پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر با اشاره به اینکه باید نگاه به روابط عمومی‌ها اصلاح شود گفت: تعامل رسانه‌ای خوب از شاخصه‌های اصلی یک روابط عمومی برتر و موفق است.

نادیا شبانکاره-دفتر پایگاه خبری تحلیلی دیارجنوب میزبان یکی از تلاشگران عرصه روابط عمومی بود و این بار به گفت و گویی ویژه با دکتر اسماعیل کاظمی مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر می پردازیم:
لطفا خودتان را معرفی کنید و نحوه ورود به این عرصه و کارنامه شغلیتان را بیان کنید.
در ابتدا از اقدامات ارزشمند و مؤثر شما در حوزه آگاهی بخشی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی دیارجنوب که در حیطهٔ استان و فراتر از آن خبرها رو بروز پوشش و منتشر میکند و سهم بسزایی در اطلاع رسانی دارد، تشکر می‌کنم.
اسماعیل کاظمی هستم متولد ۴۹/۲/۱۷ که تازه وارد ۵۰سالگی شده ام. سال ۱۳۶۷ در دانشگاه گیلان پذیرفته شدم، بدلیل رتبه خوبی که در کنکور داشتم موفق به کسب رتبه در تمامی رشته های انتخابی شدم. در خصوص نحوه ورودم به وزارت کشور، وقتی دانشجوی دانشگاه گیلان بودم که در سال اول تحصیل، نامه به‌صورت محرمانه از وزارت کشور به دستم رسید که بدلیل ارتباط نداشتن با وزارت کشور از موضوع آن اطلاعی نداشتم.
پس از باز کردن نامه متوجه شدم که از طرف وزارت کشور برای بورسیه تحصیلی از من دعوت شده و در این زمینه شخص خاصی معرفم نبود ولی احتمال میدادم بدلیل کسب رتبه بالا در کنکور و اینکه در زمان تحصیل همیشه از شاگردان ممتاز استان در زمینه های درسی بودم، اطلاعاتی از این افراد برتر تهیه‌کرده که اسم من در این لیست وجود داشت و بر این اساس برای من دعوتنامه ارسال شده بود.

kazemi daftar 1
باوجود اینکه به شغل معلمی علاقه زیادی داشتم تقدیرم در حوزه وزارت کشور رقم خورد و پس از پذیرش، ماهیانه مستمری خوبی پرداخت می شد که برای من از لحاظ توان مالی ضعیفی که داشتم کمک  قابل توجهی بود.
تحصیلات دوره لیسانس را در سال 1371 با معدل - به پایان بردم و به بوشهر بازگشتم و یک سال را به خدمت مقدس سربازی پرداختم و پس ازآن به‌صورت رسمی در سال 1373 در استانداری مشغول بکار شدم.
از همان ابتدا به عنوان کارشناس در روابط عمومی استانداری مشغول به کار شدم. از سال۸۲ تا سال ۸۵ به عنوان رییس اداره روابط عمومی خدمت کردم و با پیگری زیاد اداره را به اداره کل ارتقا دادیم. با تغییر دولت یمن ۳ سال به کار کارشناسی پرداختم و به عنوان کارشناس نمونه از سوی وزیر کشور لوح تقدیر دریافت کردم و بدلیل فعال بودن و انجام کار های زیاد مرا بعنوان معاون فرماندار به تنگستان فرستادند که به لطف پروردگار توانستم کارنامه بسیار موفقی را در آن شهرستان به یادگار بگذارم.

هنوز هم یادآوری این اقدامات، باعث رضایت خاطرم می شود و از رضایتی که مردم قدرشناس تنگستان دارند، خوشحال می شوم.

سرپرستی فرمانداری شهرستان‌های تنگستان، بوشهر و فرمانداری دیلم و مدیرکلی اداری و مالی استانداری از فرصت های بوده که خداوند برای خدمت مردم به من عطا کرد و من همواره شکرگذار نعمت های الهی هستم.

