جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مرحله دوم عملیات مبارزه با ملخ‌های صحرایی در سطح سه هزار ۳۲۰ هکتار در این استان آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، خسرو عمرانی روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: در زمان حاضر بیشترین آلودگی در شهرستان‌های تنگستان، دشتستان و ریزش جدیدی در ۲ روز گذشته درمنطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی انجام شده‌است.
وی ادامه داد: در مرحله نخست هجوم ملخ‌های بالغ به استان بوشهر مبارزه در سطح سه هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه‌های مناطق آلوده انجام و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده و ریزش‌های جدید انتظار می‌رود سطح مبارزه در این مرحله به هفت هزار هکتار برسد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به افزایش هجوم دسته‌های ملخ‌ها و کانون‌های آلوده در سال جاری و عرصه‌های آلوده سال گذشته انتظار می‌رود سطح مبارزه با ملخ‌ها در این استان به ۲۰۰ هزار هکتار افزایش یابد.
عمرانی اضافه کرد: تاکنون پوره‌ها و ملخ‌های بالغ به زمین‌های کشاورزی خسارتی وارده نکردند اما به صورت خیلی جزیی و محدود به عرصه‌های طبیعی استان خسارت وارده شده‌است.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه بیشترین تجمع پوره‌ها در مناطق کوهستانی و صعب العبور است انتظار می‌رود همکاری بیشتری از سوی دهیاران و شوراها با جهاد کشاورزی صورت گیرد.
عمرانی گفت: در عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در استان بوشهر۶۰ اکیپ سم‌پاشی، ردیابی و پایش مشارکت دارند.
وی بیان کرد: اکیپ‌های ردیابی و پایش بلافاصله گزارش ریزش ملخ و یا خروج پوره‌ها را اعلام می‌کنند و مبارزه با ملخ‌های بالدار و پوره‌ها به صورت شیمیایی و با دسته‌های تخم در سطح‌های محدود به صورت مکانیکی و تخریب کانون‌های تخم‌ریزی انحام شده‌است.
عمرانی اظهار داشت: همچنین با خروج پوره‌ها درسال جاری نیز بلافاصله عملیات مبارزه در عرصه‌های استان بوشهر با ۱۱۰ عدد دستگاه سمپاش آماده به کار در این استان وجود دارد همچنین با دهیاری‌ها و شوراها هماهنگی شده در عملیات مبارزه و سمپاشی شرکت کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: در زمان حاضر انواع سمپاش پشتی اتمایزر، پشت تراکتوری، فرغونی، زنبه‌ای توربولاینر، ULV و هواپیما آماده هستند و سموم مورد نیاز نیز تامین شده‌است.
معاون تولیدات و بهبود گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با گرمتر شدن هوا سرعت ملخ‌ها نیز بالا می‌رود اما تلفات و مرگ و میر ملخ ها نیز بسیار زیاد است؛ چون سمپاشی ها با برنامه‌ریزی و تلاش زیاد و شبانه روزی نیروهای جهاد کشاورزی انجام می‌شود.
وی یادآور شد: دسته‌های ملخ مهاجم از اول اسفند ماه جاری وارد این استان شدند و ۹ شهرستان استان به غیراز شهرستان دیلم را آلوده کردند.
پیش‌بینی جهانی این است که دسته‌های جدید ملخ از شمال آفریقا و شبه‌جزیره عربستان وارد کشور و استان بوشهر خواهد شد که میزان آنها سه برابر سال پیش است و تا چهار سال آینده درگیر مبارزه با ملخ خواهیم بود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group