شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

با تلاش مستمر گروه‌های مبارزه و ردیابی، اکنون اثری از ملخ‌ها در استان بوشهر نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: اگر چه امسال با هجوم بیشتر ملخ‌ها رو به رو بودیم، با تلاش پیگیر توانستیم زودتر از پارسال، ملخ‌ها را نابود کنیم.

خسرو عمرانی افزود: این آفت بیشتر در شهرستان‌های دشتی، دیر، دشتستان و تنگستان وجود داشت که این شهرستان‌ها به طور کامل از وجود ملخ پاکسازی شده است.

او ادامه داد: اکنون مبارزه فقط در منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی در مرز استان فارس و بوشهر صورت می‌گیرد و در استان خودمان دیگر ملخ نداریم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه گاه جمعیت ملخ‌ها در برخی مناطق ۱۰ تا ۲۰ برابر پارسال بود، بیان کرد: تجربه سال گذشته در کنار امکاناتی که از قبل برای مبارزه با ملخ آماده کرده بودیم و مبارزه بهنگام، باعث شد ملخ‌ها پیش از بالغ شدن از بین بروند که همین موضوع هم سطح مبارزه را کمتر کرد و هم زمان آن را کوتاه‌تر.

عمرانی عنوان کرد: پارسال مبارزه با این آفت در سطح ۱۰۴ هزار هکتار صورت گرفت، اما امسال با وجود به ۴۲ هزار و ۶۳۰ هکتار رسید. همچنین پارسال مبارزه تا اوایل تیر ادامه داشت، اما امسال در خرداد مبارزه را تمام کردیم.

MALAKH OSTAN

او گفت: امسال ملخ‌ها در مناطق سخت گذر بودند به همین علت مبارزه با آن‌ها دشوار بود و هواپیما و خودرو‌های دارای تجهیزات یو ال وی به کارمان نیامد و فقط به صورت زمینی و با استفاده از سم‌پاش‌های پشت تراکتوری، زنبه‌ای و اتومایزر پشتی با این آفت مبارزه کردیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به این نکته نیز اشاره کرد که امسال علاوه بر اینکه ملخ نتوانست به مزارع و باغ‌ها آسیب بزند به عرصه‌های طبیعی هم کمترین خسارت را وارد کردند.

عمرانی با اشاره به فعالیت ۶۰ گروه ردیابی و مبارزه با ۱۲۰ دستگاه سم‌پاش در کار پایش و مبارزه با ملخ، افزود: اکنون ۱۲ گروه مبارزه همچنان فعال هستند و مناطق مختلف را پایش می‌کنند تا در صورت بروز ملخ به سرعت با آن مبارزه شود.

او بیان کرد: برخی نقاط مهم و حساس که خطر ورود ملخ در آن‌ها وجود دارد چندین بار بازدید و دو تا سه بار سم‌پاشی شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر، خرید ۴۰ دستگاه سم‌پاش را یکی از کار‌های خوبی عنوان کرد که امسال برای مبارزه با ملخ صورت گرفت و افزود: به اندازه کافی سم ذخیره کرده‌ایم به طوری که با آن می‌توانیم صد هزار هکتار زمین دیگر را علیه این آفت سم‌پاشی کنیم.

ملخ‌های صحرایی برای دومین سال پیاپی از اسفند ۹۸ وارد استان بوشهر شدند.

این ملخ‌ها که به آن‌ها ملخ دریایی هم می‌گویند سال ۹۷، پس از حدود ۵۰ سال به این استان آمدند.

کارشناسان معتقدند این آفت ممکن است تا پنج سال در استان دیده شوند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group