شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

کارشناس کنترل دیابت مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: افرادی که دچار بیماری دیابت هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می گیرند. 

به گزارش دیارجنوب، مهرانه اعتمادی پور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در قزوین اظهار کرد: افرادی که با بیماری دیابت زندگی می‌کنند، همانند همه افراد جامعه، مراقبت‌های پیشگیرانه در خصوص ویروس کرونا را باید مد نظر داشته باشند؛ زیرا هنوز هیچ روش اختصاصی وجود ندارد که با تقویت سیستم ایمنی، بتوان از ابتلای افراد، به‌ خصوص مبتلایان به دیابت، به ویروس کرونای جدید پیشگیری کرد.
کارشناس کنترل دیابت مرکز بهداشت شهید بلندیان با اشاره به این که البته، آرامش و کنترل استرس، خواب کافی و تغذیه مناسب، می‌تواند منجر به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن شود؛ افزود: برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند.
اعتمادی پور تأکید کرد: مصرف خودسرانه و بی‌رویه مکمل‌های حاوی این ریزمُغذّی‌ها ممکن است باعث بروز اختلالاتی در عملکرد بدن شود، پس توصیه می‌شود در صورتی که فردی دچار کمبود مواد مُغذّی نیست، آنها را از طریق منابع غذایی تامین کند و از مصرف مکمل‌ها بدون مشورت پزشک خودداری کند.
بنا به گفته این کارشناس، افراد دیابتی علاوه بر این ها، لازم است با دقت بیشتری نسبت به کنترل قند خون خود اقدام کنند و از تغییر در داروهای مصرفی خود، بدون هماهنگی با پزشک، بطور جدی خودداری کنند.
وی به افراد دارای قند خون بالا توصیه کرد: با دقت بیشتری قند خون خود را کنترل کنند و اگر دچار علائم آنفولانزا، مانند: تب، سرفه یا تنگی نفس هستند، از پزشک خود، و یا کادر پزشکی کمک بگیرند، و چنانچه سرفه آنان، همراه با خلط است، می تواند نشان دهنده عفونت دستگاه تنفسی باشد که این عفونت می تواند منجر به افزایش قند خون فرد و افزایش نیاز بدن به مایعات شود، پس بنابر این، چنین افرادی باید سعی کنند همواره مقدار کافی آب بنوشند.
کارشناس کنترل دیابت مرکز بهداشت شهید بلندیان بیان کرد: اگر افرادی که بیش از ۶۰ سال سن دارند و یا دچار بیماری های زمینه ای، مثل: مشکلات قلبی، ریوی یا دیابت هستند، بهتر است از حضور در اماکن عمومی یا انجام رفت و آمدهای غیرضروری بپرهیزند، در خانه بمانند و سعی کنند تا در اتاقی جداگانه بخوابند و از لوازم پذیرایی، مانند: لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال شخصی استفاده کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group