جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: کانون جدید عامل شیوع ویروس کرونا در این استان مربوط به خانواده‌هایی است که در یک جشن عروسی شرکت کرده اند و یک مورد دیگر نیز مربوط به یک شرکت پیمانکاری است .

به گزارش دیارجنوب دکتر سعید کشمیری افزود: اعضای خانواده های یادشده و افراد شاغل در شرکت پیمانکاری یادشده که آزمایش آنها مثبت بوده است تحت درمان و ایزوله شده اند.

وی با بیان اینکه با فعالیت ۲۰ مرکز سرپایی غربالگری کرونا بیماریابی در استان بوشهر تقویت و افزاش یافته است یادآورشد: فعالیت مراکز سرپایی غربالگری کرونا باعث شده بیمارانی که به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند شناسایی شوند.

این مقام مسوول با اشاره به روند افزایشی شناسایی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در ۲ روز گذشته در استان بوشهر اضافه کرد: شمار زیاد این بیماران هرچند ممکن است موجب ایجاد اضطراب کند اما جنبه مثبت از طریق غربالگری کرونا افراد بی علامت و کسانی که ممکن است در خطر باشند شناسایی و آزمایش از آنها گرفته می‌شود.

dr.keshmiri

کشمیری ادامه داد: افزون براین آزمایش دیگری نیز روی ایمنوگلوبین افراد در بیمارستان‌های استان در حال انجام است به این صورت که از افراد خون‌گیری انجام و با تست آنتی بادی متوجه می‌شویم این افراد قبلا مواجه شده‌اند و از آنها دعوت می‌شود که آزمایش پی سی آر دهند.

وی گفت: با کمک این آزمایش چند نفر از افرادی را که آنتی بادی آنها مختل بود دعوت به انجام آزمایش پی سی آر کردیم که تست آنها مثبت شد و در بوشهر به این صورت افراد بدون علامت بیماریابی و شناسایی می شوند.

کشمیری اضافه کرد: این آزمایش در سایر شهرستان‌ها و برخی مراکزی که نیاز به آزمایش بیششتری دارند ولی امکانش نیست از طریق خون پی گیری می‌شود.

وی با تاکید براینکه قبل از گسترش بیماری باید افراد را شناسایی و ایزوله کرد افزود:ضدعفونی کردن، رعایت فاصله مناسب، درخانه ماندن، شرکت نکردن در جشن تولد، عروسی، مراسم ختم و هر مراسمی که باعث افزایش جمعیت می شود می‌تواند باعث توقف زنجیره انتقال ویروس خواهد شد.

کشمیری اضافه کرد: براساس مصوبه ستاد استانی کرونا دستگاه قضایی در موارد خطرناک که فردی بیمار و برای ایزوله شدن تمکین نمی‌کند یا فردی مشکوک به بیماری است و حاضر نیست به بیمارستان مراجعه و آزمایش دهد این آمادگی را دارد با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همکاری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با این حال فرهنگ عمومی مردم این استان به اندازه کافی قوی است و امید می‌رود نیازی به قوه قهریه نباشد.

وی شایعه آلوده شدن بازار صفا و میوه فروشی‌ها در شهر بوشهر به ویروس کرونا را رد کرد .

کشمیری اضافه کرد: این خبرکه شخصی ماهی فروش که خود بیمار بوده و 72 نفر را با خود آلوده کرده است و تا اطلاع ثانوی به بازار مراجعه نکنید دروغ است.

وی در خصوص مطالبات کادر بهداشت و درمان اضافه کرد: کارکنان بهداشت و درمان قشر مظلومی هستند که با وجود همه کمبودها همچنان در حال خدمت به بیماران هستند و با کیفیت‌ترین کارهایی که می توانستند انجام بدهند را انجام داده و می‌دهند.

کشمیری افزود: حقوق پرستاران و کادر بهداشت و درمان به موقع پرداخت می‌شود اما قسمتی ازمطالبات آنان به صورت کارانه است که در همه سال‌ها همواره با تاخیر حدود یکسال یا کمتر پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: بیمارستان شهدای خلیج فارس باتوجه به اینکه دراین مدت بیمارغیرکرونایی نداشته بیش از ۹۰ درصد کاهش درآمد داشته است و این امر به اقتصاد بیمارستان‌ها ضربه وارد کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: امید می‌رود وزارت بهداشت بتواند این ضرر و زیان استان را جبران کند تا امکان پرداخت مطالبات همکاران بهداشت و درمان فراهم شود.

وی در خصوص نمونه گیری در یکی از روستاهای شهرستان بوشهر گفت: با شناسایی کانون بیماری کارشناسان آزمایشگاه به آن روستا اعزام و نمونه گیری‌ها که بالای ۱۰۰ نمونه بود در همان روستا انجام شد./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group