جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: این که گفته شود دولت در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور دخالتی نداشته باشد سخن درستی نیست زیرا با توجه به شرایط اقتصادی دولت نیاز دارد تا این ارز به کشور بازگردد.

به گزارش دیارجنوب، سعید زرین فر روز چهارشنبه در جلسه کارگروه توسعه اقتصاد غیر نفتی استان بوشهر بیان کرد: در زمان حاضر با توجه به افزایش قیمت ارز و محدودیت‌هایی که در واردات ایجاد شده‌است، مسئله صادرات بسیار اهمیت پیدا کرده و باید هرچه می‌توانیم شرایط صادرات را تسهیل کنیم زیرا علاوه بر فعالان اقتصادی برای کشور و استان مفید است و همه تلاش بر رفع موانع صادرات متمرکز شود.
وی ادامه داد: استان بوشهر در صادرات به قطر در کشور اول است و میز قطر در این استان قرار دارد که باید این میز فعال باشد و استفاده از نظر کارشناسان در این زمینه الزامی است.

zarinfar
زرین فر افزود: در زمینه صادرات به سایر کشورها استان بوشهر با دیگر استان‌ها مقایسه شود و در مواردی که استانی شرایط بهتری دارد و در صادرات موفق است بررسی صورت گیرد تا از این تجربیات آنها استفاده شود و در صادرات به سایر کشورها نیز به وضعیت بهتری برسیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر اظهارداشت: در زمینه توسعه صادرات در شهرستان دیر ۲ دسته مسائل وجود دارد اول مواردی است که حل و بهبود آن از دست استان خارج است اما دسته‌ای دیگر در ارتباط با اداره بندر و گمرک است مانند مستقر شدن استاندارد در گمرک دیر و افزایش نیروها در بخش‌های مختلف صادراتی برای ۲۴ ساعته کردن صادرات و مواردی از این قبیل که مسئولان استانی می‌توانند اقداماتی را انجام دهند.
وی گفت: در جلسه آینده این کارگروه راهکارهای دقیق و منطقی برای حل مسائل مهم صادراتی این استان از جمله نحوه بازگشت ارز ناشی از صادرات ارائه شود.
زرین فر یادآورشد: باید با همکاری بخش‌های مختلف در نشست‌ آینده این کارگروه پیشنهادهای جایگزین ارائه شود که هم نظر دولت تامین و هم مشکلات کمتری برای افراد ایجاد و پس از جمع‌بندی در صورت لزوم ارجاع داده شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در زمان حاضر به دلیل اینکه فروش نفت محدود شده‌است، درآمد غیر نفتی بیش از سال گذشته حائز اهمیت است و درآمد ارزی کشور از این راه حاصل می‌شود.
سید حسین حسینی افزود: تعهد بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور جدی است و شرکت‌ها در هیچ بخشی در این زمینه معافیت ندارند و براساس تصمیم‌های اتخاذ شده این ارز باید به کشور بازگردد، با بدهی تهاتر شود، کالایی وارد شود یا این ارز در اختیار وارد کننده دیگری قرار گیرد تا وارداتی که نیاز است انجام گیرد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰۹ کارت بازرگانی در استان بوشهر صادر شده‌است، افزود: از شنبه هفته جاری کارت بازرگانی افراد حقیقی که ۷۰ درصد از ارز حاصل از واردات را برنگردانند تعلیق می‌شود و این مهلت برای شخصیت‌های حقوقی تا ۳۰ تیرماه جاری است.
فرماندار دیر اعلام کرد: به طور کلی روند صادرات از این شهرستان به قطر افزایشی است و هر چند در سه ماه نخست سال به دلیل محدودیت‌هایی که کرونا ایجاد کرد، صادرات کاهش یافت اما در یک هفته اخیر حجم صادرات از بندر دیر به مراتب بیش از سه ماه اول است و در تیر ماه آمار بسیار بهتری خواهیم داشت.
کریم علی حسنی گفت: به دلیل اینکه شهرستان دیر در کمترین فاصله از قطر واقع است استقبال و مراوده همیشگی برای صادرات به این کشور وجود داشته‌است طوریکه حتی در روزهای اخیر با کمبود شناور و کشتی برای صادرات به این کشور روبرو شدیم.
وی تاکید کرد: در بخش صادرات نباید به مقاطع زمانی خاصی دل خوش شد و هیجانی برخورد کرد بلکه باید در صادرات استان بوشهر پایداری ایجاد شود.
فرماندار دیر گفت: باید با بازرسی از محموله‌های صادراتی از خروج کالاهایی که استانداردها را رعایت نکرده‌اند جلوگیری شود زیرا برخی برای کسب سود آنی به برند ایرانی ضربه ‌می‌زنند و با تکرار این امر کشورها برای واردات از ایران دلسرد می‌شوند.
علی حسنی پیشنهادکرد: اتاق بازرگانی مشترک با قطر در استان بوشهر ایجاد شود و سرمایه‌گذاران قطری ترغیب شوند با مشارکت و بسته‌بندی محصولات بوشهر با علائق آنها بازار امن این استان در آن کشور ایجاد شود.
وی نبود مرز رسمی در دیر و طولانی شدن پروسه بررسی از کانتینرها را از مسائل صادرات در این بندر برشمرد./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group