سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

درخواست بستن ورودی‌های استان به روی مسافران، اصلی‌ترین خطی است که توسط برخی در فضای مجازی داغ شد.

به گزارش دیارجنوب، ورود کرونا به ایران، به‌واسطه هراس القاء شده از قبل در فضای مجازی و انفجار اطلاعات ناموثق در بین مردم دلهره ایجاد کرد. ازاین‌رو به‌واسطه عدم وجود مدیریت صحیح افکار عمومی و فضای مجازی از سوی دولت و ابراز نظرهای غیر کارشناسانه توسط اینفلوئنسرها و سلبریتی ها، شاهد اظهارنظرهایی عجیب و توصیه‌هایی غیر کارشناسی و نادرست بوده‌ایم. ازآنجایی‌که در این برآیند رسانه‌ای اکثریت مردم با حداقل اطلاعاتی در این زمینه آشنا شده‌اند، لذا ما تمرکز خویش را بر حرکتی احساسی و نامیمون می‌گذاریم که توسط برخی در استان بوشهر پیگیری شده است.
آنچه در این‌یکی دو روز اخیر نقل محافل مجازی استان شده و تعدادی از مسؤولین را نیز به اقدام وادار نموده است. درخواست بستن ورودی‌های استان به روی مسافران اصلی‌ترین خطی است که توسط برخی در فضای مجازی داغ شد. ندا عبدالله زاده عضو شورای شهر نیز طی نامه‌ای به استانداری خواستار جلوگیری از ورود هم‌وطنان به بوشهر شده بود. وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بوشهر اظهار داشت: قصد بنده از بیان جلوگیری، پیشگیری از ورود بیماری بوده است که این کار با تدابیر کنترلی در ورودی‌ها به استان بوشهر قابل‌حل است.
با بررسی‌هایی ساده به‌راحتی می‌توان دریافت که پایه‌ استدلال کاربران فضای مجازی، حضور ماشین‌هایی با پلاک استان‌های دیگر در محدوده شهری است. استدلالی ضعیف که در محدوده زمانی دیگری نیز، می‌توان شاهد آن بود. درواقع استفاده از پلاک‌های شهرهای دیگر، برای برخی به‌صورت یک عامل افتخار درآمده، از سوی دیگر، بسیاری از هم استانی‌های مقیم در استان‌های دیگر، خودروهایی با پلاک همان استان‌ها دارند و در این تعطیلاتی که به‌واسطه ی کرونا به وجود آمده به نزد خانواده برگشته‌اند. پس پایه استدلالی اصلی این مدعیان، بسیار ضعیف است.
از طرفی ما با مسئله رفت‌وآمدهای ضروری شهروندان بوشهری نیز دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. بنا بر هر ضرورت ممکنی، فردی بوشهری به خارج از استان سفر کند، آیا تضمینی وجود دارد که وی ناقل نباشد؟ لذا با تشویش اذهان عمومی، تبعاتی دامن‌گیر بوشهر و بوشهریان می‌شود که ما در ادامه به‌اختصار به چند بعد آن می‌پردازیم.
بعد فرهنگی
بوشهر از دیرباز به خونگرمی و مهمان‌نوازی شهره بوده و این اولین مسئله‌ای است که از قبل رفتار غلط مذکور، تحت‌الشعاع قرار خواهد گرفت. فرض کنید مبادی ورودی استان بسته‌شده و به‌اصطلاح حالت قرنطینه اتفاق بیافتد. به عبارتی کسی حق ورود به بوشهر و خروج از آن را نخواهد داشت. اگر کمی کلاهمان را قاضی کنیم و چنین تصوری را برای استان فارس داشته باشیم، آن‌وقت چه می‌شود؟ فارس مرزهای ورودی خود را بر بوشهری‌ها ببندد و اجازه‌ ورود ندهد، خوزستان نیز همین‌طور، هرمزگان نیز. چه خواهد شد؟ فرض کنید در پارکی در شیراز نشسته‌اید و ناگهان مردم شیرازی با عتاب به سمتتان می‌آیند و می‌گویند که از این شهر بروید بیرون و به شهر خویش برگردید. چه حسی پیدا می‌کنید؟ کجای فرهنگ غنی ایرانی و جنوبی این برخورد را برمی‌تابد؟
بعد روانی
تأثیری که فضای مجازی بر روان انسان‌ها می‌گذارد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. همین دامن زدن واهی به مسئله و مطالبه ناصحیح، تنها بر القای ترس بیشتر در جامعه می‌افزاید. ترسی که خود بیشتر از ویروس کرونا کشنده است. درواقع این نوع مطالبه ناصحیح، امنیت روانی جامعه را به هم زده و بر توهم ترس مردم از کرونا ضریبی نامبارک می‌دهد.
بعد اقتصادی
اقتصاد غیرنفتی بوشهر، مبتنی بر بازار و گردشگری است. بازاری که مهم‌ترین جذبه مسافر خیزی بوشهر است در کنار خلیج نیلگون همیشه فارس. ازاین‌رو، برخورد نادرست و ناصحیح و از سر احساس با مسافران، طرد کردن و بیرون راندن آن‌ها، اثری جدی بر معیشت مردم بوشهر خواهد داشت. مسئله‌ای که در هیاهوی عده‌ای، متأسفانه کمرنگ شده و تبعاتش، در درازمدت خویش را نشان خواهد داد.
بعد مجازی
فضای مجازی عرصه‌ بیان دیدگاه‌های افراد هر جامعه است. اگر این افراد از ظرفیت کافی برخوردار نباشند و با نگاهی سطحی نگرانه خویش را صاحب‌نظر در همه‌ی مقوله‌های ممکن بدانند، کمترین تبعاتش همین مسئله‌ای می‌شود که مطرح شد.
راه‌حل صحیح...
با مدیریت صحیح معابر و انجام تست‌های بهداشتی لازم برای ورود و خروج به مبادی استان، ضدعفونی کردن مداوم فضاهای عمومی، تقویت ذخایر مصرفی اقلام بهداشتی خانوارها، آموزش صحیح و رعایت نکات بهداشتی، می‌توان از آسیب این ویروس به‌سادگی جلوگیری نمود. در ستاد پدافند غیرعامل استان بوشهر نیز تصویب‌شده با توجه به دغدغه مردم درباره ورود مسافران از نقاط مختلف کشور به استان و احتمال انتقال ویروس کرونا، با هماهنگی همه دستگاه‌ها ازجمله دانشگاه علوم پزشکی، هلال‌احمر، نیروهای نظامی و انتظامی در همه مبادی ورودی استان مسافران تب‌سنجی انجام شود./فارس

استان بوشهر

Template Design:Dima Group