پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

دریانوردان اعتقاد دارند که در بندرگناوه همه از ته‌لنجی که معافیت و سهمیه ملوانان است به مال و ثروت هنگفت رسیده‌اند اما قشر دریانورد روز به روز فقیرتر شده‌اند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از فارس، بنابر گفته کارشناسان اقتصادی ویروس کرونا اقتصاد جهانی را دچار تحولات زیربنایی کرده است و این تاثیر و تحول به بندرگناوه هم رسیده است.
ناخدایان و ملوانان گناوه‌ای که به اجبار خانه‌نشین شده‌اند وقتی به پس‌انداز و دستاوردهای اقتصادی چندین ساله‌ خود نگاه می‌کنند با جیب و سفره‌ای خالی روبرو می‌شوند.
پویشی برای افزایش حقوق و مزایای منصفانه
این وضعیت تلنگری به این قشر بود تا نگاهی کارشناسانه به ضعف‌های منبع درآمدی خود داشته باشند. ناخدایان و ملوانان با راه‌اندازی «انجمن صنفی دریانوردان» خواهان افزایش حقوق و مزایای منصفانه و قانونمند خود هستند.
دریانوردان طی یک ماه اخیر چند جلسه با لنجداران، فرمانداری و اداره کار برگزار کرده‌اند که تاکنون به توافق و نتیجه‌ دلخواه نرسیده‌‌اند. آنان اعتقاد دارند که در بندرگناوه همه از ته‌لنجی که معافیت و سهمیه ملوانان است به مال و ثروت هنگفت رسیده‌اند اما قشر دریانورد روز به روز فقیرتر شده‌اند. ملوانان در فقر و فلاکت زندگی کنند و به دلیل افزایش هزینه‌های روزمره برای ادامه زندگی از شهرها به حاشیه شهرها و روستاها کوچ می‌کنند.
لنج‌داران نیز از زاویه دید خود موضوع را می‌بینند و اعتقاد دارند، در مقابل خدماتی که ملوانان و ناخدایان انجام می‌دهند، با توافق به حق و حقوق منصفانه‌ خود رسیده‌اند و گاهاً اضافه‌ به آنان هم پرداخت شده است.
دریانوردان خواستار تغییر در نوع پرداخت حقوق خود هستند. ملوانان بر این باورند که دوران پرداخت حقوق به صورت توافقی و سنتی منسوخ شده است. آنان خواهان قانونمند کردن دستمزد و مزایایی از قبیل اضافه‌کاری، بیمه، بیمه بیکاری، ازکارافتادگی و بازنشستگی هستند.
خواسته ملوانان
آنان به خبرنگار خبرگزاری فارس گفتند: چرا نباید هیچ ارگان و اداره‌ای از حقوق ما دفاع کند و چرا ما نباید سوابق خدمتی داشته باشیم تا بر اساس آن تحت پوشش قوانین حمایتی اداره کار باشیم؟ چرا نباید تحت پوشش قوانین کار دریایی باشیم ما امنیت و آینده شغلی می‌خواهیم.
ملوانان می‌گویند: در حالی‌که لنجداران از معافیت کالایی که به نام ملوان وارد می‌شود استفاده می‌کنند اما حقوق و مزایایی که به خود ما تعلق می‌گیرد زندگی ما را تامین نمی‌کند آیا اگر ما همان حقوق را به خود آن‌ها بدهیم می‌توانند امور زندگی خود را بگذرانند؟
یکی دیگر از ملوانان با اشاره به بیمه ملوانان می‌گوید: ما هیچ شغلی جز ملوانی نداریم و در ایام کرونا به دلیل نبود بیمه بیکاری زندگی برای ما و خانواده ما که اجاره‌نشین نیز هستیم خیلی سخت شده است، ما ملوانان با این همه سختی کار و خطرات احتمالی متاسفانه پس از دو ماه سفر و دوری از خانواده تنها حداکثر 10 روز بیمه برای ما پرداخت می‌شد و این ظلم بزرگی در حق آینده ما ملوانان است.


احتمال ورود مجلس به مساله کالای ملوانی
عبدالکریم جمیری در رابطه با موضوع ته لنجی می‌گوید: اگر کالای همراه ملوان امروز به یک موضوع و مساله بسیار مهم و پیچیده تبدیل و ساماندهی نشده، بخاطر این است که ما برای مردم این منطقه در هیچ حوزه‌ای دیگر و زیرساخت‌‍‌های مختلفی که می‌توانسته منبع اشتغال‌زایی باشد، سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس افزود: باتوجه به اینکه شغل بیش از ۸۰ درصد مردم این منطقه به دریا و کالای همراه ملوان وابسته است، باید تصمیمی که به معاش آنان و اقتصاد کشور آسیب نزند توسط مسوؤلان مربوطه اتخاذ شود، همه دستگاه‌های نظارتی و اجرایی بخاطر وضعیت بوجود آمده دغدغه دارند و تا زمانی که یک کار دیگر و شرایط مناسبی برای آنان فراهم نکنیم نباید معیشت آنان به مخاطره بیافتد.
وی گفت: به شدت از کار مردم و ملوانان در حوزه تجارت و ته لنجی دفاع می‌کنم و از ظرفیت تمامی نمایندگان مجلس به خصوص رییس مجلس برای حل مشکلات مردم استفاده می‌کنم.
به گزارش فارس، اتفاقات چند ماه اخیر نشان می‌دهد، لنجداران، دریانوردان و بازاریان لازم و ملزوم یکدیگرند و باید با توجه به اشتراک منافع اقتصادی، با گفت‌وگو و تعامل مسایل پیش رو را بدون تهدید، تنش و لجبازی حل و فصل کنند و همچنین مسوؤلین و نمایندگان مردم باید تمام تلاش خود را جهت احقاق حقوق این قشر زحمت‌کش کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group