پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به روند افزایش شیوع ویروس کرونا در این استان برای کنترل این بیماری، مردم دورهمی‌ها و مراسم‌ مختلف جشن و عزاداری را تعطیل کنند.

به گزارش دیارجنوب، دکتر عبدالمحمد خواجه ئیان روز جمعه به رسانه‌ها اعلام کرد: با توجه به اینکه میزان شیوع ویروس کووید ۱۹ در نوار جنوبی کشور و از جمله استان بوشهر افزایش پیدا کرده‌است با فرض اینکه هر بیمار تا دو هفته ( گاهی بیشتر) می‌تواند ویروس رو منتقل کند در زمان حاضر تعداد زیادی ناقل شناخته شده و احتمال دارد تعداد زیادتری ناقل شناسایی نشده در جامعه وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: این افراد در صورت بروز تماس‌های حفاظت نشده می‌توانند بیماری را به دیگران انتقال بدهند و این موضوع به شکل یک چرخه، با افزایش موارد، گردش ویروس رو در جامعه بیشتر می‌کند.

moaven oloompezeshkii boushehr
خواجه‌ئیان اضافه کرد: بدون اینکه منکر مسئولیت‌های خود در حوزه سلامت باشم اما قطع این چرخه انتقال به نحوه عملکرد تک تک ما چه به عنوان بیمار و چه فرد سالمی که بر اثر بی‌توجهی خود را در معرض مواجهه قرار می‌دهد، دارد و بدون این مولفه، راهبردهای نظام اداری بهداشت و درمان نتیجه موثری نخواهد داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: پیشنهاد می‌شود برای اینکه این سیر رو به افزایش بروز بیماری متوقف شود حداقل برای یک هفته با جدیت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی و توصیه‌های بهداشتی رعایت شود.
وی خطاب به مردم تاکید کرد: در این شرایط باید کمتر و فقط در صورت ضرورت و کوتاه برای خرید بیرون رفت همچنین تماس‌ها را کاهش داد و صنف‌هایی که برای آنها امکان دارد برای کار خود محدودیت‌هایی اعمال کنند.
خواجه‌ئیان ادامه داد: این کار اگر به طور همگانی و همزمان در استان انجام شود به احتمال بالا می‌تواند سیر صعودی بیماری را متوقف کند و شرایط را در استان مدیریت شده نگه دارد.
وی بابیان اینکه استفاده از ماسک در محیط بیرون از منزل بویژه در محیط‌های شلوغ ضروری است گفت: عده‌ای از مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی سهل‌انگاری می‌کنند که این موضوع روزهای سختی را برای ما رقم خواهد زد.
هرچند بوشهر از جمله استان‌هایی بود که پس از ۱۴ روز از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور با تاخیر ۲ هفته‌ای نخستین مورد ابتلا به این ویروس را در خود دید و مردم این استان در ابتدا در بسیاری از زمینه‌ها داوطلبانه پیشتاز قرنطینه خانگی و اجرای محدودیت‌هایی نظیر تعطیلی بازار، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودند و این اقدامات باعث شد تا روند گسترش ویروس در این استان به آرامی پیش برود طوریکه تا آخر فروردین ماه شمار بیماران کرونا مثبت آن به ۱۰۰ نفر نمی‌رسید اما با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند و لغو محدودیت‌ها امروز شمار افراد مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در این استان به ۹۶۸ نفر رسیده‌است .
هرچند از این شمار ۴۰۲ نفر بهبود یافته‌ و مابقی در منزل تحت مراقبت قرار دارند همچنین در زمان حاضر ۲۱ نفر در بیمارستان‌های استان به علت ابتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد سه نفر در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارند.
پیش از این نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از افزایش شمار افراد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های استان اظهار نگرانی کرده بود./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group