جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

یکی از شهدایی که شاید تاکنون گمنام بوده است، شهید رمضان عالی زاد متولد استان بوشهر است که داستان زندگی‌اش با رمضان عجین شده است. از تولد در ماه رمضان تا شهادت در عملیات رمضان!

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس از بوشهر، دوران دفاع مقدس پر از حکایت‌ها و حماسه‌های جالب شهدا و ایثارگرانی است که برای نسل جوان کمتر یا دست‌نیافتنی روایت‌شده است و به همین خاطر نوجوانان و بعضاً جوانان ما قهرمان‌های دنیای خود را در شخصیت‌های هالیوودی و کارتونی غرب جستجو می‌کنند.

یکی از شهدایی که شاید تاکنون گمنام بوده است، شهید رمضان عالی زاد متولد استان بوشهر است که داستان زندگی‌اش با رمضان عجین شده است. از تولد در ماه رمضان تا شهادت در عملیات رمضان!

شهید عالی زاد در ماه رمضان 1340 به دنیا آمد و به همین خاطر نامش را رمضان گذاشتند. وی که متولد سال 41 در روستای چاه کوتاه شهرستان بوشهر است در دوران دبیرستان به دلیل فقر مالی و نابینایی پدر ترک تحصیل کرد و مجبور شد که برای تأمین هزینه‌های خانواده به کارگری مشغول شود.

در سال 1359 عازم خدمت سربازی شد اما زمانی نگذشت که با دستور پزشک از ادامه خدمت معاف شد و نزد خانواده بازگشت. علاقه فراوان او به اسلام و انقلاب باعث شد که نتواند ماندن در کنار خانواده را طاقت بیاورد و با شدیدتر شدن حملات صدام به کشور از کار دست کشید و در ماه رمضان 1360 عازم مناطق عملیاتی جنوب کشور شد.

حسین سلامی هم‌رزم شهید چنین می‌گوید: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به‌طور مرتب در تظاهرات و راهپیمایی‌های ضد رژیم شاه شرکت و عکس امام (ره) را در بین مردم توزیع می‌کرد. با شروع جنگ تحمیلی باوجوداینکه در جهاد سازندگی مشغول کار بود، آن را رها کرد و با پافشاری و اصرار فراوان در سال 1360 به جبهه اعزام شد. وی به عضویت گردان امام سجاد (ع) درآمد و یکی از هم‌رزمان من شد.

shahid ramezani 1

عباس خشتی دیگر هم‌رزم شهید از خاطراتش با رمضان این‌طور می‌گوید: رمضان دوران کودکی‌اش را در فقر و نداری سپری کرد؛ ولی پس‌ازآن که به سن نوجوانی رسید و کمک‌خرج خانواده‌اش شد، وضع مالی‌اش نسبتاً بهبود یافت. اوایل عید سال بود و ما باهم به تپه‌های «ماهور» رفته بودیم. رمضان برای من از گذشته‌های تلخ و روزهایی که در فقر مالی به سر می‌بردند، سخن می‌گفت و من به درد دلش گوش می‌کردم.

او می‌گفت: «گمان کنم خانواده‌ام دیگر بتوانند در نبود من گلیمشان را از آب بیرون بکشند؛ چون الآن که جنگ است، وطنم بیشتر از خانواده‌ام به من نیاز دارد.» ما آن روز باهم قرار گذاشتیم که در اولین فرصتِ به‌دست‌آمده به‌سوی جبهه‌های جنگ بشتابیم.

shahid ramezani 1

باوجوداینکه خیلی دوست داشت به جبهه برود، نسبت به خانواده‌اش نیز بسیار متعهد بود و زمانی با دکه‌داری و زمانی دیگر با کارگری خرج خانواده‌اش را تأمین می‌کرد.

سرانجام رمضان عالی زاد در ماه رمضان 1361 و در عملیات رمضان به شهادت رسید تا به شهید رمضان لقب بگیرد.

shahid ramezani 1

رمضان همیشه نامه‌هایی که به خانواده می‌نوشت بعد از آرزوی سلامت و تندرستی جمله معروف امام خمینی (ره) را می‌نوشت و تأکید می‌کرد پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد.

شهید عالی زاد نامش رمضان بود، در ماه رمضان به دنیا آمد، ماه رمضان به جبهه رفت و در عملیات رمضان که در ماه رمضان انجام شد، به شهادت رسید.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group