پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: سه شیفته کردن واحدهای فعال، راه‌اندازی واحدهای راکد، تسریع در بهره‌برداری واحدهای در دست ساخت، نوسازی ماشین آلات و تسهیل‌گری از راهبردهای این استان برای تحقق شعار جهش تولید در سال جاری است.

به گزارش دیارجنوب، سید حسین حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برای تحقق جهش تولید ظرفیت واحدهای در حال فعالیت باید افزایش پیدا کند طوریکه شیفت کاری آنها به ۲ یا ۳ شیفت برسد.
وی بیان کرد: بخشی از رسالت مهم تحقق جهش تولید نیز شامل فعال سازی واحدهای راکد و غیر فعال است که امید می‌رود با همکاری نظام بانکی و سازمان های مالیاتی و تامین اجتماعی فعال سازی شوند تا به چرخه تولید بازگردند.
حسینی ادامه داد: بهره‌برداری از طرح‌های با پیشرفت فیزیکی مناسب از دیگر برنامه‌ها برای تحقق شعار جهش تولید است که این واحدها شامل واحدهای با قابلیت راه‌اندازی در سال جاری است.
وی گفت: یک بخش مهم در تحقق شعار سال نیز طرح توسعه شامل نوسازی ماشین آلات و راه‌اندازی خطوط تولید و سرمایه گذاری‌های جدید است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: راهبرد دیگر برای تحقق شعار سال تسهیل‌گری است که در سطح ملی امیدواریم با شروع بکار مجلس جدید قوانین و مقررات مانع و در تعارض با تحقق جهش تولید حذف شود.
طرح "تاپ "
حسینی ادامه داد: در استان بوشهر باید تولیدی رخ دهد که بازار داشته باشد و به سمت تولیداتی رفت که هم ارزش افزوده بالایی داشته باشد هم اینکه منجر به ایجاد رفاه اجتماعی شود و مردم آن را احساس کنند.
وی تاکید کرد: در این زمینه باید به سمت فعالیت و سرمایه‌گذاری‌هایی حرکت کرد که بتواند ارزش افزوده و اشتغال‌زایی بیشتری برای جامعه داشته باشد.
حسینی ادامه داد: یکی از این موضوع‌‎ها حمایت از استارتاپ‌ها و کارهای دانش بنیان است که به نوعی توسعه دهنده ارتباط صنعت و دانشگاه است و منجر به ارزش افزوده و مزیت بیشتر می‌شود.
وی اظهارداشت: در سال ۹۸ ارتباط صنعت و دانشگاه در استان بوشهر به طور جدی آغاز شد که در سال ۹۹ با عنوان طرح "تاپ" با جدیت دنبال خواهد شد.
حسینی ادامه داد: در قالب این طرح صنعت نیازهای خود را در بخش‌های مختلف اعلام می‌کند و مراکز دانشگاهی و علمی برای برون رفت واحدها از مشکل اعلام شده چاره‌اندیشی می‎کنند.
تسهیلات پرداختی "رونق تولید" در استان بوشهر
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجات استان بوشهر یادآورشد: ۱۲ سال است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها را با موضوع اقتصاد نام‌گذاری می‌کنند طوریکه از سال ۸۷ با عنوان نوآوری و شکوفایی آغاز و تا سال ۹۸ که به نام سال رونق تولید نام‌گذاری شد.
وی بیان کرد: در سال گذشته در اجرای برنامه‎های تدوین شده و سیاست‎های اقتصاد مقاومتی و همین طور رونق تولید موضوع‏‎های مختلفی در بخش صنعت، معدن و تجارت رخ داد که یکی از آنها مصوبه‏‎ تسهیل گری بود که در قالب قانون رفع موانع تولید اجرایی شد.
حسینی ادامه داد: در این بخش یکی از موضوع‌‏های تعریف شده کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید است.
وی اظهار داشت: در این کارگروه مسائل و مشکلات بنگاه‌‏های تولیدی در بخش‎های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت و گردشگری مطرح ‌می‎شد که در سال گذشته، ۹۲ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با ریاست استاندار و یا معاون استاندار دراستان بوشهر برگزار شد.
حسینی ادامه داد: در این نشست‎ها عمده مباحث مطرح شده تامین مالی در قالب سرمایه در گردش، استمهال بدهی، تامین اجتماعی، مالیات و زیرساخت‎های موردنیاز واحدها (آب، برق، گاز، مجوزهای زیست محیطی و ...) بود.
وی گفت: در موضوع تامین مالی سه روش پرداخت وجود داشت که یکی از آنها به تسهیلات در قالب رونق تولید بود که در این بخش از مجموع ۱۵۵ بنگاهی که در استان بوشهر نام نویسی کردند ۱۳۰ مورد بررسی و تصویب شد.
حسینی ادامه داد: از مجموع ۱۳۰ واحد یاد شده حدود ۱۱۱ واحد تسهیلات خود را تا پایان سال گذشته به مبلغ ۱۳۱ میلیارد تومان دریافت کردند.
وی گفت: در بخش تسهیلات بند الف تبصره ماده ۱۸ نیز که تنها برای بخش صنعت بود در سال گذشته، ۴۰ واحد متقاضی این نوع تسهیلات بودند که ۳۶ فقره تسهیلات به مبلغ ۳۴۱ میلیارد تومان مصوب شد که از این میزان تاکنون ۱۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۴۲ میلیارد تومان پرداخت شده است.
حسینی بیان کرد: یک بخش از تسهیلات نیز مربوط به بازسازی و نوسازی بود که به واحدهای تولیدی و صنفی پرداخت شده‌است.
وی اظهارداشت: در بخش سرمایه‎گذاری صنعتی نیز پارسال، ۱۸۶ جواز تاسیس صنعتی با پیش بینی سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۳۸۱ میلیارد و و ۱۰۰ میلیون تومان و اشتغال پنج هزار و ۳۳۱ نفر صادر شده‌است.
حسینی ادامه داد: همچنین در این مدت ۵۱ پروانه بهره‎برداری صنعتی (شامل طرح‎های توسعه‎ای و ایجادی) با سرمایه‌گذاری هفت هزارو ۶۷۷ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال ۲ هزار و ۷۰ نفر در این استان صادر شده‌است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group