در سال 94 با نظر لطف دکتر سالاری استاندار وقت، یکبار دیگر به روابط عمومی استانداری برگشتم و تا کنون بیش از ۲۰ سال سابقه کار در روابط عمومی استانداری بوشهر دارم.
در سال ۷۳ با توجه به کمبود نیرو در روابط عمومی استانداری که آن زمان فقط دونیرو داشت وارد شدم.
روابط عمومی در آن زمان فقط یک اداره بود و مانند حال اداره کل نبود و من هم به‌عنوان کارشناس در ابتدا مشغول بکار شدم. برای انجام کارها شبانه روز تلاش کردم و کارم محدود به ساعت اداری نبود، در ساعات غیر اداری نیز مشغول فعالیت بودم تا جبران کمبود نیرو شود.
آن زمان مانند الان سایت‌های خبری وجود نداشتند، فقط روز نامه های کشوری مشترک بودیم و بعدها چند هفته نامه مجوز گرفتند و ارتباط و تعامل خوبی با مطبوعات و هفته‌نامه‌ها داشتیم.

kazemi daftar 1


روابط عمومی را تعریف کنید؟
روابط عمومی تعاریف متفاوتی دارد و شاید خیلی از این تعاریف هم سلیقه ای باشد، که این امر سبب سردرگمی برخی از همکاران این حوزه می شود. برخی روابط عمومی را علم، برخی هنر،برخی صنعت و برخی نیز ترکیبی از چند مفهوم این چنینی می دانند.

آنچه مهم است این است که روابط عمومی اجتماعی ترین واحد سازمانی و وسیله ارتباط دو سویه جامعه هدف با سازمان است. واحدی که مطلع ترین، با دانش ترین وفعال ترین مجموعه سازمان برای برقراری یک ارتباط منطقی و موثر است.

روابط عمومی خواسته های مخاطبین سازمانش را به خوبی دریافت و به درون سازمان منعکس می کند و پاسخ سازمان را طبق آن خواسته به جامعه هدف بر می گرداند و پس از آن بازخورد ها را دریافت می کند. شناسایی جامعه هدف و دریافت دقیق و به موقع توقعات و انتظارات جامعه بسیار مهم است و ابزارهای خاصی می طلبند که امروزه با تعدد رسانه ها کمتر خواسته ای پوشیده و مغفول می ماند.
امروزه پایگاه های خبری که پایگاه خبری خوشنام دیارجنوب  از آن جمله است، در انعکاس خواسته های عمومی در بخش های مختلف بسیار تأثیر گذارند. که میطلبد به نوبه خود سپاسگزاری و تشکر نمایم.
در هفته روابط عمومی قرار داریم مختصری از برنامه‌های هفته روابط عمومی را بیان بفرمایید.
هفته روابط عمومی فرصت خوبی است تا ضمن آسیب شناسی روابط عمومی در استان و کشور، برنامه هایی را برای معرفی آن و ارتقای جایگاه روابط عمومی در سازمان دنبال کنیم. در دو الی سه سال‌ گذشته، با عنایت خاص استاندار محترم جناب آقای گراوند و معاون محترم سیاسی امنیتی ایشان به عنوان رییس شورای هماهنگی روابط عمومی های استان، سالانه برنامه‌های خوبی در هفته روابط عمومی اجرا شده که از جمله مکاتبه و تاکید به ادارات برای توجه و تقویت روابط عمومی، تشکیل منظم جلسات شورای هماهنگی، تشکیل مجمع و تعیین اعضای هیأت رییسه شورای هماهنگی، ارتباط و همکاری مستمر روابط عمومی ها بویژه روابط عمومی فرمانداری ها که معمولا با یک نفر حجم زیادی از وظایف را برعهده دارند، پیگیری برای بهبود وضعیت نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات روابط عمومی ها را می توان نام برد.
در سالجاری متأسفانه متآثر از بیماری کرونا برنامه‌ها باکمی تفاوت برگزار خواهد شد و تلاشمان در جهت ارتقاء جایگاه روابط عمومی است.
با وجود اینکه جایگاه روابط عمومی در دستگاه‌های اجرایی متآثر از سلیقهٔ مدیران و بدون در نظر گرفتن سازوکارهای مناسب، شرایط متفاوتی دارد ولی در صدد هستیم تا با اصلاح نگاه به روابط عمومی شرایط بهتری ایجاد شود.

kazemi daftar 1

روابط عمومی در دستگاه‌هایی که مدیران آن‌ها ارتباط بهتری با مدیر روابط عمومی برقرار می‌کنند در انعکاس اقدامات و برنامه‌هایشان به جامعه موفق ترند.
وقتی روابط عمومی نیروی موردنیاز خود را نداشته باشد نمی‌تواند سایت‌ها و فضای رسانه‌ای را کامل رصد کند و لذا از اتفاقات و مشکلات جامعه عقب می‌افتد.

