جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: برای ضدعفونی و گندزدایی میوه‌ها و سبزی‌ها از آب و چند قطره مایع ظرفشویی استفاده کنید.

به گزارش دیارجنوب، نگار چاهی بخش روز پنجشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: دوران پاندمی و همه گیری ویروس کرونا در جهان پرسش‌های زیادی در خصوص نحوه سالم‌سازی میوه‌ها و سبزی‌ها در بین مردم به وجود آورده است.
وی بیان کرد: باتوجه به اینکه برای آبیاری و کاشت میوه‌ها، سبزی‌ها، جوانه غلات و محصولات سالادی ممکن است از آب‌های آلوده، کودهای انسانی و حیوانی استفاده شود و نیز امکان آلودگی محصولات در مراحل برداشت، انتقال و عرضه آن‌ها از سوی افراد آلوده به انواع میکروب‌ها از جمله ویروس کرونا وجود دارد توصیه می‌شود شست‌ وشوی میوه‌ها و سبزی‌ها بر اساس آخرین دستورالعمل بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده انجام شود.
کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باید میوه‌ها، صیفی‌جات، محصولات سالادی و سبزی‌ها پاک شده را با آب سالم شست و شو داده تا مواد زائد و گل و لای آن‌ها برطرف شود سپس برای انگل زدایی در یک ظرف دارای گنجایش ۵ لیتر، آب ریخته و به ازای هر لیتر آب، ۳ الی ۵ قطره مایع ظرفشویی معمولی به آن اضافه و مخلوط کرده تا آب کف به وجود آید.
چاهی بخش ادامه داد: سپس سبزیجات را درون کف‌آب حاصل قرار داده و لازم است سبزی‌ها و میوه‌ها به مدت پنج دقیقه در آن بمانند در ادامه سبزی‌ها و میوه‌ها را از کف‌آب خارج کرده و با آب سالم دوباره شست و شو داده تا تخم انگل‌ها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آن‌ها جدا شود.
وی اظهار کرد: برای گندزدایی و از بین بردن میکروب‌ها از جمله ویروس کووید ۱۹ می‌توانید از مواد گندزدایی موجود در داروخانه‌ها یا سوپر مارکت‌ها و طبق روش مصرف درج شده بر روی برچسب آن‌ها استفاده کرده و یا یک گرم (معادل نصف قاشق چایخوری) از پودر پرکلرین ۷۰ درصد ( کلر ) را در ظرف حاوی پنج لیتر آب بریزید و به طور کامل حل کنید و یا ۲ قاشق مرباخوری ( و نه بیشتر ) مایع آب ژاول ( سفید کننده ) پنج درصد را در پنج لیتر آب حل کنید و اجازه دهید مواد انگل زدایی شده در مرحله قبل، در این محلول به مدت پنج دقیقه بماند.
چاهی بخش تاکید کرد: در مرحله آخر مواد گندزدایی شده را دوباره با آب سالم بشویید تا باقیمانده محلول‌های گندزدا از آن جدا شده و سپس مصرف کنید./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group