جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: در استان بوشهر به جز شهرستان دشتستان مابقی شهرستان‎ها و همچنین مرکز استان مرکز عرضه میوه و تره بار به صورت عمده وجود ندارد.

به گزارش دیارجنوب، رضا جمالی روز پنج‎شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با همه پیگیری‌هایی که از سوی شهرداری‌ها برای راه اندازی بازارچه‌های محلی عرضه میوه و تره بار صورت گرفته در زمان حاضر احیا و بازسازی میدان میوه و تره بار شهرستان بوشهر در حال انجام است.
وی بیان کرد: در میدان‌های میوه و تره بار اقلام با قیمت‎های متفاوت عرضه می‎شود و خریداران نیز با قیمت‌های متفاوت خرید می‌‎کنند.
جمالی ادامه داد: برخی از اختلاف قیمت‌ها ناشی از تنوع کیفی کالاهای عرضه شده و برخی نیز ناشی از بی انصافی و زیاده‎خواهی افراد است.
وی در خصوص نظارت بر بازار گفت: در ارتباط با بحث نظارت بر بازار تجهیزات و نیروی مورد نیاز با کمک برخی از دستگاه‌ها برای مقابله با گرانفروشی بکار گرفته شده است چرا که وظیفه سازمان صمت مقابله با گرانفروشی است و این سازمان با نهایت دقت بدون هیچگونه کوتاهی در این خصوص اقدام می‌کند.
جمالی افزود: وظیفه سازمان صمت مقابله با گرانی نیست چرا که این امر فرایندی است که در سیستم اقتصاد رخ می‌دهد و از ریشه باید یک سری مسائل در کنار یکدیگر قرار گیرد تا بشود گرانی را مهار کرد.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت برخی از اقلام در برخی از فصل‌های سال طبیعی است یا اینکه فصل برداشت نیست و با وجود کمبود عرضه و افزایش تقاضا قیمت آنها افزایش پیدا می‎کند که افزایش قیمت برخی از این اقلام در کشور سراسری است.
جمالی یادآور شد: شهروندان در صورت مشاهده تخلف از سوی واحدهای صنفی می‎توانند به صورت حضوری یا از طریق سامانه ۱۲۴ تخلف‎های احتمالی واحدهای صنفی را گزارش و یا از طریق سامانه ۱۳۵ تعزیرات حکومتی گزارش خود را اعلام کنند و این سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن گزارش‌ها را رسیدگی می‌کند.
وی گفت: در چند هفته اخیر تعطیلی داوطلبانه واحدهای صنفی استان برای مقابله با گسترش ویروس کرونا قابل تقدیر است ولی با این وجود از صنف‎های که برحسب ضرورت ناگزیر به ارائه خدمات به شهروندان هستند انتظار می‌رود برای حفظ سلامت خود و آحاد جامعه نکات بهداشتی و پروتکل‎هایی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای صنف‌ها اعلام کرده رعایت کنند.
جمالی اضافه کرد: در شرایط خاص کنونی انتظار است صنف‌ها به کمترین سود ممکن قانع و اجحاف و گرانفروشی در حق مصرف کنندگان نداشته باشند.
وی عنوان کرد: نظارت و بازرسی همیشگی است اما از ابتدای سال با توجه به شیوع ویروس کرونا این نظارت‌ها تشدید شده به گونه‌ای که در روزهای تعطیل حتی یک روز مرخصی به همکاران داده نشده است.
جمالی بیان کرد: همچنین با کمک دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت شهرستان بوشهر به آن دسته از واحدهایی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کردند تذکر و برای صنف‌هایی که توجه نمی‌کردند پرونده تخلف آنها تشکیل شده است.
وی گفت: برخی از واحدهای تکرار کننده تخلف نیز با همکاری بهداشت و درمان شهرستان‌ها پلمپ شدند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group