جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیرو‌های مسلح مشخص شد،کاهش ۱۱ درصدی بارشها نسبت به سال گذشته، واگذاری ۲۹۹۸ میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در سال ۹۸، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنایع آسیب دیده از کرونا برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۱۳ فروردین ماه شبستان به شرح زیر است:
کاهش ۱۱ درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته
«رضا اردکانیان» تصریح کرد: عوارض سیلاب‌های اخیر از لحاظ قطع آب و برق تا حدودی مرتفع شده و فقط موارد محدودی باقی مانده است. در برخی از مناطق کشور مصرف آب ۴۰ درصد و گا‌ها بیشتر از ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. به طور کلی نیز مصرف آب در سطح کشور با افزایش ۱۲ درصدی مواجه بوده است.
وزیر نیرو افزود: مردم توجه کنند بدون کوچک‌ترین خلالی در رعایت مسائل بهداشتی، شیوه رعایت بهداشت به گونه‌ای انجام شود که آب شرب کمتری مصرف شود تا بدون مشکل این ایام را بگذرانیم.
وزیر نیرو به مجموع بارش‌ها اشاره کرد و گفت: مجموع بارش‌ها نسبت به پارسال ۱۱ درصد کاهش داشت، اما باید در نظر داشته باشیم که پارسال یک سال استثنایی بود. مجموع بارش‌ها در سال جاری نسبت به متوسط ۵۰ ساله کشور ۲۳ درصد افزایش داشته است که یعنی وضعیت مخازن کشور خوب است.
واگذاری ۲۹۹۸ میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی در سال ۹۸
وزارت امور اقتصادی و دارایی، خصوصی‌سازی را به عنوان یکی از راه‌حل‌های کاهش دخالت دولت در اقتصاد و بهبود عملکرد شرکت‌های دولتی در ایران در چارچوب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مورد توجه و پیگیری جدی قرار داده است.
براین اساس در سال ۱۳۹۸ در مجموع بالغ بر ۲۹۹۸ میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی واگذار شده است.
اهم محور‌های اقدامات و عملکرد مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حوزه واگذاری شرکت‌های دولتی در سال ۱۳۹۸ را در شش محور «فروش سهام شرکت‌های دولتی»، «واگذاری سهام به عموم مردم»، «اهلیت خریداران شرکت‌های دولتی»، «قیمت‌گذاری در سهام و دارایی‌ها»، «اصلاح روش‌های واگذاری» و «تشکیل کارگروه بررسی واگذاری ها»، در ادامه می‌خوانیم:
الف) فروش سهام شرکت‌های دولتی.
در نیمه اول سال ۱۳۹۸ با تصویب هیات واگذاری، باقی مانده سهام دولت در تعدادی از شرکت‌ها از جمله پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان عرضه و در مجموع حدود ۲۹۹۸ میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی به بخش غیردولتی واگذار شده است.
عملکرد واگذاری‌ها از منظر میزان واریزی به خزانه نشان می‌دهد، با توجه به حجم واگذاری‌ها در سال ۱۳۹۸ و سال‌های گذشته، در مجموع بیش از ۶۰۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شد (در حالی که مصوب قانون بودجه ۵۰۷۵ میلیارد تومان بوده است) که این میزان با توجه به رقم مصوب بودجه، نشان دهنده ۱۱۸ درصد تحقق منابع در این بخش است. لازم به ذکر است، میانگین تحقق این بخش از درآمد‌ها نسبت به مصوب قوانین بودجه سنواتی طی سال‌های ۱۳۸۰ لغایت ۱۳۹۷ حدود ۷۱ درصد بوده است.
۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از صنایع آسیب دیده از کرونا
«رضا رحمانی» امروز (چهارشنبه ۱۳ فروردین) در حاشیه جلسه هیأت دولت که به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد، اعلام کرد: بعد از شیوع بیماری کرونا تولید برخی اقلام بهداشتی مورد نیاز ۸ برابر افزایش یافت. همچنین تولید ماسک سه لایه و معمولی ۴ برابر افزایش پیدا کرد. البته این غیر از صنوفی است که به صورت پراکنده به تولید این اقلام می‌پردازند که جزو آمار به شمار نمی‌رود.
وی ادامه داد: این صنوف با احساس مسؤولیت برای خدمت به مردم پای کار آمدند و به تولید اقلامی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌ کننده پرداختند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: برخی از خطوط تولید موقتا تولید محصولات خود را متوقف کرده‌اند و به تولید اقلام ضدعفونی کننده و بهداشتی پرداختند.
به گفته رحمانی وزارت صنعت و وزارت بهداشت برای تولید فوری اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده تسهیلاتی در نظر گرفت و مجوزهای فوری برای واحدهای تولیدی در نظر گرفت تا نیاز مردم تأمین شود و در جایی که نیاز به واردات بود انجام شد و برای برخی از محصولات نیز صادرات ممنوع شد تا نیاز داخل تأمین شود.
سامانه ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی دارای تسهیلات قرض الحسنه
در راستای حمایت بانک مرکزی از کسب و کارهای زیان دیده از شیوع ویروس کرونا و تعویق پرداخت تسهیلات آنها و همچنین تعویق پرداخت تسهیلات وام‌های قرض الحسنه، سامانه ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی دارای تسهیلات قرض الحسنه راه اندازی شد.
در پی ابلاغ بخشنامه های مربوطه به شبکه بانکی به اطلاع می رساند چنانچه از حساب کسانی که اقساط قرض الحسنه دارند یا از حساب ضامنین آنها در شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط انجام شد، هموطنان می توانند موضوع را در سامانه ذیل درج کنند و قطعا پیگیری لازم از طرف بانک مرکزی انجام خواهد شد.
میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیرو‌های مسلح مشخص شد
با توجه به نسبت بازنشستگان کشوری به بازنشستگان لشکری، سهم بازنشستگان نیروهای مسلح معادل ۳۵ درصد از اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومانی یعنی ۳.۵۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