تشکیل و فعال‌سازی شورای هماهنگی روابط عمومی های استان ازجمله کارهایی بود که در این یکی دو سال انجام گرفت و شورایی که کار آن ایجاد هماهنگی و همنوایی بین روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تعامل و رابطه خوب روابط عمومی‌ها و اثر گذاری بهتر در جامعه و کمک به پیشبرد برنامه ها و تحقق اهداف توسعه دستگاه می باشد .
این شورا به ریاست معاون سیاسی استاندار و دبیری جلسه بر عهده مدیرکل روابط عمومی استانداری است.

از نتایج بدست آمده ، اصلاح نگاه‌ها به روابط عمومی نسبت به قبل است هر چند هنوز هم تا مطلوب فاصله داریم.
مدیران دستگاه‌های اجرایی حتی در شهرستان‌ها به این موضوع پی برده‌اند که دیگر روابط عمومی جای نیروی مازاد اداره که صرفاً چارت را تکمیل کند، نیست؛ بلکه مدیران به دنبال افراد رسانه‌ای قوی و توانمند برای کار روابط عمومی و اطلاع‌رسانی هستند.

با توجه به نظر شخصی ازاکثر روابط عمومی‌های استان راضی هستم، هرچند میدانم با کمبود امکانات و نیروی انسانی روبرو هستند.
با توجه به اینکه نیروی روابط عمومی در استانداری کم است پیگیری جذب نیروی امریه از وزارت کشور برای روابط عمومی استانداری هستم.
جذب نیروهای جوان و باانگیزه که تسلط کافی به فناوری های روز ارتباطی داشته باشند و درواقع با کارآمد و به روز باشند و در کنار این موضوع به دنبال آموزش نیروهای موجود، هم هستیم که در این راستا اواخر سال گذشته، تفاهمنامه ای را با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان منعقد کردیم که آموزش‌های مورد نیاز و اساسی مرتبط با فنّاوری روز به نیروهای موجود در روابط عمومی ها داده شود که متأسفانه با شیوع بیماری منحوس کرونا برگزاری این کلاس‌ها فعلاً لغو شد.

بعضی از مدیران هنوز مفهوم کاملی از روابط عمومی را نمی‌دانند اگر نوع نگاه برای مدیران درست تعریف شود یقیناً وظایف و انتظارات هم متناسب شکل می‌گیرد و مطمئنا انتظارات سلیقه‌ای نخواهد بود.

kazemi daftar 1

به‌جز کار روابط عمومی به حرفه و هنر دیگری مشغول هستید؟
خوشبختانه خداوند استعداد و توانمندی‌های زیادی به من عطا کرده و من باید شکر گذار باشم. موفقیت در تحصیل علم و هنر نتیجه لطف پروردگار به من است.

