جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

وزیر اقتصاد با اشاره به تخلیه روزانه و خرید مجدد کالاهای تجهیزات مقابله با کرونا گفت: واردات ماشین آلات کار بسیار خوبی است که در آینده برای ایران خودکفایی را همراه خواهد داشت.

به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی، «فرهاد دژپسند» با اعلام این مطلب از گمرکات کشور خواست با قدرت جلوی واردات کالاهای گروه چهار را که بیشتر شامل کالاهای لوکس و غیرضروری است را در شرایط خاص اقتصادی کشور بگیرند.

وی در حاشیه بازدید از گمرک امام خمینی (ره)، از واردات ماشین آلات ساخت تجهیزاتی مانند دستکش و ماسک خبر داد و افزود: گمرک در مدت ۴۸ ساعته توانسته پروسه واردات و ترخیص را انجام دهد.

وزیر اقتصاد با اشاره به تخلیه روزانه و خرید مجدد کالاهای تجهیزات مقابله با کرونا گفت: واردات ماشین آلات کار بسیار خوبی است که در آینده برای ایران خودکفایی را همراه خواهد داشت.

دژپسند با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۴۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالاهای غیرنفتی صادر شد، افزود: در سالی که «جهش تولید» نامگذاری شده، باید لوازم این جهش توسط نهادهای مسئول ایجاد شود و در بخش گمرک و امور گمرکی، صادرات و واردات کالاهای واسطه ای و مواد اولیه به سرعت انجام شود که این امر نیازمند تحرک بیشتر گمرکات کشور است.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین از طریق ویدئو کنفرانس با مدیران گمرک های بوشهر، باشماق، پرویز خان، بندر عباس و آستارا گفت و گو کرد و قدردانی از فعالان عرصه جنگ اقتصادی، از نزدیک در جریان فعالیت های این گمرکات قرار گرفت.

به گزارش ایرنا؛ بانک مرکزی ۱۰ بهمن ۹۷ بر اساس تصمیم جلسه هیات دولت،‌ در اطلاعیه ای از ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهارم حتی در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی خبر داد.

اما ۴ آبان ۹۸ «مهرداد جمال ارونقی» معاون امور گمرکی گمرک ایران، از تعیین و اعلام فهرست کالاهای همراه مسافر و واردات ۳۰۰ قلم کالای گروه ۴ به مناطق آزاد و سرزمین اصلی برای خبر داد.

ارونقی گفت که موضوع ترانزیت خارجی این اقلام در کارگروه هماهنگی‌های تجاری با حضور نمایندگان گمرک ایران، بانک مرکزی و وزارت صنعت نیز مطرح و مورد موافقت قرار گرفته است.

۱۸ دی ۹۸ دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد اعلام کرد که ثبت سفارش برای واردات کالاهای گروه چهار به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با هدف صادرات به خارج کشور مجاز شد.

اما به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی، ترخیص کالاهای گروه چهار در سال 98 به دلیل رسوب زیاد این کالاها و بر اساس صدور مجوزهای موردی هیات وزیران و وارت صنعت صورت گرفته است.

به نظر می رسد با توجه به نامگذاری امسال با عنوان سال «جهش تولید» عزم دولت برای ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار در سال ۹۹ جدی‌ست و خبری از مجوزهای موردی هم نیست. 

استان بوشهر

Template Design:Dima Group