جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

با گذشت چهار روز از آغاز تبلیغات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت‌های کاندیداها در فضای مجازی استان بوشهر گوی سبقت و رقابت را از عرصه عملیاتی ستادهای تبلیغاتی ربوده‌ و آنچه به روشنی نمایان است پرهیز نامزدها از اعلام وابستگی به احزاب و گروه‌ها است.

هرچند شماری از نامزدها با افتتاح ستادها و دفاتر تبلیغاتی در خیابان‌ها، میدان‌ها و معابر اصلی و پرتردد شهر و پخش موسیقی و آهنگ‌های مهیج و نصب بنر و پوستر در مکان‌های مختلف برای جذب مردم به این ستادها تلاش می‌کنند اما رقابت تبلیغاتی آنها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با ایجاد گروه‌ها و کانال‌های حامی چند برابر محیط شهری و واقعی است.

برخلاف ادوار گذشته که تبلیغات انتخاباتی بیشتر محیطی بود و عکس و پوسترهای تبلیغاتی نامزدها در و دیوار شهر را می‌پوشاند و انبوه تراکت‌ها و بروشورهای تبلیغاتی نامزدها به صورت شبانه در حیاط خانه‌های مردم پخش می‌شد، در این دوره این روش تبلغات کاهش یافته و فضای مجازی به کانون اصلی تبلیغات کاندیداها تبدیل شده‌است.

با این تغییر رویکرد در تبلیغات انتخاباتی مزایایی از جمله کاهش مصرف بی رویه کاغذ و هزینه های مربوطه و جلوگیری از پراکنده شدن زباله تولیدی از پوسترها و کاغذهای تبلیغاتی در سطح شهر و معایبی از جمله بوجود آمدن فضای تبلیغات تخریبی و منفی کاندیداها علیه یکدیگر و زیر سئوال بردن خدمات دولت و نظام به دلیل نبود نظارت و کنترل بر این فضا پدیدار شده‌است.

در گروه‏‌های مختلف اجتماعی برخی حامیان کاندیداها با انتشار متن‎‏های که عمده آنها نیز رنگ و بوی تخریب به خود گرفته بیش از آنکه که ایجاد کننده شور و نشاط سیاسی برای حضور حداکثری در انتخابات باشد منجر به دلسردی مردم از رای دادن به کاندید مدنظر آنها می‌شود.

زاویه مثبت تبلیغات فضای مجازی نیز کاستن قیمت تبلیغات کاندیداها و در امان ماندن منظر شهری از آلودگی پوسترهای تبلیغاتی است که در موراردی هنوز نیز آثار آنها از انتخابات گذشته بر در و دیوارها خودنمایی می‎کند.

در این بین ستاد کاندیداها نیز بیکار ننشسته‎اند و با پخش موسیقی و حتی برخی از آنها با اجرای زنده موسیقی محلی سعی در افزایش جنب و جوش ستادهای انتخاباتی خود دارند.

اوج این شور انتخاباتی ناشی از اجرای زنده موسیقی محلی در شمال استان و شهر گناوه نمایان شده‌است که یکی از کاندیداها که به واسطه کلیپ‌‏های خبرسازش در فضای مجازی توانسته اقبال قابل توجهی را به خود جلب کند طوریکه شب گذشته جمعیت قابل توجهی را گردآورده‌است.

علاوه براین رایزنی نامزدها به سبک سنتی با بزرگان قبایل و طوایف و افزاد ذی نفوذ و سخنرانی در اجتماع‌های مردمی برای جلب نظر آنها به خود ادامه دارد.

اما آنچه در این دوره در فضا و عرصه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی مجلس در استان بوشهر برخلاف دوره‌های گذشته برجسته و نمایان است پرهیز کاندیدها از انتساب خود به احزاب و گروه‌های سیاسی است.

به تقریب می‌توان گفت در اقلام تبلیغاتی محیطی و شهری هیچ یک از نامزدها و حتی فعالیت‌های آنها در فضای مجازی هیچ اثری از وابستگی آنها به احزاب و گروه‌های سیاسی دیده نمی‌شود.

برخلاف دوره‌های گذشته که نامزدها اعلام وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی را امتیازی برای افزایش آرای خود می‌دانستند اما در این دوره پرهیز از انتساب خود به این تشکل‌ها را ترجیح داده‌اند.

در استان بوشهر بیش ۷۸۳ و ۳۳۳ نفر شامل ۴۲۰هزار مرد و ۳۶۳هزار نفر زن واجد شرایط رای دادن هستند که از این شمار ۲۹۴ هزار نفر در حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم، ۲۱۲ هزار نفر در حوزه انتخابیه دیر، کنگان، جم و عسلویه، ۱۶۹ هزار در حوزه انتخابیه شهرستان دشتستان و ۱۰۸ هزار نفر در حوزه شهرستان‏های دشتی و تنگستان هستند.

از این مجموع جمعیت واجد شرایط رای دادن در استان بوشهر ۳۷هزار و ۶۵۹ نفر به عنوان رای اولی شناخته می‌شوند.

این استان برای انتخابات یازدهم مجلس ۷۲۰ شعبه اخذ رای دارد که از این شمار ۵۰۱ شعبه ثابت و ۲۱۹ شعبه سیار بوده و همچنین از مجموع شعبه‏ها همچنین ۴۳۷ شعبه شهری و ۲۸۳ شعبه روستایی هستند.

شمار نامزدهای تایید صلاحیت شده یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه این ۱۰۱ نفر بود که تاکنون ۱۱ نفر انصراف داده‌اند و ۹۰ نامزد از (پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه) فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند.

استان بوشهر با یک میلیون ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارای چهارکرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group