اینجانب در کنار کار پر حجم در حوزه روابط عمومی، در حوزه‌های مختلف ازجمله خوشنویسی هم فعالیت دارم .
آشنایی دیرینه با اساتید و اهل ادب این دیار برایم افتخار بزرگیست. همانند آشنایی با استاد شاه حسینی، جهاندیده، امیری و هاشمی در حوزه خوشنویسی در برازجان که برایم بسیار عزیز و ارزشمند هستند.
در کل استان درزمینهٔ هنرهای مختلف از جمله خوشنویسی پیشرفت خوبی داشته است به‌عنوان‌ مثال در شهر کوچکی مثل بنک شهرستان کنگان چندین خوشنویس ممتاز و فوق ممتاز داریم. شهر برازجان که مهد فرهنگ و ادب و هنر است و من علاقه زیادی به آن دارم، خوشنویسان معروف و سطح بالایی از جمله برادران شاه حسینی، جهانبخش،امیری، هاشمی و ... داریم.
ازچه زمانی به خطاطی علاقه‌مند شدید؟
از کودکی به خطاطی علاقه داشتم ولی در زمان جبهه در سال ۶۷ یکی از دوستان همرزم بنام آقای حیاتی که از بچه‌های شهر سعدآباد بود, برایم دستخطی نوشت که برایم بسیار جالب بود و همچنین در زمان دانشگاه دوست هم‌اتاقیم خوشنویس بود و باعث شد من به این هنر جذب شوم.
درزمینهٔ شعر هم، اشعار زیادی دارم که به دلیل مسائل کاری و گرفتاری‌های شخصی به چاپ نرسیده است.
در سال 70 تا 75 کلاس های خوشنویسی در شهر بوشهر داشتم و برخی از هنرجوهایم شاید اکنون برای خود به مرحله استادی رسیده باشند.
از زمان حضور در جبهه بگویید؟
سه مرحله در دوره دبیرستان به جبهه اعزام شدم و یکسال نتوانستم در امتحانات خرداد شرکت کنم و به اجبار تمام درسها را شهریور امتحان دادم که با معدل ۱۹/۶۰ در سطح شهرستان بوشهر اول شدم و آقای داوری زاده مدیر کل محترم وقت آموزش و پرورش(خداوند ایشان را رحمت کند) یک دستگاه موتور سیکلت به من جایزه داد.
در آخرین مرحله ای که به جبهه رفتم مصادف شد با آخرین هجوم عراقی ها در منطقه جنوب که تعداد زیادی از دوستان همرزمم شهید شدند.
در دوران دبیرستان در زمان جنگ معلم عربی‌مان آقای حسن خوشبخت از بچه‌های بوشهر که فردی بسیار مؤمن و پاک بود وقتی به جبهه رفت در عملیات کربلای 4 حضور داشت و دیگر هیچ‌وقت برنگشت.

kazemi daftar 1

اگر امکان انتخاب شغل دیگری داشتید چه شغلی را انتخاب می‌کردید؟
معلمی را انتخاب می‌کردم. باوجود اینکه معلمی شغلی بسیار سخت و طاقت فرسا است و به حوصله و بردباری نیاز دارد ولی من علاقه زیادی تدریس داشتم و دریغ می خوردماز اینکه   همه معلوماتی که فراگرفته بودم بلااستفاده بماند.
البته سابقه چهار ترم تدریس در دانشگاه پیام نور بوشهر را دارم که برایم مایه خوشحالی و افتخار است.
بهترین راهکار برای جهش تولید را در چه میدانید؟
استان بوشهر با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد، جزء استان‌های بی‌نظیر در خصوص ظرفیت و سرمایه‌گذاری است و به همین لحاظ از پتانسیل‌های خوبی برخورداراست. درهمه جای استان زمینه های مناسب و مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد.
جهش تولید جز با کار جهادی وهمت عالی در حوزه اقتصادی میسر نخواهد شد.
امسال با توجه به نام‌گذاری سال بنام جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب و با تأکید و حمایت دولت و عزم مردم استان و برنامه‌ای که مدیران استان در بخش‌های مختلف دارند می‌توانند باعث جهش تولید شود. هرچند با توجه به تحریم‌های موجود راهی جز خوداتکایی و رفتن به سمت رونق و جهش تولید و رفع نیازهایمان نداریم ،باید هم دولت به مردم و هم مردم به دولت کمک کنند تا مشکلات کشور کم شود.
باید همت و تلاش مضاعفی برای تحقق جهش تولید داشته باشیم که با تدوین سند توسعه در شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف و با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بی‌شک می‌توان به این مهم دست‌یافت.

