جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از دستگیر شدن کسانی خبر داد که خائیز را آتش زدند.

به گزارش دیارجنوب، در سال‌های اخیر منابع طبیعی و مناطق حفاظت شده استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل مختلف در معرض نابوی قرار گرفته‌‌اند.
در 10 سال اخیر و همزمان با اولین روزهای گرم سال یعنی از اوایل خردادماه خبرهای ناگواری در استان کهگیلویه و بویراحمد در این حوزه شنیده می‌شود.
خبر آتش‌سوزی‌ها دیگر برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد عادی شده و برای آن‌ها جای تعجب نیست که هر نقطه‌ای از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش بسوزد.

atashsoozi
اما در کنار این اخبار اسف‌بار موضوعی که بیش از هر چیز موجب تاسف و تالم است به موضوع انسانی بودن دلیل آتش سوزی‌ها و البته در بسیاری از موارد به عمدی بودن آتش‌ سوزی‌ها برمی‌گردد.
چه بسیار اراضی و عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان که در سال‌های اخیر به دلیل سودجویی افراد برای تصرف زمین‌ها در آتش سوخته شد و بلوط‌های چندین صد ساله در آتش سودجویان ایستاده و زنده زنده در آتش سوختند.
در آخرین نمونه از آتش سوزی‌های اسف‌بار در اراضی حفاظت شده و منابع ملی به آتش سوزی منطقه خائیز باید اشاره کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: عاملان آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: دو دامدار ساکن در حاشیه کوه خائیز به دلیل اختلاف ملکی اقدام به آتش زدن اراضی مورد اختلاف می‌کنند که به دلیل بی احتیاطی و شدت وزش باد، آتش به مراتع و جنگل‌‌های خائیز سرایت کرده . چندین روز در آتش سوختند.
وی با اشاره به اینکه این دو دامدار متخلف شناسایی و بعد از تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند، عنوان کرد: هم اکنون دو دامدار متخلف به قید ضمانت از زندان آزد شده‌اند و بدون شک پرونده آنان با دقت توسط دستگاه قضایی بررسی می‌شود.
هاشمی با اشاره به اینکه ۴۰ هکتار از جنگل‌ها، مراتع و گونه‌های گیاهی منطقه حفاظت شده خائیز در آتش سوخت، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به حیات وحش بویژه گونه شاخص کل و بز خسارتی وارد نشده است.
وی تصریح کرد: جنگل‌ها و مراتع خائیز بعد از چندین روز آتش سوزی با تلاش نیروهای مردمی، تشکل‌های مردم نهاد، سپاه پاسداران و بسیج، هوانیروز ارتش، شرکت بهره برداری نفت و گاز، دستگاه‌های عضو ستاد بحران، جنگلبانان و محیط بانان مهار شد./فارس

استان بوشهر

Template Design:Dima Group