این دوره مربوط به کانون‌های تبلیغاتی استان با ۱۴ میلیارد تومان و کتابفروشی‌ها با ۲ میلیارد و ۴۱۲ میلیون تومان است.
کرمپور افزود: از زمان شیوع کرونا تا به امروز جشنواره‌های فرهنگی هنری، کنسرت‌ها، آموزشگاه‌های هنری، موسسات و سینماهای کشور تعطیل شد و به همین دلیل از نظر مالی و درآمدی به بدنه این قشر صدمات زیادی وارد شده است که جبران آن نیازمند زمان زیادی است.
وی ادامه داد: در این میان صاحبان مراکز فرهنگی هنری با آسیب بیشتری مواجه شدند چرا که از یک سو پرداخت اجاره مکان و حقوق و بیمه افراد تحت پوشش و هزینه‌های جانبی و جاری مرکز بار زیادی را بر دوش صاحبان آنها گذاشت و از سوی دیگر بسته شدن مراکز موجب فرسوده شدن تجهیزات و امکانات شد .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر بیان کرد: قطع شدن درآمد کسانی که مشاغل خانگی مرتبط با فعالیت هنری یا فعالیت های هنری آزاد داشتند نیز از بزرگترین چالش‌های این بخش است.
کرمپور یادآورشد: ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین به لحاظ برگزاری برنامه‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای، اوج درآمد مالی برخی از کسب و کارهای هنری است اما شیوع ویروس کرونا در این سه ماه موجب شد برنامه‌ریزی این قشر آسیب پذیر بیش از گذشته دستخوش اتفاقات این چنینی شود.
وی گفت: بیکاری تعداد زیادی هنرمند ، تعطیلی تمام زیرساخت های هنری استان از جمله مجتمع های فرهنگی هنری سینما، پلاتوها، نگارخانه ها و همچنین خسارت سنگین به آموزشگاه آزاد هنری و موسسه‌های تک منظوره هنری تنها بخشی از خسارت کرونا به جامعه هنری استان است که این موضوع توجه مسئولان استان و کشور در سرعت بخشی به عمل به وعده‌های خود در کمک به این بخش را ضروری کرده است.
کرمپور افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هماهنگی هیات دولت اقدام به پرداخت حق بیمه سه ماه تمامی اعضا و هنرمندان عضو صندوق اعتباری هنر کرده است و در صورتی که عضوی نیز این هزینه را پرداخت کرده باشد با هماهنگی‌ها ی صندوق اعتباری هنر مبلغ بیمه در آینده به او برگشت داده می‌شود.
وی افزود: بخشش اجاره بهای اماکن فرهنگی و هنری از سوی دولت از دیگر اقدامات صورت گرفته جهت حمایت از حوزه فرهنگ و هنر بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت:بحران اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث کاهش میزان سرمایه گذاری در برنامه های مختلف هنری به دلیل بالا بودن ریسک در این سرمایه گذاری ، کاهش سطح درآمد جامعه هنری و کاهش ارتباط بین مردم و جامعه هنری ، پایین آمدن کیفیت آثار هنری به دلیل عدم وجود بازار رقابت، کاهش علاقه مندان به فعالیت در حوزه هنر ، تعطیل شدن مراکزهنری در آینده خواهد شد و برای حل آن باید چاره ای اندیشیده شود.
کرمپورافزود: پیش بینی می شود حرفه‌های هنری و فرهنگی در آینده به سوی تولید و توزیع در فضای مجازی روند./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group