پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

وزیر بهداشت ضمن تشریح تمام اقدامات صورت گرفته از زمان ورود ویروس کرونا به کشور تاکنون، گفت: مردم با در خانه ماندن به کنترل بیماری کرونا در کشور کمک کنند؛ دبیرکل سازمان جهانی بهداشت عملکرد ایران را بی‌نظیر خوانده است.

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم؛ دکتر سعید نمکی در لایو اینستاگرامی خود با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، اظهار کرد: در بسیج ملی مبارزه با کرونا بیش از ۲۵ میلیون نفر را تا امروز غربالگری کردیم و این کار برای اولین بار در جهان اتفاق افتاده است. با این کار، جمعیت آلوده را تشخیص می‌دهیم و آن‌ها را از جمع سالم جدا و ایزوله می‌کنیم که این امر باعث کاهش بار بیماری می‌شود، همچنین با کمک بهورزان حتی در دورترین روستا‌ها خانواده‌ها را غربالگری می‌کنیم. دکتر تدروس به من گفت: این کار به عنوان یکی از نمونه‌های بارز و مطرح دنیا اعلام خواهد شد و اینکه یک کشور با این گستردگی جغرافیایی بتواند جمعیتش را غربالگری کند بی‌نظیر است.

نمکی اضافه کرد: آلودگی به کرونا تا ۸۰ درصد می‌تواند بی‌علامت یا با علامت خفیف باشد و ۲۰ درصد موارد نیز داری علائم واضح هستند و حدود ۸ درصد نیز در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند.

وزیر بهداشت درباره اقدامات صورت گرفته از ابتدای ورود ویروس به کشور، تشریح کرد: از زمان ورود ویروس، تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی را با ویروس آشنا کردیم به تمام همکارانمان راهکار‌های آموزش همگانی را آموختیم و پیامک‌هایی را برای مردم فرستادیم و شیوه‌های آزمایشگاهی برای تشخیص زودرس بیماری را دنبال کردیم. البته کیت‌های تشخیص بیماری مدت‌ها بعد از شناسایی بیماری در کشور از سوی WHO برای ما آمد، اما همکاران ما در انستیتو پاستور و مجموعه دانشکده بهداشت دانشگاه تهران توانستند این کیت‌ها را ست کنند.

وی ادامه داد: همچنین بلافاصله خروج ماسک را از کشور ممنوع کردم و به همکاران تجهیزات پزشکی ابلاغ شد که از تولیدکنندگان داخلی ماسک بخریم و ذخیره کنیم. در اولین روز‌های بیماری، دارو‌هایی که کشور چین اعلام کرده بود بر بهبود نسبی بیماران تاثیر دارد را تهیه کردیم و همچنین با مسئولین برای قطع پرواز‌های مستقیم از کشور چین مکاتبه کردیم.

وی در خصوص شروع بیماری در شهر قم، تصریح کرد: در شهر قم همزمان اپیدمی آنفلوآنزای B. گزارش شده بود، زیرا برف و سرمای ناگهانی به‌وجود آمده بود. نمونه‌هایی از شهر قم گزارش شد و آن‌ها را بررسی آزمایشگاهی کردیم و برای حدود ۸ نمونه، تشخیص آنفلوانزای B. داده شد. ۲۹ بهمن‌ماه گزارش شد که دو نفر به بیمارستان مراجعه کردند و به دنبال زجر تنفسی وارد کما شده‌اند. بلافاصله از آن‌ها نمونه گرفته شد و چهارشنبه ۳۰ بهمن در جلسه هیئت دولت گفتم احتمالا دو موردی که از قم گزارش شده است کرونا هستند و این مسئله نیز در آزمایشگاه تایید شد. از آنجا که به مردم قول داده بودیم اولین مورد را بلافاصله اعلام کردیم و اکیپی در قم مستقر شد.

نمکی با بیان اینکه آن زمان فقط دو آزمایشگاه در کشور برای تشخیص کرونا داشتیم، یاداور شد: پس از اعلام کرونا در کشور نسبت به راه‌اندازی آزمایشگاه‌ها و افزایش تخت‌ها اقدام کردیم. تاکنون آزمایشگاه‌ها را به ۵۶ آزمایشگاه افزایش داده‌ایم.

وی در پایان از مردم خواست تا با در خانه ماندن به کنترل بیماری کرونا در کشور کمک کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group