پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: ایران با ۱۲۷ هزار و ۱۰۰ نمونه ذخیره بند ناف در رتبه نخست خاورمیانه قرار دارد که از این شمار ۱۲۰ هزار نمونه در بانک خصوصی یا خانوادکی و مابقی آن در بانک عمومی ذخیره شده‌است.

به گزارش دیارجنوب، مرتضی ضرابی روز دوشنبه درجمع خبرنگاران بوشهر افزود: بانک خون بند ناف ۲ نمونه است که یکی از بانک‌ها عمومی و دیگری خانوادگی و خصوصی است.
وی بیان کرد: نمونه‌ای که در بانک عمومی ذخیره می‌شود می‌تواند در اختیار همه قرار گیرد ولی خصوصی برای استفاده خانوادگی ذخیره می‌شود.
ضرابی ادامه داد: یک بانک عمومی خون بند ناف در بیماستان شریعتی تهران با حدود سه هزار نمونه و و یک بانک دیگر در سازمان انتقال خون با ۲ هزار نمونه وجود دارد.
وی بیان کرد: خون بندناف حاوی ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی است که این خون سلول‌های بنیادی خون ساز دارد و پس از جمع آوری می‌توان آن را در بانک خون بند ناف نگهداری کرد.
ضرابی ادامه داد: این خون باید بلافاصله پس از تولد جمع‌آوری و کمتر از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه ارسال شود.
وی اظهارداشت: جمع‌آوری خون بند ناف در روند زایمان تداخلی ایجاد نمی‌کند و پس از انتقال به آزمایشگاه، سلول‌های بنیادی و تک هسته‌ای از نمونه‌ها جدا و در مخازن ذخیره حاوی نیتروژن مایع در دمای ۱۹۶- برای مدت طولانی حدود ۲۰ سال نگهداری می‌شود.
مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف گفت: خانواده‌ها برای ذخیره سازی نمونه خون بندناف ابتدا باید ۳۰میلیون ریال و پس از آن سالانه باید یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال پرداخت کنند که برای پرداخت این هزینه تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت خواهد شد.
ضرابی یادآور شد: به خانواده‌هایی که کودک مبتلا به سرطان خون دارند و مادر بارداری دیگری را تجربه می‌کند درخواست می‌شود برای اهدای نمونه خون بند ناف مراجعه کنند زیرا در این صورت هزینه‌ای از آنها گرفته نمی‌شود.
مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف گفت: این سازمان اکنون در همه کشور نمایندگی دارد و نمونه‎های خون بندناف کشورهای عمان و عراق نیز در ایران ذخیره می‎شود.
وی ادامه داد: در برخی موارد نیز زایمان در ترکیه، ترکمنستان، افغانستان، نروژ، امارت، عمان، کانادا، انگلستان، اردن صورت گرفته و نمونه به ایران فرستاده و اینجا ذخیره شده‌است.
ضرابی افزود: دانش ذخیره‌سازی خون بند ناف در کشور بومی شده‌است اما در کشورهای همسایه کار به دست آمریکایی‌ها راه‌اندازی شده‌است و نمونه‌ها در کشورهای دیگر ذخیره می‌شود.
وی ادامه داد: از خون بند ناف برای درمان انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی مادرزادی و نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می‌‏گیرد.
ضرابی بیان کرد: ۴۰۰ مورد کارآزمایی بالینی برای استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف به منظور درمان بیماری‌ها در دنیا انجام گرفته‌است.
وی گفت: برای درمان بیماری‌های کودکان از جمله اس ام ای، فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری قلبی نوزادان، کاهش خون رسانی به مغز نوزادان و دیابت که سردسته بیماری‌های اطفال محسوب می‎شوند کار تحقیقی برای درمان آنها با استفاده از سلول بنیادی در حال انجام است.
ضرابی بیان کرد: تحقیقاتی نیز در زمینه استفاده از سلول بنیادی برای درمان بیماری‌های والدین مانند سکته مغزی و قلبی، آلزایمر، پارکینسون، آرتروز، ام اس و ضایعات نخاعی کارآزمایی بالینی انجام شده که امیدواریم ظرف چند سال آینده از سلول بنیادی برای درمان آنها استفاده شود.
وی اظهار داشت: در سال گذشته استفاده از سلول خون بند ناف و بافت بند ناف روی ۱۲۰ کودک فلج مغزی ۴ تا ۱۴ سال آغاز شد که نتایج کارآزمایی فاز یک، خوب بود و در حرکت عضلانی، حرکت اندام‌ها، بلع، تکلم و بینایی آنها تاثیر بسزایی ایجاد کرد.
ضرابی اظهار داشت: تاکنون در گروه نخست از نمونه‌های ذخیره شده خون بند ناف ۳۰ پیوند برای بیماری‌های خونی و ۵۰ پیوند برای فلج مغزی استفاده شده‌است.
وی گفت: ظرف یک تا ۲ ماه آینده نتیجه این تحقیق به عنوان بزرگ ترین تحقیق کشور اعلام و با توجه به مجوز کمیته اخلاق سال آینده تحقیق روی گروه دوم نیز آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: بعد از تولد نوزاد زایدات خون بند ناف، بافت بند ناف، جفت، پرده جنینی و مایع جنینی ایجاد می‏‌شود که همه آنها اجزایی دارند که می‌توان از آنها محصولاتی در حوزه سلامت تولید کرد.
ضرابی یادآور شد: در این ارتباط در رویکردی منحصر به فرد در دنیا سال آینده پالایشگاه محصولات زایمانی راه‌اندازی خواهد شد.
وی بیان کر: پرده جنینی به عنوان پانسمان بیولوژیک در درمان زخم پای دیابتی، سوختگی و جراحی قرنیه قابل استفاده‌است.
ضرابی ادامه داد: جمع آوری این مورد در حال انجام است و ابتدای سال آینده به عنوان محصول وارد بازار می‌شود که با توجه به تقاضای موجود قابلیت صادرات آن به کشورهای اروپایی فراهم خواهد شد./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group