شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

روحانی و دولتش در سال 98 سخت‌ترین دوران خود را تجربه کردند. بحران‌های متعددی در این سال گریبان دولت را گرفت و برخی از آنها تا آخر سال گریبان روحانی و تیمش را رها نکرد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبر فوری، رئیس جمهور حسن روحانی چند سالی هست که از هر طرف با بحران مواجه شده است؛ از همان زمان که در سال 96 مجددا کلیددار پاستور شد، مشخص شد که کلید او داخل قفل پاستور شکسته است. خروج آمریکا از برجام، افزایش قیمت دلار و تورم، فشار از بالا و پایین و بحران از چپ و راست؛ همه اینها سال 96 و 97 را تبدیل به سالهای تلخی برای دولت کرد؛ اما سال 98 با سالهای دیگر تفاوت داشت.

روحانی و دولتش در سال 98 سخت‌ترین دوران خود را تجربه کردند. بحران‌های متعددی در این سال گریبان دولت را گرفت و برخی از آنها تا آخر سال گریبان روحانی و تیمش را رها نکرد.

sal98 1

در این گزارش سعی داریم به برخی از مهم‌ترین این بحران‌ها اشاره کنیم:

سیل نوروزی؛ سالی که نکوست از بهارش پیداست

هنوز سال جدید شروع نشده بود که سیلی ویران‌گر سراسر کشور را در بر گرفت. گلستان، مازندران، فارس، استانهای غربی کشور و جنوب به خصوص خوزستان با بحران سیل مواجه شدند. این سیل خسارت‌های بسیاری به بار آورد و دولت را در همان ابتدا با بحران مواجه کرد؛ هر چند بارش‌های بهاری باعث شدند که سدها پر شده و کشور با مشکل بی آبی مواجه نباشد اما جبران خسارات سیل به نحوی بود که دولت را با فشار کم سابقه ای روبرو ساخت.

از جنگ نفت‌کش‌ها تا سقوط پهپاد آمریکایی

بلافاصله پس از سیل، جدال ایران و آمریکا به سمت یک رویارویی پیش رفت. اردیبهشت ۹۸ بود که به آتش کشیده شدن نفتکش ژاپنی، میانجی‌گری توکیو در بحران ایران و آمریکا را بی اثر کرد و بلافاصله شلیک پدافند هوایی ایران به پهپاد آمریکایی در خرداد ماه، دو طرف را در آستانه جنگ قرارداد. جنگی که فقط در عرصه اقتصادی تداوم یافت و جز در عراق به رویارویی نظامی منتهی نشد.

زلزله در آذربایجان شرقی

حوادث طبیعی اما در سال ۹۸ دست بردار نبود. لعد از سیل، زلزله آذربایجان نیز آسیب فراوانی به کشور و استان آذربایجان شرقی وارد ساخت. زمین‌لرزه ۱۳۹۸ ترکمانچای به بزرگی ۵٫۹ در مقیاس بزرگای گشتاوری ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در نزدیکی شهر ترکمانچای، استان آذربایجان شرقی رخ داد. بر اثر این زلزله، بسیاری از راههای مواصلاتی بسته شدند؛ بسیاری از روستاها تخریب شده و برخی افراد نیز جان خود را از دست دادند.

حامی روحانی، قاتل همسر دوم!

در تابستان ۹۸ پرونده قتل همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار پیشین تهران شوکی را به جامعه وارد کرد. نجفی از چهره‌های سیاسی مشهور روحانی بود و پرونده قتل او به اعتبار حامیان رئیس جمهور ضربه زد. به ویژه اینکه حکم اعدام نجفی اجرا نشد و ابهامات درباره پرونده او ادامه یافت.

دختر آبی و جدال بر سر حضور زنان در ورزشگاه‌ها

به جز بحران‌های سیاسی و طبیعی، در حوزه ورزشی هم دولت روحانی بدبیاری آورد. نمونه‌اش، خودسوزی دختر آبی به خاطر ورود به ورزشگاه. اتفاقی که بحران حضور زنان در ورزشگاه‌ها را تشدید کرد و پای فیفا را به موضوع کشید و در نهایت برای اولین بار ایران رسما پذیرفت که در دیدارهای ملی، ورود زنان به ورزشگاه‌ها را آزاد کند.

به جز این، در عرصه ورزش، مهاجرت برخی ورزشکاران و موضوع قرارداد با مربی های خارجی که به دلیل تحریم نمی توانستند پولشان را دریافت کنند و در نتیجه ایران را ترک کردند نیز خبرساز شد.

اعتراضات بنزینی آبان‌ماه

تصمیم یکباره دولت و سران سه قوه و افزایش قیمت بنزین و دونرخی شدن مجددش باعث شد که اعتراضات بسیاری در برخی شهرها صورت بگیرد. مردم که نسبت به تصمیم دولت معترض بودند به خیابان آمدند و طی چند روز، اعتراض خود را نسبت به تصمیم دولت و سران قوا نشان دادند. اعترضات به خشونت کشید؛ افراد بسیاری کشته و زخمی شدند و دولت با یک بحران دیگر مواجه شد. بحرانی که این بار فقط نه خود روحانی بلکه همه سران قوا را درگیر خود کرد.

قطع اینترنت در آبان‌ماه

در پی افزایش اعتراضات آبان‌ماه، بر اساس تصمیم شورای امنیت چند روز اینترنت داخل کشور قطع بود. این قطعی باعث آسیب دیدن بسیاری از کسب وکارها شده و دولت را با مشکل دیگری مواجه کرد. در پی کاهش اعتراضات بنزینی و افزایش اعتراضات اینترنتی، دولت به آرامی و در چند مرحله مجددا اینترنت‌ها را وصل کرد. این پروسه باعث به هم خوردن نظم و جریان عادی کارها در کشور شد و آسیب اقتصادی بسیاری به کشور وارد ساخت.

