شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

طرح پاکسازی کاخ هخامنشی چرخاب با مجوز رسمی از پژوهشکده باستان شناسی کشور در برازجان آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، مدیر پایگاه میراث فرهنگی کاخ‌های هخامنشی شهرستان دشتستان گفت: طرح پاکسازی کاخ هخامنشی چرخاب از اول تیر با مجوز رسمی از پژوهشکده باستان شناسی کشور به شماره ۹۹۱۰۵۳۳ در ورودی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان آغاز شده است و تا پایان همین ماه ادامه دارد.
یدالله زکاوت زاده ادامه داد: برای اجرای این عملیات ۴۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات پایگاه میراث فرهنگی کاخ‌های هخامنشی شهرستان دشتستان هزینه می‌شود.

charkhab borazjan
وی افزود: این عملیات، شامل پاکسازی آثار و محوطه‌های پیرامونی، لایروبی رسوب سیلابی نهشت یافته ( موادی که به‌ وسیلۀ آب یا باد از محلی به محل دیگر حمل و در آنجا انباشته می‌شود) در سال‌های گذشته در محدوده این اثر است که به عنوان بخشی از طرح ثبت جهانی منظر هخامنشی خلیج فارس اجرا می‌شود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی کاخ‌های هخامنشی شهرستان دشتستان بیان کرد: در این شهرستان سه کاخ هخامنشی شامل سنگ سیاه در روستای جتوط، بردک سیاه در روستای درودگاه و کاخ چرخاب در ورودی شهر برازجان واقع شده است که قدمت ۲۵۰۰ساله دارند و علاوه بر این سه کاخ، اثر تاریخی گور دختر است که منتسب به سلسله هخامنشی است، در روستای پشت پَر شهرستان دشتستان قرار دارد./ باشگاه خبرنگاران جوان

استان بوشهر

Template Design:Dima Group