پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

۱۱ قطعه سنگ تاریخی هنگام جاده‌سازی در نخلستان‌های روستای سرقنات دشتستان کشف شد.

به گزارش دیارجنوب، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی بوشهر گفت: با اطلاعات دریافتی از معتمدان محلی مشخص شد ۱۱ قطعه سنگ تاریخی در پی عملیات راه‌سازی و توسعه جاده نخلستان در روستای سرقنات شهرستان دشتستان پیدا شده که ماموران این یگان برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند.

sang tarikhi 1
سرهنگ عبدالحمید حقانی افزود: بر اساس نظر کارشناسان باستان‌شناسی پایگاه میراث فرهنگی کاخ‌های هخامنشی شهرستان دشتستان مشخص شد این سنگ‌ها مربوط به آسیابی تاریخی موسوم به «خشم کهنه» در ۵۰۰ متری روستای سرقنات بوده که این گونه کشف شده است.
او ادامه داد: این اشیا تاریخی بلافاصله برای حفاظت و نگهداری با جرثقیل بارگیری شد و به کاروانسرای مشیر برازجان (دفتر اداره میراث فرهنگی شهرستان دشتستان) انتقال یافت.

sang tarikhi 1
کشف یک کتیبه سنگی تاریخی
فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی بوشهر همچنین گفت: پس از کسب اطلاع از افراد محلی مبنی بر نگهداری چند قطعه سنگ تاریخی در منزلی در وحدتیه شهرستان دشتستان ماموران این فرماندهی برای بررسی بیشتر موضوع به محل اعزام شدند.
حقانی افزود: با حضور ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی و همکاری صاحب منزل، قطعات کشف شده برای نگهداری و حفاظت بهتر به کاروانسرای مشیر برازجان منتقل شد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی کاخ‌های هخامنشی دشتستان نیز گفت: احتمال دارد این قطعات سنگ‌ تاریخی مربوط به دوران صفوی_ زندیه باشد.

sang tarikhi 1


یدالله زکاوت زاده بیان کرد: متونی به خط نسخ حاوی مطالب مذهبی و نقوش اسلیمی زینت بخش سطوح این قطعات سنگی است که احتمال دارد با شواهد موجود، سنگ قبری تاریخی متعلق به سده یازدهم هجری است./ باشگاه خبرنگاران جوان

استان بوشهر

Template Design:Dima Group