جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

جزئیات طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی»/ ارتباط بین مردم به حداقل ممکن می‌رسدسی و شش روز پس از شیوع کرونا در کشور، ۲۷۰۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۰۷۷ نفر فوت شده و ۹۶۲۵ نفر بهبود یافته‌اند.

به گزارش ایلنا، سی و شش روز پس از شیوع کرونا در کشور ۲۷۰۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۲۰۷۷ نفر فوت شده و ۹۶۲۵ نفر بهبود یافته‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت بر اساس آخرین آمار از شهادت اعضای کادر نظام سلامت، از بین پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان و افرادی که در سایر واحد‌ها خدمت می‌کنند، بیش از ۴۳ نفر شهید شده‌اند. او تاکید کرده است؛ مجرم ردیف اول در طغیان شیوع کرونا و مرگ پزشکان ما، آمریکا و تحریم‌های یکجانبه آن‌ها است. همچنین وزیر بهداشت اعلام کرده است؛ قرار است طرح فاصله گذاری اجتماعی تا سطح سه در کشور اجرا شود و توسط وزیر کشور به همه استانداران نیز ابلاغ می‌شود. به گفته نمکی در این طرح، مطلقا بحث تعطیل کردن مراکز عرضه مواد غذایی، بهداشتی، داروخانه ها، مراکز خدماتی و دستگاه های خدمت رسان ضروری مطرح نیست و به گونه ای برنامه ریزی شده که در این سطح بندی، کمترین فشار به مردم وارد شود.
طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» تشریح شد

«ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره جزئیات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: طرح به زبان ساده این معنا را می‌دهد که سعی می‌کنیم، تماس‌های بین مردم عادی را به حداقل برسانیم. این تصمیم در خصوص مردمی است که علائم ظاهری ابتلا را ندارند و افرادی که بیمار یا مشکوک کووید 19 تلقی نمی شوند، اما ممکن است ناقل ویروس باشند.

وی در ادامه افزود: وزارت بهداشت و درمان، در رابطه با بیمارانی که ابتلای آن‌ها محرز شده است، سیاست ایزولاسیون را در پیش گرفته بود که همچنان بر اجرای آن پافشاری می‌کند و با همان منطق در رابطه با افراد مشکوک توصیه یا اقدام به قرنطینه آن‌ها داشت. طبق پروتکل افرادی که مشکوک هستند باید از هرگونه تماس با دیگران خودداری کنند.

حریرچی در رابطه با اقداماتی که باید در خصوص افراد عادی در جامعه صورت بگیرد، بیان کرد: سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی برای قطع چرخه انتقال ویروس در میان مردم عادی اتخاذ شده است؛ اجرای این طرح مراحل مختلفی دارد که برخی اجرا شده بودند و برخی اقدامات بر تمهیدات گذشته افزوده می‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت به تشریح مراحل طرح فاصله‌گذاری پرداخت و گفت: از جمله اقدامات در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که تاکنون نیز اجرایی شده است، تعطیلی مدارس بود که کارشناسان ما معتقدند ۳۰ درصد از تماس‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد. تعطیلی دانشگاه‌ها و کلاس‌های درس از دیگر تمهیدات ما در رابطه با اجرای این طرح بود. همچنین تعطیلی مراکز خرید غیرضروری از اهمیت بسیاری برخوردار است. نمونه‌های دیگر تعطیلی اماکن ورزش عمومی، جلوگیری از تجمعات مانند مراسم ختم، عروسی،‌ کنفرانس، کنگره و عدم تجمعات مذهبی در مساجد و زیارتگاه‌‌ها از اقداماتی هستند که در رابطه با این طرح اجرا یا تشدید می‌شوند.

حریرچی در پاسخ به این پرسش که عمده این تمهیدات پیش از این نیز در دستور کار بوده‌اند، آنچه که وزیر بهداشت از آغاز اجرای آن در روزهای آینده خبر دادند، چه اقداماتی است؟ گفت: البته بر شدت اعمال و کنترل این موضوعات افزوده می‌شود، اما یک موردی که به این تمهیدات اضافه شده است، به حداقل رساندن مسافرت‌‌های بین شهری است. در مقام بررسی، اقدامات متعددی را برای جلوگیری از سفرها بحث کرده‌ایم که با نهایی شدن نتایج بررسی‌‌ها و تصمیمات نهایی به اجرا در خواهند آمد.

وی در ارتباط با زمان به نتیجه رسیدن بررسی ها و اجرای طرح‌ فاصله گذاری گفت: با اعلام وزیر کشور و اخذ تصمیمات نهایی توسط این وزارتخانه، به احتمال زیاد از امروز صبح دستورالعمل‌های مربوط به تشدید فاصله‌گذاری اجتماعی ابلاغ خواهند شد که متعاقبا توسط نهاد‌های قانونی به اجرا گذاشته می‌شوند.
جزئیات انسداد راه‌های استان تهران/ محدودیت خروج در تمام استان‌ها

«سردار تیمور حسینی» رئیس پلیس‌راه راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره محدودیت‌های خروج از استان‌ها به ویژه استان تهران گفت: خروجی شهر تهران بسته نمی‌شود، بلکه خروجی استان بسته می‌شود. استان البرز و استان تهران یک استان دیده شده‌اند و تردد بین شهر‌های اطراف منعی ندارد.

