شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

وحید سه کناری یادداشتی با موضوع «کرونا-تهدید و فرصت ها» نوشت.

به گزارش دیارجنوب در این یادداشت آمده است:
شاید شما هم مثل من وقتی برای اولین بار در بخش هایی سریع از خبرهای کوتاه تلویزیون نام بیماری جدید کرونا و شیوع آن در شهری از چین و از شرق دور رو شنیدین خیلی بی‌تفاوت در حال انجام کاری در منزل بودین، هیچ وقت فکر نمیکردین این ویروس میکروسکپی حالا اینجا و پشت درب های منزل مان باشد بسرعت هر چه تمام تر فراگیر شود و جهانی را درنوردد.

البته هدف من از نوشتن این مطلب پرداختن به جزییات بیشتری این ویروس مرموز نیست که به اندازه کافی، پزشکان، کارشناسان و دانشمندان و رسانه های مختلف خبری از زوایای مختلف اون صحبت کردن و هر کدوم از ما الان اطلاعات نسبتآ خوبی از این بیماری و زوایای پیدا و پنهان آن داریم.

yaddashte sekonari korona

از تهدیدهای ویروس کرونا که نشانه گرفتن بزرگترین نعمت خدا برای انسان یعنی سلامتی و البته ضرر های مالی و اقتصادی آن برای بشر بود می گذریم و به سراغ برخی پیام ها و فرصت های این پدیده می رویم و یادآور می‌شویم ما وارد عرصه جدیدتری از رفتار طبیعت یا جهان با خود هستیم. رفتاری که دیگر جایی برای فرصت سوزی به ما نمی‌دهد.

کرونا در کنار تمام تهدیدهایی که داشت بما یادآور شد به بهداشت فردی و عمومی توجه بیشتری داشته باشیم لازم است برخی فرهنگ های اشتباه گذشته که سلامتی فردی و اجتماعی مارا به خطر می اندازد را تکرار نکنیم.

کرونا به ما آموخت برای دستیابی به یک فرصت عادلانه و بجهت جلوگیری از اتلاف وقت ،انرژی و زمان می توانیم از ظرفیت های خدمات الکترونیک استفاده نمود ظرفیت های که موجب کاهش شدید آلودگی و شلوغی های کاذب شهرها شود و می تواند به حفظ و سلامتی بیشتر محیط زیست بیانجامد و اجازه دهد زمین نفس تازه ای بکشد.
کرونا به برخی سیاست مداران و دولت های خصوصآ قدرت های نظامی جهان یادآور شد می توانند به جای رقابت برای افزایش روزافزون تسلیحات کشتار جمعی و هزینه های میلیارد دلاری، آن را صرف آموزش و بهبود سلامتی انسان ها، حفظ محیط زیست و اقدامات صلح طلبانه کنند.

کرونا به ما گفت می توانیم از ظرفیت های دولت تمام الکترونیک استفاده کنیم با تقویت زیرساخت های الکترونیکی کشور وارد عرصه جدیدی از خدمت رسانی سریع و بدون وقفه و البته بدون مراجعه افراد و با حذف بروکراسی های اداری شویم.

شاید دیدن همین تصاویر چند روز پیش صف های طولانی برای ثبت نام یک سیم کارت آن هم در شرایطی که لازم است فاصله اجتمایی حفظ شود نکته کاملا جدی است که نباید به ساده کی از آن گذشت و از همین الان از افرادی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها استفاده کنیم که این اصل مهم یعنی حفظ و ارائه خدمات از صفر تا صد و بصورت غیر حضوری و کاملا الکترونیک باور کامل تری داشته باشند.

برنامه ریزی که می تواند هزاران میلیارد میلیارد ریال هزینه های کشور را کاهش دهد و بارهای زیادی از دوش دولت بردارد.

تهدیدات کرونایی که ما می توانیم از زاویه دیگر آن را ببینیم و آنها به فرصت تبدیل کنیم ،از مصرف انرژی کشور خصوصا بنزین بکاهد، مشارکت مردم در سرمایه گذاری های الکترونیکی مانند بورس را بشدت افزایش دهد. فرصت آموزش را برای همه فرزندان ایران بصورت یکسان و عادلانه ایجاد کند و همه ما را به فکر رسیدن به یک هدف مشترک و رسیدن به آن در یک جهان مشترک بیاندازد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group