طبق خبر باشگاه خبرنگاران جوان، بر همین اساس طرح اولیه ارائه شده از سوی سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح، مبلغ همسان‌سازی بین این مبالغ خواهد بود، پایین‌ترین رتبه (رتبه ۵ گروهبان سومی): ۵۸۲ هزار تومان، بالاترین رتبه (ارتشبدی): ۴۷۰ هزار تومان البته رتبه های بالا و مقامات، از ۲۰ درصد حق مدیریت نیز (برابر قانون) برخوردار خواهند بود.

تصمیمات جدید بانک مرکزی برای تامین ارز کالا‌های اساسی / بانک‌های مجری طرح گام افزایش یافت
«عبدالناصر همتی»، رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرام خود نوشت: امروز ۱۲ فروردین در بانک مرکزی چند تصمیم مهم برای سال ۹۹ گرفته شد.

قیمت هر اونس طلا ۱۵۸۲ دلار و ۷۸ سنت شد
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۸ درصد افزایش به ۱۵۸۲ دلار و ۷۸ سنت رسید. دیروز قیمت طلا به دلیل تقویت ارزش دلار شاهد افت ۳.۱ درصدی بود. قیمت طلا در بازار آمریکا هم امروز به ۱۵۹۶ دلار و ۵۰ سنت رسید.
مارگارت یانگ یان، تحلیلگر موسسه سی ام سی مارکتس گفت: «احتمالا سرمایه گذاران در حال سرازیر شدن به سمت بازار طلا به منظور سرمایه گذاری امن هستند. اظهارات ترامپ مبنی بر به اوج رسیدن کرونا در آمریکا در طی ۲ هفته آینده عامل تقویت قیمت طلا بوده است.»
طبق خبر باشگاه خبرنگاران جوان، وی افزود: «تاثیرات انبساطی شدن سیاست پولی و تزریق تریلیون‌ها دلار نقدینگی به اقتصاد جهانی بدان معناست که بازار مملو از نقدینگی است و در ماه‌های اخیر شاهد سرازیر شدن مقادیر زیادی پول کاغذی خواهیم بود و با توجه به عرضه محدود طلای فیزیکی بدون شک این مسئله موجب تقویت قیمت طلا خواهد شد.»
در جریان وضعیت‌های عدم قطعیت سیاسی یا اقتصادی طلا یک سرمایه جذاب محسوب می‌شود. قیمت طلا به شدت نسبت به نرخ بهره حساس است، زیرا پایین آمدن نرخ بهره موجب کم شدن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار‌های امنی نظیر بازار طلا می‌شود.
فدرال رزرو آمریکا روز سه شنبه توانایی ده‌ها بانک مرکزی دیگر جهان برای دسترسی به دلار آمریکا در جریان بحران کرونا را افزایش و به آن‌ها اجازه داد تا اوراقی را که از خزانه داری آمریکا خریداری کرده اند با وام‌های دلاری معاوضه کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group