رییس پلیس راه کشور خاطرنشان کرد: ممانعت از خروج وجود دارد و محدودیت خروج داریم، این طرح در تمامی استان‌ها اجرا خواهد شد، البته خودروهایی که به سفر رفته اند، توصیه می شود که زودتر به شهر و استان خود بازگردند و ما اعلام می کنیم که دور دوم سفرها را نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که از چه زمانی این طرح اجرا می شود؟ گفت: منتظر ابلاغ هستیم و احتمالا از امروز یا فردا طرح اجرا خواهد شد.
مصرف مکمل توصیه نمی‌شود؛ ویتامین‌های مورد نیاز باید با مصرف طبیعی غذا تامین شود

«زهرا عبداللهی» مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در شرایط بحران کرونا و در راستای افزایش ایمنی بدن افراد چه پروتکلی را برای مصرف ویتامین‌های مکمل صحیح می‌دانید؟ گفت: ما هیچ توصیه‌ای نداریم که افراد قرص تهیه کنند و ویتامین بدن‌ خود را با قرص‌ تامین کنند. لازم است ویتامین‌های مورد نیاز با مصرف طبیعی غذا تامین شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: نباید افراد به صورت خودسرانه‌ برای مصرف قرص، آمپول و مکمل‌های غذائی اقدام کنند.

عبداللهی ضمن تاکید بر اینکه کارشناسان تغذیه معتقدند، منابع غذائی مناسب باید بتواند مایحتاج بدن را تامین کند، گفت: اگر افراد تنوع را در برنامه غذایی رعایت کنند، نیاز به استفاده از قرص مکمل نخواهند داشت. اگر افراد بتوانند تمام گروه‌های غذایی را مانند سبزی، میوه، گوشت و لبنیات را مصرف کنند، تمام نیاز بدنشان تامین می‌شود.

عبداللهی در ادامه گفت: تنها استثنا در مورد ویتامین D است، زیرا که ویتامین D در منابع غذائی ما بسیار فقیر است. البته وزارت بهداشت یک برنامه برای مکمل‌یاری ویتامین D دارد که از دوسال پیش با احراز کمبود ویتامین D در کشور، یک قرص ۵۰۰۰۰ واحدی را در ماه توصیه کرد. تنها این ویتامین در ابلاغیه‌های وزارت بهداشت توصیه شده‌ است، اما مصرف خودسرانه‌ی هیچ ویتامین دیگری توصیه نمی‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بیان کرد: بطور مثال، ویتامین C مصرف افراطی دارد، در حالی که اگر افراد دو واحد میوه در روز مصرف کنند، نیاز به هیچ داروی مکملی نخواهند داشت.

وی افزود: در صورتی که افراد تشخیص کمبود ویتامین را از پزشک دریافت کنند، زیر نظر پزشک و با تجویز او اقدام به مصرف مکمل‌‌های ویتامینی کنند. در پروتکل‌‌های درمانی، پیش‌بینی شده‌ است که اگر افراد کمبود جدی ویتامین داشته باشند، تحت درمان با مکمل‌های ویتامینی قرار بگیرند. این مقوله متفاوت است از آنکه افراد مصرف خودسرانه داشته باشند. هر نوع مکمل غذائی و ویتامینی باید تحت کنترل پزشک باشد. مصرف خودسرانه ویتامین‌ها خود موجب اضافه دریافت و متعاقبا مسمومیت می‌شود.

عبداللهی در بیان آمار کمبود‌های ویتامینی در کشور گفت: طبق مطالعاتی که وزارت بهداشت تاکنون انجام داده‌ است، تنها کمبود ویتامین در کشور مربوط به ویتامین D است. این مطالعات مبین آن هستند که کمبود ویتامین D در تمام گروه‌‌های سنی وجود دارد. در کنار مکمل‌یاری که ذکر شد، وزارت بهداشت راهکاری در پیش گرفته است تا با غنی‌سازی مواد غذائی لبنی این کمبود را رفع کند، اما هیچ شواهد و مستنداتی مبنی بر کمبود ویتامین‌های دیگر وجود ندارد.

وی اظهار کرد: ویتامین‌های A و D که ویتامین‌های چرب محسوب می‌شوند، می‌توانند تا شش ماه در بدن ذخیره شوند و نیاز بدن را تامین کنند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، در پایان گفت: به سبب مقابله با کرونا، هیچ توصیه برای مصرف مکمل ویتامینی وجود ندارد و فقط مکمل ویتامین D را طبق همان توصیه‌های سابق وزارت بهداشت، یعنی یک قرص ۵۰۰۰۰ هزار واحدی بصورت ماهانه مصرف کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group