شهادت حاج قاسم سلیمانی

از ابتدای سال 98 مشخص شده بود که امکان مذاکره ایران و آمریکا و بازگشت ترامپ به برجام صفر است. تلاشهای کشورهای ژاپن، عمان و فرانسه به جایی نرسید. تنش ایران و ایالات متحده در این سال بیشتر و بیشتر شد و بعد از سپری شدن ایام مجمع عمومی سازمان ملل و عدم مذاکره روسای جمهوری کشورمان و آمریکا در نیویورک بر همگان مشخص گردید که تنش در منطقه افزایش خواهد یافت. این تنش به خصوص در عراق روز به روز بیشتر شد؛ تا جایی که سرانجام دونالد ترامپ در یک اقدام تروریستی سردار سلیمانی و ابومهندی المهندس را شهید کرد. این اقدام با واکنش سریع ایران مواجه شد. سپاه پایگاه عین الاسد در عراق را بمباران کرد و منطقه در آستانه ورود به یک جنگ بزرگ قرار گرفت. شهادت حاج قاسم بیش از پیش روحانی و تیم دیپلماسی اش را در بحران قرار داد. حالا مشخص شده بود که روحانی نمی‌تواند سیاست گذشته خود را ادامه دهد و باید از اساس سیاستهای خارجی خود را تغییر دهد. همین امر، باعث ایجاد سردرگمی بیشتر در داخل دولت شد.

انهدام هواپیمای اوکراینی

شلیک به موشک مسافربری اوکراینی هرچند توسط سپاه انجام گرفت اما دولت را هم دچار مشکلاتی کرد. برخی دولت را مقصر دانستند که چرا مانع پرواز هواپیماهای مسافربری نشده است. همچنین در جریان سکوت چند روزه در مورد این حادثه، پیکان حملات به سمت دولت رفت. به جز این، اعتراضات داخلی پس از این حادثه و نیز فشار کشورهای خارجی بر ایران باعث ایجاد مشکلاتی برای دولت شد.

سیل در سیستان و بلوچستان

یک سامانه بارشی قوی از حدود سه ماه گذشته وارد سیستان و بلوچستان شد و پس از فراگیری سراسر استان در برخی مناطق جنوب استان موجب طغیان رودخانه‌ها شده و سیل عظیمی را به وجود آورد. این سیل همچنین استان‌های هرمزگان و کرمان نیز درگیر خود نمود. بعد از این سیل، شمار زیادی از نیروهای امدادی به کمک سیل‌زدگان رفتند. در این میان، سیل به مناطق روستایی سیستان و بلوچستان آسیب فراوانی زد. بسیاری در این حادثه ضعف دولت در خدمت رسانی را نقد کرده و موجب ایجاد یک بحران دیگر در دولت شدند.

انتخابات؛ شکست موافقان دولت و مشارکت پایین

انتخابات مجلس 98 بدون شک بزرگترین شکست سیاسی دولت امید بود. اصلاح طلبان حاضر به ائتلاف با دولت نشدند و عملا لیستی ارائه نشد. نتیجه این اتفاق شکست سنگین دولت در انتخابات بود. به جز این، کاهش شرکت کنندگان در انتخابات نشان داد مردم از شرایط فعلی راضی نیستند و بدون شک، دولت سهمی از این اتفاق دارد. میزان مشارکت در این دوره، ۴۲٫۵۷ درصد بود که کم‌‌ترین میزان مشارکت در ادوار انتخابات مجلس شورای اسلامی را رقم زد.

لیست سیاه FATF و افزایش قیمت‌ها

در همان روزی که انتخابات برگزار شد، خبری از اذهان مردم غافل ماند. FATF ایران را وارد لیست سیاه خود کرد. هر چند در اوج انتخابات و کرونا، این خبر مورد توجه مردم قرار نگرفت اما بازار به خوبی پیام آن را دریافت کرد. افزایش قیمتها که از یک ماه قبل شروع شده بود با دریافت این خبر، با شیب بیشتری به سمت بالا حرکت کرد. قیمت پراید به نزدیک 80 میلیون رسید. سکه جهشی وسیع داشت. ارز گران شد و کشور با یک بحران اقتصادی مواجه گردید. شیوع کرونا و رکود بازار باعث شد جلو این شیب گرفته شود؛ در نتیجه، قیمتها تا حدی کاهش پیدا کرد. هر چند برخی کارشناسان معتقدند اکنون بازار آتشی زیر خاکستر است و ممکن است که ما بعد از تعطیلات نوروز مجددا با یک پرش قیمت مواجه باشیم.

کرونا؛ ویروسی که میهمان آخر سال ایرانیان شد

آخرین بحران دولت در سال 98، بدون شک ورود ویروس کرونا به کشور بود. این ویروس از چین وارد شد. ابتدا افرادی در قم را گرفتار خود ساخت؛ سپس به گیلان و تهران رفت و از آنجا سراسر کشور را گرفتار ساخت. کرونا باعث تعطیلی یک ماهه دانشگاهها، مدارس و بسیاری از کسب و کارها شد. این ویروس دولت و تیم وزارت بهداشت را به شدت درگیر کرد. شاید بی راه نباشد اگر این ویروس را جدی ترین و سخت ترین بحران دولت در سال 98 بدانیم.

با وجود همه این مسائل و بحران‌ها، اکنون نظر شما چیست؟ آیا دولت در مواجهه با این بحران‌ها و مسائل خوب عمل کرده است؟ نمره شما به دولت در سال 98 چند است؟

sal98 1

استان بوشهر

Template Design:Dima Group