ملاک استانداری برای انتخاب روابط عمومی برتر چیست؟
یکی از زیرمجموعه‌های شورای روابط عمومی استان، کمیته ارزیابی است که شاخصه‌هایی را برای یک روابط عمومی برتر تعیین کرده است که می‌توان ارتباط با جامعه هدف، کیفیت و تعداد اخبار تولیدی، تولید کلیپ‌، تولیدمحتوا و انعکاس در رسانه‌ها را از جمله این شاخص‌ها برشمرد.

kazemi daftar 1
تعامل رسانه‌ای خوب از شاخصه‌های اصلی یک روابط عمومی برتر و موفق است
در کنار این شاخصه‌ها تبلیغات محیطی موثر، انتشارات اثرگذار و دیگر موارد درون‌سازمانی هم ازجمله ملاک‌های یک روابط عمومی فعال و برتر محسوب می‌شود.
امروزه بیشترین عرصهٔ مربوط به روابط عمومی‌ها، ابتکارشان در فضای مجازی است و در واقع روابط عمومی که تعامل رسانه‌ای خوبی ایجاد کند، موفق است.

بهترین دستاورد جلسات شورای روابط عمومی استان را چه میدانید؟
بزرگترین دستاورد این شورا هماهنگی و همنوایی بین روابط عمومی‌هاست که در عرصه‌های مختلف بویژه در مقابله با بحران‌ها به هم کمک می کنند. به عنوان مثال در سال‌های گذشته در بحث کمبود آب و برق هماهنگی‌هایی انجام شد و توانستیم فصل سخت بی‌آبی را در بعضی از شهرستان‌ها سپری کنیم.
امروزه مدیران سعی می‌کنند از روابط عمومی‌های رسانه‌ای استفاده کنند که کارشان برای انعکاس و تعامل بهتر پیش برود.
یکی از اقدامات ابتکاری  عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر، لحاظ نمره ارتباط رسانه ای مدیران در بحث ارزیابی مدیران و دستگاه‌های برتر در جشنواره شهید رجایی بوده است. که سال گذشته در برای اولین بار در کشور در ارزیابی دستگاه ها لحاظ شد.

کار روابط عمومی بسیار شیرین است هرچند سختی‌های خاص خود را دارد، البته چند سالی است که نگاه به روابط عمومی‌ها به سمت خبری رفته یعنی انتظار از روابط عمومی فقط کار خبرگزاری است در صورتی که وظیفه روابط عمومی فراتر از این است زیرا روابط عمومی هماهنگ‌ کننده ، پیوند دهنده و حلقه واسط جامعه و سازمان است.

یکی از عناصری که در خبر باید مورد توجه قرار داده شود باورپذیری خبراست که باعث می‌شود خبر مورد قبول مردم قرار بگیرد.
در پایان از پایگاه خبری تحلیلی دیارجنوب که این فرصت را فراهم کرد تشکر می‌نمایم. کار شما کمک به جامعه و جهش تولید است، شما و همه رسانه ها یاور روابط عمومی‌ها هستید. وسع ما این است که با رسانه ها تعامل بیشتری داشته باشیم و از این ظرفیت بی نظیر نهایت بهره را ببریم.
از روابط عمومی‌ها می‌خواهم با هم و با رسانه ها تعامل کنند. همگرایی روابط عمومی ها و رسانه ها در موضوع مدیریت بحران کرونا ،جلوه زیبا و نمونه موفقی از یک کارکرد و تعامل سازنده است.
مجموعه روابط عمومی استانداری همواره سعی بر انعکاس به‌موقع و بروز خبرها از طریق پرتال استانداری دارد که جا دارد از همین‌جا از مجموعه همکارانم در روابط عمومی استانداری و همه کسانی که ما را در انجام این مأموریت خطیر یاری می کنند ،سپاسگزاری و تشکر کنم . در پایان از پایگاه خبری دیار جنوب و همه رسانه ها و روابط عمومی ها و مخصوصا مدیریت عالی استان و معاونین ایشان تشکر تقدیر دارم و برای همه سلامتی و توفیق طلب می کنم.

« تصاویر حضور مدیرکل روابط عمومی استانداری بوشهر در دفتر پایگاه خبری تحلیلی دیارجنوب »

kazemi daftar 1kazemi daftar 1

kazemi daftar 1

kazemi daftar 1kazemi daftar 1kazemi daftar 1kazemi daftar 1kazemi daftar 1kazemi daftar 1kazemi daftar 1

kazemi daftar 1

kazemi daftar 1

عکاس: امیرحسین معماری

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group